MINI frees machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

MINI frees machine

Bericht door create »

Ik weet het, ik kon het weer niet laten om dit te laten liggen. Vrijdagochtend geld overgemaakt en zaterdagochtend rond 11:00 was hij er al!! En ik moet zeggen dat ik zeker een uur heb staan kijken hoe het in elkaar zit. En ben zeker voor die prijs onder de indruk.

eindschakelaars, RVS met gietijzer en alu, dubbele overbrenging d.m.v. een ketting tuurlijk met spanner, 5 fase motoren, slag 110 bij 140mm, kogelomlopen gewoon prachtig om te zien. En alles nieuw!!!!

Zal binnenkort andere detail foto`s hier plaatsen.

Nu heeft Testa-rossa zijn broer overgehaald om er ook 1 te kopen dus er zijn er meerdere op dit forum die dit tafeltje gaat ombouwen. Zal nog met wat vragen zitten dus wel leuk om het hier te bespreken. Voor mij is het wel zo dat ik nog bezig ben een schuur te bouwen voor deze "gekke uit de hand gelopen ;-) " hobby en meerdere projecten nog eerst moet afmaken. Maar eigenlijk jeuken mijn vingers verschrikkelijk om hem af te maken.

gr Create
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: MINI frees machine

Bericht door rsemotion »

haha, alles kopen wat los en vast zit :lol:

projecten zullen er altijd genoeg blijven.
ziet er netjes uit.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door Testa-Rossa »

create schreef:Nu heeft Testa-rossa zijn broer overgehaald om er ook 1 te kopen dus er zijn er meerdere op dit forum die dit tafeltje gaat ombouwen. Zal nog met wat vragen zitten dus wel leuk om het hier te bespreken.
Inderdaad, mijn broer heeft hem juist betaald, en volgens mij heeft Jeroen (boutje) de laatste gekocht :mrgreen:.

Hopen dat Markus binnenkort de besturingskaarten klaar heeft!

Succes create, en we zullen elkaars topic inderdaad wel gaan volgen :P Ik ben ook bezig met mijn andere CNC project, maar ik denk dat ik eerst deze maak, hier ben ik veel eerder mee klaar, en dan kan ik dit machientje mooi gebruiken voor het maken van onderdelen voor de ander.

Het lijkt me trouwens een redelijk handzaam machientje te worden welke evt. ook zo mee kan in de auto naar de CNC meeting in september!
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door create »

en volgens mij heeft Jeroen (boutje) de laatste gekocht
volgens mij ook :lol:
Hopen dat Markus binnenkort de besturingskaarten klaar heeft!
hoop het ook maar ik heb geduld moet nog een paar proecten afwerken
Succes create, en we zullen elkaars topic inderdaad wel gaan volgen


Misschien kunnen wij drieën (boutje en jij) in dit draadje onze vorderingen plaatsen!!
Het lijkt me trouwens een redelijk handzaam machientje te worden welke evt. ook zo mee kan in de auto naar de CNC meeting in september!
had ik ook al in mijn hoofd maar denk niet dat ik het red

Create
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door Testa-Rossa »

create schreef:Misschien kunnen wij drieën (boutje en jij) in dit draadje onze vorderingen plaatsen!!
Nou ja prima, dan zal ik ook even mijn verhaaltje doen (al zal deze in grote lijnen het zelfde zijn) ;-)

Ik was dus op MP aan het rondneuzen en kwam daar dit tafeltje tegen, voor 240 euro;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een koopje, maarja ik was al bezig met een ander project Klik en daar zit ook al 1500€ in dus... ik dacht nou ja dan post ik het wel in het 'goedkope advertenties' topic zodat iemand die nog wel naar iets dergelijks op zoek is er zijn voordeel mee kan doen. En toen las ik dat create er 1 gekocht had en tsja... toen had ik iets van eigenlijk is het toch ook wel een koopje. En toen heb ik mijn broer de kop gek gepraat. En toen heeft mijn broer er maar 1 gekocht.

