En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door Erik »

Heren,

Graag weer ontopic naar de freesmachine van Jeffrey.
Gr.

Erik
Jeffrey

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door Jeffrey »

Wat kan er veel veranderen in een korte tijd :D

Ik heb navraag gedaan bij damen. Hij kan twee andere typen cncretrokits leveren. De versie met tandriem en direct op de spindel. Zou het fijn vinden om toch ook met de hand te kunnen frezen af en toe dus ga voor optie 1.

Ook ben ik van mening dat je zon dure aanschaf maar 1 keer in je leven doet en je kan dan maar beter goed beginnen wat dus wil zeggen dat ik ga voor de kant en klare controller met 3 assen.

Heb mach 3 en usbcnc beetje vergeleken en usbcnc lijkt me toch wat gebruiksvriendelijker en makkelijker voor een groentje. Kan altijd nog overstappen.

Bedankt trouwens voor de link naar de manual van de BF20 :D na 4 keer een vastloper in IE kwam ik erachter dat rechtermuisklikken en opslaan beter werkte :)

En in het begin zal mijn bf20 een buikdanseresje blijven met trapeziumspindels. Eerst maar flink oefenen daarna upgraden.

Het programma sketch up is ook een goed idee. Maar ben inmiddels al beetje gevorderd met de basis in solidworks.

Deze kan ook in dxf exporteren dus kan ik die tekeningen dan makkelijk in usbcnc importeren of moet ik opletten hoe ik teken ? Las iets over arcs,lines,splines able to import from dxf.

Koop ter zijner tijd eerst wat schuimblokken waar kerststukjes mee worden gemaakt om droog te oefenen :D

Een ieder bedankt voor het reageren en tot het komen van mijn huidige besluit.

Nu sparen tot eind van het jaar hehe
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe het met de DXF's zit vanuit Solidworks naar USBCNC kan ik je zo niet vertellen.. die functionaliteit is nog vrij nieuw in deze vorm, en ik maak mijn G-code met CamBam.

CamBam heeft naast de mogelijkheid om van een DXF G-code te genereren, ook nog een ( zij het rudimentaire ) Cad functionaliteit, je kunt eenvoudige vormen zelf intekenen...

CamBam is erg veelzijdig, in mijn ogen een aanrader
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door erikkate »

ik teken in solidworks een drawing, en vervolgens haal ik de tekening door cambam en dan in usbcnc. Werkt super,
wil je echter van 3d tekening in Solidworks naar usbcnc, moet je gebruik vmaken van solidcam of mastercam of iets dergelijks.
So many projects, so little time.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

erikkate schreef:ik teken in solidworks een drawing, en vervolgens haal ik de tekening door cambam en dan in usbcnc. Werkt super,
wil je echter van 3d tekening in Solidworks naar usbcnc, moet je gebruik vmaken van solidcam of mastercam of iets dergelijks.
dat "MOET" niet.. Andy werkt momenteel aan een .STL ondersteuning.. dus je kunt je part opslaan als .stl file, en em dan inlezen in CamBam.. ik ben het momenteel aan het testen, en de resultaten zijn bemoedigend

Afbeelding
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door erikkate »

Arie Kabaalstra schreef:
erikkate schreef:ik teken in solidworks een drawing, en vervolgens haal ik de tekening door cambam en dan in usbcnc. Werkt super,
wil je echter van 3d tekening in Solidworks naar usbcnc, moet je gebruik vmaken van solidcam of mastercam of iets dergelijks.
dat "MOET" niet.. Andy werkt momenteel aan een .STL ondersteuning.. dus je kunt je part opslaan als .stl file, en em dan inlezen in CamBam.. ik ben het momenteel aan het testen, en de resultaten zijn bemoedigend

Afbeelding
Oke, dat ziet er goed uit. Het liefst zou ik ook cambam gebruiken voor 3d files want het bevalt prima in het platte vlak ;-)
Ik hoop dat de nieuwe beta er binnenkort op staat, dan kan ik ook eens wat gaan testen
So many projects, so little time.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

die STL import overigens, zit alleen in de Plus versie, de Free versie werkt met 3ds ( 3Dstudio ) files.. als je Rhino of MOI hebt, kun je die files daarmee aanmaken.. of converteren.. ( zo deed ik het voor ik de Plus versie had.. 3D bestandje vanuit Alibre, inventor of Solidworks importeren in MOI, en dan als 3DS opslaan..
CamBam plus kost nog geen 100 euri, dus is het altijd nog goedkoper dan MOI of Rhino.. ( daarom heb ik de Plusversie..)

CamBam Gebruik ik zelf veel voor de moeilijke contouren, en tekst, eenvoudige dingen programmeer ik parametrisch in USBCNC.. kwestie van de juiste algoritmen schrijven.. ( ja.. ik had als jong knaapje een Commodore C16 computertje.. :lol: )
Jeffrey

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door Jeffrey »

Zo weer even tijd gehad om met de hobby te rommelen. Ik dacht er redelijk uit te zijn en een bf20l te kopen bij damen. En die om te bouwen naar cnc.

Maar.....ik ben afgelopen tijd op jacht gegaan naar software en ben aangekomen bij Artcam :D Wow wat een cool programma. Ik ben een tijd op zoek geweesd om er g-code uit te krijgen die Usbcnc wilde happen maar uiteindelijk gelukt om als uitvoer voor de toolpaths mach2 cnc file te kiezen.

Toen een salamander in usbcnc geladen en gesimuleerd en ging goed. Daarna nog wat verder geexperimenteerd en kreeg meteen een idee om een mooi sieradenkistje van hardhout te maken voor mijn vriendin met allemaal mooie tierelantijntjes en krulletjes :mrgreen:

Maar nu dus mijn vraag, voor al deze mooie dingetjes te frezen heb je kleine freesjes nodig voor de laatste finishing toolpath zegmaar en.....dan op 3000rpm op de bf20 :cry:

Dat gaat zeker niet echt he met bv een bolkopje van 3 mm ? Of heeeeel langzaam denk ?

Of zou het mogelijk zijn om een snellere motor te plaatsen op de BF20? Misschien moet ik toch maar doorsparen voor een high-Z.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door wstoof »

Een hoogtoeren motor is niet echt een voor de hand liggende oplossing bij een bf20 .
Je moet mogelijk ook kijken dan naar vervangende lagers in de freeskop .
Daarbij is het geheel uitgerust met een tandwiel overbrenging, welke zo al aardig wat herrie maakt, denk dat bij hoger toerental je veel slijtage krijgt of anders op zijn minst onenigheid met je buren m.b.t. geluidsoverlast... ;-) .

groet, wouter
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door Testa-Rossa »

De freeskop zelf haal je er zo af bij een BF20 en Optimum heeft als optie een hoogtoerenspil + adapter. Je zou ook gewoon bijv. bij Damencnc een Kress weg kunnen halen en dan met je huidige kop een adapter frezen.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Jeffrey

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door Jeffrey »

OMG dat is te gek :D Inderdaad het is mogelijk een kress in een adapter te plaatsen. Heb net de manual bekeken en daar staat dat er 2 man nodig zijn om de kop eraf te halen.

Weet iemand wat de kop van een Bf20 weegt ? kan ik er niet een houten blok tussen zetten en de kop er op laten rusten en dan de bouten loshalen in mijn eentje ?
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door boutje »

Jeffrey schreef:OMG dat is te gek :D Inderdaad het is mogelijk een kress in een adapter te plaatsen. Heb net de manual bekeken en daar staat dat er 2 man nodig zijn om de kop eraf te halen.

Weet iemand wat de kop van een Bf20 weegt ? kan ik er niet een houten blok tussen zetten en de kop er op laten rusten en dan de bouten loshalen in mijn eentje ?

Weet niet exact hoeveel zoeen kop weegt.
Heb al meerdere malen zoeen kop los/vast gezet op de bf20 en dat was te doen in mijn eentje.

En ik ben totaal niet sterk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: En weer iemand die overweegt een cnc freesmachine te maken

Bericht door Testa-Rossa »

Jeffrey schreef:OMG dat is te gek :D Inderdaad het is mogelijk een kress in een adapter te plaatsen. Heb net de manual bekeken en daar staat dat er 2 man nodig zijn om de kop eraf te halen.

Weet iemand wat de kop van een Bf20 weegt ? kan ik er niet een houten blok tussen zetten en de kop er op laten rusten en dan de bouten loshalen in mijn eentje ?
Echte handleiding taal, alles compleet overdreven neerzetten. Het liefst zien ze je er een 10 tons loopcat voor gebruiken :mrgreen: Ik heb hem zelf meermalen los gehaald, hij is wel zwaar (niet aan te raden met gestrekte armen te doen), maar je kan hem prima beuren in je eentje.

Je kan ook heel makkelijk 'safe' proberen hoe zwaar die is, de kop zit vast met 2 bouten, de 1 borgt de schuinstelling, om de ander scharniert ie. Draai de onderste bout een slag los, en je kan hem dus onder een hoek zetten, dan kan je zo voelen hoe zwaar die is. Bij het los halen moet je de kop eerst iets naar achteren halen voordat je hem op kan tillen.

Uiteraard is het makkelijker de kop bijv. met een schaarblok oid. te ondersteunen, maar dat is zeker niet noodzakelijk.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Plaats reactie