Portaalfrees bouwen + foto's

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door DaBit »

Dat moeren van fabrikant A op spindels van fabrikant B passen zal vast ooit voorkomen, maar normaal is het niet. Nu komt al dat Chinese spul zo'n beetje van dezelfde tekening af, dus je zou geluk kunnen hebben.

Ik heb hier eventueel nog een 1605 en 1610 moer liggen van Chai/lineairmotionbearings2008. Als je die nodig hebt om wat te proberen mag je ze best lenen. Maar of het spul compleet in China bestellen, of bij stappenmotor.nl lijkt mij het slimste. Zijn kogelomlopen te duur, dan kun je eens kijken of je niet ergens een trapeziumspindel kunt vinden. hier bijvoorbeeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

Daar was ik al bang voor. Kogelomloop zou nog net in het budget passen en wil het graag omdat de nauwkeurigheid een stuk hoger ligt dan bij trapezium. Tenminste, dat hoor ik iedereen roepen. De nauwkeurigheid van mijn machine wil ik natuurlijk zo hoog mogelijk hebben maar als het eindresultaat een afwijking heeft van 0,1 mm ben ik tevreden.

Als je 2 moeren op een trapeziumdraad zet en stelt daar de backlash mee af... Is dat goed te doen? En is dat niet flink temperatuur afhankelijk? (de machine komt in de kelder te staan waar de temperatuur iets kan schommelen.
Ik heb weinig zin om elke keer iets af te stellen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door DaBit »

Flupke85 schreef:Daar was ik al bang voor. Kogelomloop zou nog net in het budget passen en wil het graag omdat de nauwkeurigheid een stuk hoger ligt dan bij trapezium. Tenminste, dat hoor ik iedereen roepen.
Ja, als je fatsoenlijke kogelomlopen koopt wel. Maar die Chinese kogelomlopen die ik heb zijn bepaald niet nauwkeurig....
De nauwkeurigheid van mijn machine wil ik natuurlijk zo hoog mogelijk hebben maar als het eindresultaat een afwijking heeft van 0,1 mm ben ik tevreden.
Moet je er wel bij zeggen over welke afstand.
Even uit het hoofd; iemand anders moet me maar corrigeren: de spoedafwijking van gerolde trapeziumdraad word meestal opgegeven als 0,1mm/300mm. Ik ga er vanuit dat als ik bij een Europese fabrikant wat bestel met die specificatie dat die moeiteloos gehaald word. En zo niet dan stuur ik de boel terug.
Chinese kogelomlopen zouden klasse C7 moeten zijn, 0,05mm/300mm afwijking. Nou, die van mij halen dat in ieder geval niet en zijn nog krom ook. Terugsturen is geen optie uiteraard.

Kwa nauwkeurigheid hoef je dus niet perse voor kogelomloop te gaan als je het zoekt in het goedkopere segment. En ook trapeziumspindel is desgewenst nauwkeuriger te krijgen.

Laat ik het zo zeggen: op een mogelijk probleem met de hoge snelheid na denk ik dat ik op mijn machine met trapeziumspindels helemaal niet ongelukkig zou zijn.

Probleem is wel dat je meer nodig hebt dan alleen de spindels. Ook lagerblokken, de spindels moeten bewerkt worden, etcetera. Dan is de prijs van de kogelomloopafhaalchinees voor het hele plaatje compleet zo slecht nog niet.
Als je 2 moeren op een trapeziumdraad zet en stelt daar de backlash mee af... Is dat goed te doen? En is dat niet flink temperatuur afhankelijk? (de machine komt in de kelder te staan waar de temperatuur iets kan schommelen.
Simpele oplossing: een verend element tussen de moeren dat uitzetting/krimp/spoedverschil op kan vangen.

Er was hier iemand die van een stukje trapeziumdraad en een slijptol een tap gemaakt had; even zoeken. Dan kun je je eigen moeren maken uit HMPE of POM. Niet dat ik denk dat je ze verslijt, maar mocht je dat wel doen dan heb je ook zo nieuwe gemaakt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door hungryarie »

DaBit schreef: Er was hier iemand die van een stukje trapeziumdraad en een slijptol een tap gemaakt had; even zoeken. Dan kun je je eigen moeren maken uit HMPE of POM. Niet dat ik denk dat je ze verslijt, maar mocht je dat wel doen dan heb je ook zo nieuwe gemaakt.
ja dat was ik, zie hier: viewtopic.php?f=8&t=6585&start=56#p80695
De moeren zijn gemaakt van HMPE500. Prima spul voor moeren. Daarnaast heb ik geen last van backlash doordat de tap gemaakt is van de draad zelf en daardoor geen speling creëert die een reguliere tap wel maakt.

