Portaalfrees bouwen + foto's

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Eric Muijtjens, 28 jaar en woon in de buurt van Maastricht.
Al enige tijd volg ik dit forum en droom al langer over een cnc frees.
Thuis heb ik een Emco compact 8 waar ik wat modelbouw en motorfiets onderdelen op draai. Ook heb ik een kruistafel van Proxon (KT150) op een hoekplaat bevestigd zodat ik op de draaibank iets kan frezen. (Frees in de drieklauw)

Nou was eerst mijn idee om een frees van HBM, Optimum of SwissTec aan te schaffen en die om te bouwen naar CNC maar dan zit ik in de knoop met het kleine X-Y bereik. Dus lijkt mij een portaalfrees een betere optie.

Het budget is niet aan de kleine kant maar moet ook niet boven de 2500 euro uitkomen. (PC niet meegeteld)
Ik heb eens een prijsopgave gedaan om een BF20 of iets in die richting om te bouwen en toen werden mij prijzen verteld van 2000 tot 4000 euro voor het materiaal. Als ik hoor dat mensen voor 1000 of 1500 een klein portaalfreesje bouwen dan moet het toch wel meevallen.

Wat ik graag wil weten: Zijn er "complete" modules / printplaten waar ik alle stappenmotoren op kan aansluiten en een PC met software zodat de aansturing werkt? De hardware zoals geleiding, spindels, freesmotor enz kom ik wel uit. In de prijsopgave stonden 4 losse stappenmotor drivers, een losse voeding, nog een aansturing, een converter enz enz enz. Beetje overdreven. Ze dachten waarschijnlijk dat ik zo'n ezel in de tuin heb staan :lol:

De machine die ik in gedachten heb moet een werkbereik hebben van 600 x 1000 x 200 (hoogte ivm 4e as die later zal komen)

Mvg,

Eric Muijtjens
Laatst gewijzigd door Flupke85 op 17 mar 2014 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door ruudpg »

Welkom Eric,

Voor wat betreft alles-in-1 kaartjes, is er m.i. eigenlijk alleen de alom besproken TB6560 kaart, er zijn mensen met goede ervaringen daarmee, maar overal op de fora lees je toch voornamelijk slechte ervaringen. Maar losse drivers zijn er natuurlijk ook in vele prijsklassen. Leuk dat sommige soms wel tot 256 microstappen gaan, maar uiteindelijk als je 1/2, 1/4 en eventueel 1/8 hebt, dan heb je denk ik al een behoorlijk bereik voor een budget machine. Het aansluiten van de drivers valt heus reuze mee hoor, en als je er 1 draaiend hebt, kan je de overige 3 precies hetzelfde aansluiten.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door AnkoD »

Alvast welkom!

600x1000x200, das echt een lel van een machine, (buitenmaat in orde van 800x1300mm) en ook nog een beetje nauwkeurig, gaat voor dat geld heel lastig worden. Ik heb een 470x740x170mm bereik machine, heeft me ergens in de orde van 3500 euro gekost dat het klaar was. veel ervan kwam uit china, en het verspanende werk heb ik voor 90% zelf gedaan met uitzondering het laten frezen van de moeilijke onderdelen. ;-) niet alleen de grote dingen kosten geld, goede kabels, kabelrupsen, boutjes, moertjes, stekkertjes etc loopt allemaal hard aan
Flupke85 schreef:Als ik hoor dat mensen voor 1000 of 1500 een klein portaalfreesje bouwen dan moet het toch wel meevallen.
Precies, maar je zit met 3 dimensies, en iets wat je 2x zo groot maakt wordt 3x zo duur.. Kleinere spindeltjes, kleinere geleidingen etc etc


Ontwerp kan je zo van de open source bank overnemen hier op t forum. dat is een bewezen machine.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door Sven »

Ik zit rond de 3000 voor 900x550x95/250. Met een beetje Chinese import moet het lukken denk ik.

Binnen die 3000 heb ik ook nog laswerk laten doen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je dan naar mijn machine kijkt..en wat ie gekost heeft?.. :lol:


maargoed dat ding is gebouwd voor heel fijn werk.. :)

kijk voor de gein even in het Opensource topic.. daar staat alles voor een portaalfreesmachine kant en klaar uitgewerkt
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door Dingenman »

Op een Gecko G540 kun je direct 4 stappenmotoren aansluiten en dan heb je alleen nog een voeding nodig en een PC met de software voor de besturing.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door audiomanics »

Dingenman schreef:Op een Gecko G540 kun je direct 4 stappenmotoren aansluiten
Voor een Gecko G540 kun je wel 8 leadshine-clone driver kopen.. en zo heel veel meer valt er niet aan te sluiten..
Gecko is natuurlijk wel heel goed, maar of het verschil zoooo groot is?????
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:Gecko is natuurlijk wel heel goed, maar of het verschil zoooo groot is?????
Kees
Nou heb ik nooit een Gecko drive in m'n handen gehad, maar op basis van wat ik weet van het sturen van stappenmotoren en wat er ongeveer in zo'n Gecko drive aan hardware zit vraag ik me af of ze ook daadwerkelijk zo goed zijn.... Meer dan fatsoenlijk? Dat denk ik wel. Met kop en schouders boven de rest uit? Daar twijfel ik aan.