Dus, ik heb waarschijnlijk al een rollenomloopspindel voor de Z-as, Markus kan waarschijnlijk de besturingsprinten voorzien. Ook hiervan ga ik waarschijnlijk (op termijn) een draai- en freesmachine van maken. Maargoed dinsdagochtend gaat het tafeltje op de post, dus hopelijk heb hem woensdag ook.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door Markus »

Hopen dat Markus binnenkort de besturingskaarten klaar heeft!
Oh gut oh gut als ik die druk maar aan kan :lol:

Nou ik zal proberen deze week weer met de kaart bezig te gaan en ook uitzoeken wat alles nou moet gaan kosten

Zodra iemand mij kan vertellen wat het type nummer (hint) is van de Motor die erop zit dan kijk ik of ik een datasheet kan vinden, om te zien of mijn 5 fasen kaart geschikt is. Gezien de maat van de motoren maak ik me daarover niet echt zorgen maar je weet maar nooit.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door Testa-Rossa »

Nou ja, create gaf al aan er geen haast mee te hebben. En ik heb de tafel ook nog niet, dus en als ik straks de tafel heb heb ik nog geen Z-as. Dus het is niet dat ik zonder niet verder kan. Maar aangezien ik met mijn andere machine nog niet zo ver ben zou ik het wel mega vet vinden als ik straks de X en Y-as al aan kan sturen en ermee kan testen!

Motorinfo zou van create moeten komen gezien ik hem nog niet heb (wederom hint)
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door create »

Oke Markus daar gaat ie,

de motoren die er nu op zitten zijn de;

VDRM 568/50 LNA 1,55ohm 1,5A 12972 0151 00 9134 0434 meer staat er niet op.

Als je dan toch bezig bent om te zoeken Markus ik heb nog 1 berger lahr motor liggen wil je kijken wat dat vor motor is!

VDRM 568/50 LNC Uch70 1,5A 1,55Ohm en een hoop cijfers 081299 4090200475 12272015 000

En nu maar afwachten ;-)

We horen het wel

gr Create
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door Testa-Rossa »

Ow en direct even een vraagje, mijn broer wil zijn (printerpoortloze) laptop gaan gebruiken voor het aansturen. Kan hij in zijn latop een printerpoort zetten? Of misschien een externe printerpoort of weet ik het wat?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: MINI frees machine

Bericht door Floppy »

USBCNC?
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door wstoof »

Testa-Rossa schreef:Ow en direct even een vraagje, mijn broer wil zijn (printerpoortloze) laptop gaan gebruiken voor het aansturen. Kan hij in zijn latop een printerpoort zetten? Of misschien een externe printerpoort of weet ik het wat?
De enigste goed werkende methode om er toch een printerpoort op te krijgen is via de PCMCIA slot , deze kaartjes kosten echter best wel een paar centen ( ongeveer 140 euro )
Een usb naar printerpoort converter werkt niet snel genoeg (voor cnc doeleinde)
Je broer kan denk ik beter kiezen voor usbcnc van Bert , de ontwikkeling ervan gaat de laaste tijd als ik het geod begrijp met grote stappen voorruit.

Teminste... ik ga er wel vanuit dat de 5 fase-driver van markus aangestuurt wordt met step/dir signalen ?.
gr wouter
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door create »

Ik zit er ook zwaar over na te denken om hiervoor USBCNC te gaan gebruiken! Lekker makkelijk en klein om mee te nemen.

Hier wil ik mijn machine op gaan bouwen direct eronder de besturingskast, daar tussen een plaat Alu waar de machine op gezet kan worden. Denk met vier rubberen ringen er tussen voor de trillingen naar de kast.

650

Maar nu zit ik met een probleem, zoals jullie kunnen zien staat hij scheef. Dit komt door het gietijzeren frame die er onder zit. Het liefst laat ik deze zitten i.v.m. Schakelaars en andere dingen die er op zitten. Ook is hij zo ontworpen voor de stevigheid dus waarom zou ik die weglaten. Maar dan zit ik, hoe ga ik de plaat maken?

http://www.cnczone.nl/gallery/album.php?album_id=45

Hier heb ik een aantal foto`s geplaats van de machine.

gr Create
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door Testa-Rossa »

wstoof schreef:
Testa-Rossa schreef:De enigste goed werkende methode om er toch een printerpoort op te krijgen is via de PCMCIA slot , deze kaartjes kosten echter best wel een paar centen ( ongeveer 140 euro )
Een usb naar printerpoort converter werkt niet snel genoeg (voor cnc doeleinde)
Je broer kan denk ik beter kiezen voor usbcnc van Bert , de ontwikkeling ervan gaat de laaste tijd als ik het geod begrijp met grote stappen voorruit.
Wil het geheel graag op Mach3 hebben, omdat ik hier met mijn eigen machine ook mee ga werken, dan kunnen we gewoon G-code files uitwisselen ed.

Is dit trouwens z'on PCMIA naar printer kaart? Of is DB25 wat anders als RS232?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: MINI frees machine

Bericht door create »

Dacht dat er ook al een mach3 kaart met usb aansluiting bestond.

[edit] http://www.geckodrive.com/product.cfm?pid=19 deze kan met usb maar is wel duur vind ik

Create
Plaats reactie