Ik heb mijn machine net bewegend, dus moet nog e.e.a. afstellen. maar de eerste proeven tonen aan dat de nauwkeurigheid van mijn spindels+moer binnen de 0.05/140 is (ik heb geen groter schuifmaat)
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

@ DaBit: Bedankt voor de tip. Dat kost geen drol daar. Voor dat geld kan je best een keer proberen.

Vandaag zijn de steppers, drivers en voedingen binnen gekomen. Aardig snel dus! :P

Vanavond even proberen aan te sluiten op mn MACH3 bak
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

De kast met elektronika schiet al aardig op. Net ook even een Kress 1050-1 besteld.

Vanmiddag heb ik bij Sjonnie65 de 4e en 5e as opgehaald.
Hoe calibreer ik dit in mach3? De software moet toch weten hoe ver hij kan kantelen totdat hij zichzelf raakt of waar het hart van de as zit zodra hij gaat draaien/kantelen?
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door benkr »

Flupke,

Ik heb geen idee waar je woont maar ik heb een tap voor TR18 x 4 trapeziumdraad.
Heb wat proeven gedaan met draadsnijden in POM, dat gaf een uitstekend resultaat, het lijkt er dan zelfs op dat het met een enkele moer al goed te doen is (had een moer gemaakt van ca. 40mm lang) maar omdat mijn machine nog lang niet klaar is kan ik het niet daadwerkelijk in de praktijk testen.
Wil trouwens zelf wel gaan voor een dubbele instelbare moer, en wil deze ook gaan aandrijven zodat de trapeziumspindels zelf gewoon stil staan. Of dit allemaal goed gaat werken weet ik niet maar verwacht dat eigenlijk wel.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door wilfred1970 »

Ha, benkr, zoiets heb ik ook al eens geprobeerd en werkt wel hoor!
https://www.youtube.com/watch?v=i6QSNecrkG0
was t alweer bijna vergeten!
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

De spindels zijn tr20x4 dus 18 gaat niet passen. Ik ga het oplossen door ronde moeren te nemen. Een sluit ik op in een bracket. Daar aan vast maak ik een "buisje" dat over de 2e moer valt en die is vast te zetten met een stelschroef.
Je kunt dan de moeren tegen elkaar draaien waardoor de backlash verdwijnt, en met het schroefje blijven ze in die positie, en kunnen ze door de trapeziumdraad niet losgedraaid worden.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

Maar zoals eerder vermeld zit ik met die 4e en 5e as.

Hoe calibreer ik dit in mach3? De software moet toch weten hoe ver hij kan kantelen totdat hij zichzelf raakt of waar het hart van de as zit zodra hij gaat draaien/kantelen?
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door skillalot »

Het enige wat de software hoeft te weten is hoever van de schakelaar af je home positie is, welke richting plus en min is, en wat de software limieten zijn van de slag die hij mag draaien.
De rest gebeurd allemaal in je cam software. Meestal wordt de machine in 3D in die camsoftware geladen, en dan kun je dus ook zien waar je wel en niet iets gaat raken als je simuleert.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

En die cam software is dan mach3 of is dat een ander programma?
Edit: ik bedoel cambam.

Ik dacht dat dat alleen was om een gcode te genereren vanaf een dxf oid
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

We zijn een half jaar verder en de machine staat inmiddels op de plaats van bestemming. Pap vond het een fantastisch cadeau. Nu nog alles aan de praat krijgen.

De assen bewegen zo goed als allemaal met gebruik van de pijltjestoetsen. Alleen de Y-as moet ik nog bedraden.
Wat mij opviel bij de X en Z as: Standaard staat de acceleratie op 4, en de beweging op 120mm dacht ik. Als ik hier een acceleratie van 10 invul en een beweging van 500mm dan draait het wat sneller maar gaat mn stepper over zn nek. Hij staat wat te trillen op de plek en maakt een raar geluid. Is dit dat stappenverlies waar iedereen over spreekt of is er een ander probleem? De getallen heb ik wat lager gezet en het probleem is weg...

Foto's volgen
Plaats reactie