MINI frees machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door Markus »

Ik heb nog een klein aantal 5 Fase stappen drivers liggen, max stroom 1,8 Ampere. Deze zijn door mensen op het forum gebruikt bij ombouw van emco's. Het zijn bouwpakketten zonder SMD onderdelen dus eenvoudig in elkaar te zetten.

Afbeelding

Op de foto is het ding opgebouwd als 3 x 2 fase, door een fase weg te laten en de 5 fase firmware erin te zetten kun je vele types Berger Lahr motoren aansluiten.

Iemand hier op het forum heeft de firmware gemaakt en ook een handleiding hoe het ding te bouwen, als je zelf niet wilt bouwen wil hij of iemand anders wellicht behulpzaam zijn. En als ik tijd heb wil ik het misschien ook doen.

Oh, en overigens, de drivers van die aliexpress link zijn volgens mij voor 5 fase motoren met 5 draden, berger lahr motoren hebben er 10,

Greezt,

Markus
gerkon
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:06
Locatie: lisse
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door gerkon »

mijn laatste uitbreiding met een A-as https://youtu.be/LCK3OJdJigM
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: MINI frees machine

Bericht door benkr »

Oh, en overigens, de drivers van die aliexpress link zijn volgens mij voor 5 fase motoren met 5 draden, berger lahr motoren hebben er 10
Om van 10 naar 5 draden te gaan hoef je niet heel moeilijk te doen, steeds 2 draden bij elkaar knopen, de kunst is wel om steeds de juiste 2 draden te pakken anders gaat de motor niet netjes draaien.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door tantan »

Gerkon: complimenten voor de freesbank zoals je die van het x-y tafeltje gemaakt het.

ik heb nog een 20 stuks van die tafeltjes liggen: cnczone prijs: 125 euro.

ze zijn allen inclusief bergerlahr 5 fase steppers.
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: MINI frees machine

Bericht door Pascal »

Lachen mijn machientje staat al van 2008 in de kast, nog steeds niks mee gedaan.
Wat vliegt de tijd :lol: . zijn er in de tussentijd nog meerdere van deze machientjes omgebouwd.
ben wel benieuwd.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door Markus »

ach ik denk dat er veel meer mensen zijn die projecten hebben die jarenlang in de kast blijven liggen, deze Thread is ook al 12 jaar oud, op mijn 5fase drivers staat volgens mij 2006, en meteen toen dat project af was wou ik een versie maken die meer stroom aankon. Ook aan dat project besteed ik zo nu en dan wat tijd, gewoon omdat er steeds nieuwe driver chips uitkomen.

Greetz,

Markus
GerDenDung
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2021 18:07

Re: MINI frees machine

Bericht door GerDenDung »

Heren, afgelopen week op marktplaats ook zo'n mini freesmachine gekocht. Ben nog een totale nitwit op het gebied van cnc maar dit leek me een aardig begin. Ik heb dus de tafel met 3 stappenmotoren waarvan er twee gemonteerd zijn. De x en y as dus. Er zit een derde stappenmotor bij.
Verder 3 driverboards waarvan er 1 volgens de verkoper stuk is. Maar die krijg ik wel gemaakt.
Voor mij is belangrijk om te weten wat ik verder nodig heb om dit aan de praat te krijgen. Dus wat stuurt die drivers aan en hoe? Programmatuur, een z-as en een spindelmotor en houder. Heeft iemand daar goede tips over of heeft iemand deze dingen liggen zodat ik ze kan overnemen?
Als ik nog preciezer moet zijn of foto's moet.uploaden van wat ik heb laat maar weten

Ger Straten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

GerDenDung schreef: 19 mar 2021 14:48 Als ik nog preciezer moet zijn of foto's moet.uploaden van wat ik heb laat maar weten

Ger Straten.
Nu je het er toch over hebt :lol: een paar foto's waar we het over hebben is altijd leuk.

Hoe moet je dat aansturen, daar zijn vele wegen naar rome.
Wat voor budget vind je nog leuk, en wat is je doel.
Een controller kaart, en een pc.
Als jij dat driverbord wel gerepareerd krijgt, denk ik dat LinuxCNC ook wel wat voor je is, of nog meer basic: https://www.grbl.org/
Wanneer je de boel eenmaal werkend hebt kun je altijd nog beslissen wat je wilt optimaliseren en er meer geld aan uitgeven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MINI frees machine

Bericht door hfjbuis »

GerDenDung schreef: 19 mar 2021 14:48 Heren, afgelopen week op marktplaats ook zo'n mini freesmachine gekocht. Ben nog een totale nitwit op het gebied van cnc maar dit leek me een aardig begin. Ik heb dus de tafel met 3 stappenmotoren waarvan er twee gemonteerd zijn. De x en y as dus. Er zit een derde stappenmotor bij.
Een foto zegt soms meer dan duizend woorden.
Heel veel plezier er mee en schroom niet om vragen te stellen.

Uploaden van foto's is voor gevorderden. viewtopic.php?f=41&t=1068
Een goede algemene uitleg over CNC hardware viewtopic.php?p=229112#p229112
Plaats reactie