Prijs valt verder nog wel mee als je het mij vraagt. G201V kost $121. Voor een 80V/7amp drive niet belachelijk veel. Een G540 kost $299 in hun webshop, dus zeg 235 euro ex verzenden/btw/etc. Valt ook nog wel mee voor 4 drives+breakoutbord.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef: Met kop en schouders boven de rest uit? Daar twijfel ik aan. Prijs valt verder nog wel mee als je het mij vraagt..
Kop en schouders? twijfel ik ook aan, maar marginaal halen ze zeker.. er zitten behoorlijk slimme algoritmen in die controllertjes.
Op ebay kom ik genoeg drivers tegen (en niet die TB6600 dingen maar "echte" leadshine clones) met 50V/4,2A (wat al meer is dan die Gecko's) voor nog geen 35 dollar inclusief verzendkosten.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:Kop en schouders? twijfel ik ook aan, maar marginaal halen ze zeker.. er zitten behoorlijk slimme algoritmen in die controllertjes.
Nou, van wat ik aan scoopbeelden zie van die dingen valt dat ook nog wel mee. Morphing naar fullstep en fasecompensatie, dat was het dan wel weer zo'n beetje. Wow...
Ik heb inmiddels m'n digitale Leadshine drive (AM882) binnen. Ik moet 'm nog aan de tand voelen, maar volgens mij is die slimmer (en beter).
Op ebay kom ik genoeg drivers tegen (en niet die TB6600 dingen maar "echte" leadshine clones) met 50V/4,2A (wat al meer is dan die Gecko's) voor nog geen 35 dollar inclusief verzendkosten.
Mjah, van die Leadshine ND drives die ik heb word ik niet warm of koud. Ze doen het, maar verwacht geen uitzonderlijke prestaties. De M-serie, waar die Chinezen kopieen van zijn, zit ook op dat niveau of nog wat eronder. Dan zijn Gecko's wel beter ja, maar dan ben je appels met peren aan het vergelijken.
Los daarvan: $35 voor een M542 is veel drive voor je geld en absoluut z'n geld waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:
audiomanics schreef:Ik moet 'm nog aan de tand voelen, maar volgens mij is die slimmer (en beter).
Hoe meet je dat criterium?... Ik zal gewoon zien bij welke snelheid en acceleratie de boel gaat "stallen" Als dat beduidend hoger is dan wat ik voorheen haalde is in mijn ogen de zaak zo veel beter dat ik er mijn geld in durf te stoppen..
Ten opzichte van mijn vorige stepperdrivers (L296 ofzo..) waren de Leadshine-clones een verdubbeling... dat is het waard om daar weer een paar centen aan uit te geven...
Dus ik ben best wel benieuwd of ik met nog slimmere drivers ineens minimaal 20% meer snelheid kan halen...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef: Hoe meet je dat criterium?... Ik zal gewoon zien bij welke snelheid en acceleratie de boel gaat "stallen" Als dat beduidend hoger is dan wat ik voorheen haalde is in mijn ogen de zaak zo veel beter dat ik er mijn geld in durf te stoppen..
Ja, zo test ik ook ongeveer. Herrieloos en soepel lopen bij lage toerentallen, koppel bij hoge toerentallen en enige microstep-nauwkeurigheid. Alle 3 zijn dat lastige grapjes voor een drive, zeker met hoge voedingsspanningen.

Zowiezo hebben die AM/EM drives van Leadshine een leuke feature: stappenverlies-detectie. Als de motor stappen verliest gaat het ding in alarm. En vervolgens dus direct de besturing in estop. Da's mij al $90 vs $35 waard.
Dus ik ben best wel benieuwd of ik met nog slimmere drivers ineens minimaal 20% meer snelheid kan halen...
20% denk ik wel, eerlijk gezegd. Ik kan niet direct vergelijken met de clones of de echte Leadshine M542, want die heb ik niet. Maar de 3ND883's die nu achter de X/Y motoren hangen zijn knap dom en scoren op alle punten stukken beroerder dan mijn eigen drives. Ik kan niet zeggen dat ze slecht zijn, want ze doen wat ze moeten doen. Maar ik weet dat het beter kan. Ik hoop dat die Leadshine AM vergelijkbaar of beter scoort dan mijn eigen ontwerp (want daarvoor weet ik inmiddels nog wel een stuk of wat verbeterpuntjes).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door Flupke85 »

Hartelijk dank allemaal voor de snelle, zinvolle en uitgebreide reacties! Weer wat begrippen en afkortingen geleerd 8)
Waar kan ik die database vinden met tekeningen?

Nog een vraagje: Er werd gezegd: Als je formaat 2x zo groot wordt, dan worden de kosten 3x zo hoog.
De motoren worden misschien iets sterker en je hebt een hoop meer aluminium nodig ivm de afmeting en stijfheid van de constructie maar hoe komt het dan dat de kosten zoveel hoger worden?

Mvg,

Eric
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Flupke85 schreef: Nog een vraagje: Er werd gezegd: Als je formaat 2x zo groot wordt, dan worden de kosten 3x zo hoog.
Met 2x denk ik aan lengte 2x groter en breedte 2x groter, dus 4x oppervlak.
Dus geleidingen 2x zolang=2x zo duur, enz.
Ik heb me eens vergist met een schaalmodelletje, moest 10x orgineel. Maar dat is 10x10x10 zoveel materiaal. En heel veel werk in mijn geval :cry: . Maar we hebben wel een hoop geleerd :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie