Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Sven »

Iedereen is gewend geraakt dat alles niks kost.

Deze mensen verkopen die spullen. Daar heb je geen draaibank voor nodig. Als je het afdraaien wilt aanbieden dan moet je de draaibank kopen en die staat een groot deel van de tijd werkeloos. Er moet ook iemand naast staan, die doet een groot deel van de tijd niets.

Als alternatief kan je uitbesteden. Dan gaat de tijd op aan logistiek en je verdient er zelf niks aan.

Sowieso ben je tijd kwijt aan logistiek. Tekeningen controleren, er over emailen.

De prijs verbaasd mij niets.

Edit:
Eigenlijk bedoel ik, voor een ondernemer zijn er eigenlijk maar twee soorten gezeik.
- over prijs
- over resultaat

Deze mensen kiezen voor gezeur over prijs, dan hebben ze geen gezeur over resultaat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@Sven, zo is het maar net.
Zie het als een PCB die in 10 sec met meer dan 100 componenten bestuckt is, kost bijna niets.
Maar als er met de hand dan nog 1 exoot op geplaatst moet worden ( per pcb ook nog op klantenspec.) dan wil je de prijs niet meer weten.

Ga even verzinnen wat er moet gebeuren om dat uiteinde ( ook nog binnen de passingen !) te draaien.
Ordertje aanmaken, in magazijn spindel uitpakken, juiste spanbus in de draaibank, zorgen dat alles schoon is om een juiste rondloop te garanderen, 2 passingen draaien en een schroefdraad er op ( is op een CNC misschien in 5 minuten gebeurd ) Maar steeds 1 ding draaien is risicovol en moet je wel goed controleren en je vooral niet af laten leiden. Dan moet het spul weer schoongemaakt, netjes ingepakt. En klaar. Nog een beetje risico afdekken, want soms gaat het fout natuurlijk.
Is toch een hoop werk erbij, ipv alleen opsturen.
Ik krijg soms van die aanvragen wat eigenlijk aan werk niets voorstelt, ( kastje 2 gaatjes frezen of zo ) maar als dat er 150 zijn en ze zitten stuk voor stuk heel netjes in folie ingepakt, ben ik langer aan het uit de doos halen dan aan het 'echte' werk bezig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door assink »

lineaire geleidingen zijn ook trouwens aardig voordelig bij cnc-discount.de
Merk staat d'r alleen niet bij.
http://www.cnc-discount.de/epages/62924 ... Set_ORANGE
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

Ja, ik weet allemaal wel hoe dat soort dingen werken. Ik heb dan weliswaar geen eigen zaak, maar in een klein bedrijf zijn de financiele zaken ook niet iets dat op een andere verdieping gebeurt en de kostencalculaties maak ik ook meestal zelf. En ook ik verbaas me nog regelmatig na optellen van alle ditjes en datjes hoeveel geld een klant moet betalen voor iets simpels.

Het bedrag zal best terecht zijn, maar 't is gewoon een hoop geld voor iets waar je gevoelsmatig niet zoveel voor terugkrijgt.

Hoe zit 't nu met het dimensioneren van de karretjes en geleidingsrails? De datasheets staan vol met levensduurcalculaties en maximale belastingen en kantelmomenten. Maar een 'bij een zijdelingse kracht X verplaatst het spul zich Y' getalletje mis ik. Kies je de grootte van die karretjes en rails puur op basis van levensduur vs belasting?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Linki »

Kies je de grootte van die karretjes en rails puur op basis van levensduur vs belasting?
Voor een transportsysteem wel, maar voor een bewerkingsmachine doen ze ook mee in de keten van onderdelen die de stijfheid van de machine bepalen.

Als blijkt dat de linear geleiding hierin de zwakste schakel is, dan is de keuze voor een geleiding met een hogere stijfheid gerechtvaardigd.

Andersom geredeneerd, het verhogen van de stijfheid van je geleiding als die al die al een of meerdere orde groottes hoger liggen dan het frame van de machine heeft geen enkele zin. (hier op dit forum wordt daar nog wel eens anders over gedacht en geadviseerd.)
Maar een 'bij een zijdelingse kracht X verplaatst het spul zich Y' getalletje mis ik.
Er zijn fabrikanten die ook in hun online documentatie keurig de stijfheid (N / mu) in de verschillende belastings richtingen vermelden.

p.s. stijfheden in serie tel je op als weerstanden in een parallel schakeling, dus de laagste stijfheid bepaald voor zeer groot gedeelte de stijfheid van de gehele keten.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Sven »

DaBit schreef: Het bedrag zal best terecht zijn, maar 't is gewoon een hoop geld voor iets waar je gevoelsmatig niet zoveel voor terugkrijgt.
Uhm, dan is jouw gevoel iets anders dan de mijne :)
Toegegeven, voor mij is het business als ik zoiets laat afdraaien, dan is een foutje aan mijn kant geen 90 euro maar letterlijk ettelijke uren gezijkverwerking (gefrustreerde Sven, materiaal opnieuw bestellen en betalen, oude reut zien te verkopen, vertraging in de bouw...

Ik heb toen ik begon zelf de boel afgedraaid en heb gelukkig geen gedoe gehad. Maar als ik toen de optie had gehad had ik die 90 euro zo uitgegeven, op eu 2500 componenten merk ik dat niet maar de tijdsbesparing en kwaliteitverbetering merk ik wel en daar heb ik heul, heul lang plezier van!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door lelieveld »

Als het te duur is om met de hand je printen te bestukken of wat dingen te draaien, Moet je gewoon je uurloon verlagen :P
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

---
Laatst gewijzigd door DaBit op 22 okt 2013 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

Linki schreef: Voor een transportsysteem wel, maar voor een bewerkingsmachine doen ze ook mee in de keten van onderdelen die de stijfheid van de machine bepalen.
't leek me al dat dat beperkt aantal puntcontactjes tussen rails en wagentjes (in feite 4 wagentjes x 2 rijen per wagentje=8 rijen kogeltjes) wel eens een zwak punt in het systeem zou kunnen zijn, evenals het kunnen 'kantelen' van de rails. Ik heb alleen geen flauw idee over welke orde van grootte we het hebben.

Spiek ik bij anderen dan draaien er veel kleinere VMC's met kleine rails, en die zien niet veel lagere belastingen dan wat ik halfomhalf in gedachten heb (deels holle EG brug die zuig-uit-de-duim 130kg max gaat wegen, maar da's een ruwe schatting voor het 'welke orde van grootte hebben we het nu eigenlijk over?' verhaal. Ik ben er nog laaaaaange niet).
Andersom geredeneerd, het verhogen van de stijfheid van je geleiding als die al die al een of meerdere orde groottes hoger liggen dan het frame van de machine heeft geen enkele zin.
En da's ook de reden waarom ik het vraag; ik ben nog niet zo bedreven in constructeur spelen.
Er zijn fabrikanten die ook in hun online documentatie keurig de stijfheid (N / mu) in de verschillende belastings richtingen vermelden.
Ik zal vanavond eens rondneuzen bij de echte fabrikanten.
p.s. stijfheden in serie tel je op als weerstanden in een parallel schakeling, dus de laagste stijfheid bepaald voor zeer groot gedeelte de stijfheid van de gehele keten.
Dat had ik gevoelsmatig ook al door, en van jouw eerdere posts heb ik geleerd dat het al heel snel verkeerd uit kan pakken.
Sven schreef: Uhm, dan is jouw gevoel iets anders dan de mijne :)
Toegegeven, voor mij is het business als ik zoiets laat afdraaien
Of je iets bedrijfsmatig doet of als hobbyprojectje wil nog wel eens schelen in de keuzes die je maakt. In mijn geval wil ik ook gewoon het kostenplaatje in de gaten houden en 4x end machining hakt erin. En als ik dan kijk hoe lang ik zelf moet werken voor die centen en wat ik betaal voor custom CNC-gedraaide onderdeeltjes voor een project voor de baas dan vraag ik me gewoon af waar dat geld 'm in gaat zitten, da's alles.

'ietsjes beter, ietsjes groter, ietsjes mooier, ietsjes meer uitbesteden' is een verleidelijke valkuil die het kostenplaatje van 'een project' in de breedste zin van het woord compleet kan laten ontsporen.
De lijn tussen 'de ellende blijft als de vreugde van de lage kostprijs allang vergeten is' en 'er is een hoop geld naar zaken gegaan die achteraf wel wat minder gekund hadden' is erg dun, maakt het ook niet makkelijker.

Officieel zit ik trouwens nog in het 'is het voor mij haalbaar?'-stadium. Onofficieel, ach, we weten allemaal hoe het werkt als een ideetje geworteld heeft in de bovenkamer...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Linki »

Dabit schreef:
't leek me al dat dat beperkt aantal puntcontactjes tussen rails en wagentjes (in feite 4 wagentjes x 2 rijen per wagentje=8 rijen kogeltjes) wel eens een zwak punt in het systeem zou kunnen zijn
Nou, dat gevoel is onterecht. Het zal niet meevallen zo te construeren dat de stijfheid van de puntcontactjes de zwakste schakel in je keten zullen zijn.

Hier lijkt het wel: grote machine: grote geleidingen, kleine machine: kleine geleidingen.
Echter bij alles wat ik hier zie is groter ook slapper, en heb je dus aan een kleinere geleiding voldoende.
De eigen massa is ook voor de kleine geleiders nooit een issue.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

Linki schreef: Echter bij alles wat ik hier zie is groter ook slapper, en heb je dus aan een kleinere geleiding voldoende.
De eigen massa is ook voor de kleine geleiders nooit een issue.
Ja, daar heb je een heel goed punt te pakken. Daar is geen speld tussen te krijgen....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

Lijkt erop dat ik de snelste was met wegkapen (stiekum toch nog veel belangstelling voor dit soort dingen blijkbaar):

Afbeelding

80x80cm, de vlakplaat is 40mm dik staal, frame is mooi zwaar uitgevoerd. Voor de prijs kan ik zelf amper het frame bouwen (stalen kokerbalk, argon, primer, verf, zaaglint, stelvoeten: kost alles bij elkaar ook niet niks)
Zelfs als ik er nooit een CNC-machine van bouw is zo'n tafeltje alsnog verrekte handig.

Is ooit een meettafeltje geweest en komt ook netjes met afdekkap. Hoe vlak het exact is blijft koffiedik kijken, maar een snelle test met een rechte lineaal laat zien dat het 'voor een hobbymachine vlak genoeg' is. En zo niet dan zien we dat dan wel weer.

Nouja, 't word geen granieten basis dus.

Vraag: waar kun je stalen strip kopen die aan tenminste 1 kant vlak is?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door Swake »

Lekker tafeltje :-)
Wat heb je dit betaald, als je dat delen wilt. Wil graag een idee hiervan hebben wat zoiets "2de hands" gaat.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

250 euro.

Niet de goedkoopste oplossing; een losse steen of plaat heb je voor de helft. Maar een machinehandel moet ook eten en het frame dat eronder zit bouw ik niet onder de 100 euro, dus het is z'n centen wel waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie