Hoe een dimensie tangentieel aan boog te tekenen in Techdraw?

bbg

Hoe een dimensie tangentieel aan boog te tekenen in Techdraw?

Bericht door bbg »

Ik ben eens begonnen wat onderdelen te tekenen in FreeCAD om wat ervaring op te bouwen in FreeCAD. In Fusion ben ik goed bekend maar in FreeCAD nog wat onwennig.

Ik wil graag in een 2D tekening een dimensie zetten tussen een rand en een boog. Hier is een plaatje van wat ik zou willen (deze heb ik in Fusion gemaakt):
Afbeelding

Maar hoe doe ik dat in FreeCAD? In the TechDraw workbench kom ik niet verder dan een dimensie tussen de rand en de overgang zijkant/boog:
Afbeelding

Iemand suggesties?
hfjbuis
Donateur

Re: Hoe een dimensie tangentieel aan boog te tekenen in Techdraw?

Bericht door hfjbuis »

In FreeCAD kun je op de cirkel een cosmetic quadrant vertex toevoegen. Dan kun je die punten gebruiken voor de dimensie.
CosmeticVertex.jpg
Letop:
  • als je de maat wijzigt, dan veranderen de "cosmetic vertexen" niet mee. De dimensies raken dan onbruikbaar.
  • De develop versie heeft momenteel een bug waardoor het project corrupt raakt als je de cosmetic vertexen gebruikt. In zo'n geval kun je de laatst gemaakte (automatische) backup gebruiken om e.e.a. weer te herstellen. De 1.0 versie heeft deze bug niet.
Edit: een voorbeeld
CosmeticVertexDim.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bbg

Bericht door bbg »

Ah, gevonden. Dank je wel!

Ik gebruik versie 1.0 dus geen last van de bug.

Op de FreeCAD wiki lees ik dat "quadrant vertices" op 25%, 50% en 75% van de booglengte vertices toevoegt. In het voorbeeld hier werkt het omdat de boog symmetrisch is ten opzichte van de y-as. Als dat niet het geval is, dan zal de middelste vertix niet geplaatst worden op het punt waar een horizontale lijn tangentieel de boog raakt.

Ik zal ook nog eens experimenteren met het toevoegen van sketches in de techdraw tekeningen. Kijken of dat ook lukt.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

bbg schreef: 04 mei 2025 09:49 Op de FreeCAD wiki lees ik dat "quadrant vertices" op 25%, 50% en 75% van de booglengte vertices toevoegt. In het voorbeeld hier werkt het omdat de boog symmetrisch is ten opzichte van de y-as. Als dat niet het geval is, dan zal de middelste vertix niet geplaatst worden op het punt waar een horizontale lijn tangentieel de boog raakt.
In b.v. Draftsight en ProgeCAD zijn de (snap) mogelijkheden om een dimensie te positioneren een stuk uitgebreider. Je kunt altijd nog een aantal "cosmetic" lijnen en punten toevoegen.
Een andere mogelijkheid is om de dimensie in de sketcher toe te voegen als "reference". Dan heb je de juiste maat die, als je die dimensie een naam geeft, ook kunt linken in de spreadsheet. Zie ook deze post:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als de raduis van de boog bekend is.. dan kun je die maat tot het Centerpunt toch ook gebruiken?.. dan is dat De waarde van de totale maat - Radius boog.. en dat kun je dan zichtbaar maken met een spreadsheet..
Superkees

Bericht door Superkees »

Teken dan een hulplijn door het centrum van de cirkel en snijdt die onder en boven af.
bbg

Bericht door bbg »

Superkees schreef: 04 mei 2025 20:28 Teken dan een hulplijn door het centrum van de cirkel en snijdt die onder en boven af.
In de sketcher workbench? of in de techdraw workbench? Ik weet niet precies wat je bedoelt.

Maar op basis van je opmerking heb ik het volgende gedaan in de Techdraw workbench:
1. cosmestic line haaks op bovenste lijn en door center boog
2. Cosmetic intersection vertices toegevoeg waarbij ik de hulplijn en de boog geselecteerd had.

Dan komt er een vertex aan de onderkant op de juiste plek.

Afbeelding

Helaas, zoals hfjbuis al opmerkte, veranderen de cosmetic vertices niet mee wanneer ik de radius van de boog verander.

Op zich geen probleem als je dat weet. Het doel voor mij is om de mogelijkheden en beperkingen van FreeCAD wat te verkennen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

De mop is en blijft: Als je de afstand tot het Cirkelmiddelpunt en de Radius van de Cirkelboog apart bemaat, dan blijft alles altijd kloppend.. en je kunt er ook een "relatie" aan knopen zodat de eerste maat veranderd als je de radius veranderd, zodat de totale hoogte hetzelfde blijft..
Bij het bematen tot het tangentiale punt is dat natuurlijk ook het geval, maar dan zijn de radius en de afstand van het Cirkelmiddelpunt 2 onbekenden in die functie..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er is helemaal niets moppigs aan. Punt is gewoon dat als je een nette werktekening wilt maken er toch regelmatig zo’n tangente maat nodig is. Kun je wel zeggen dat dat met afstand tot centrum + radius ook wel kan, maar in mijn optiek worden dat minpunten bij de tekenles.
Toch weer duidelijk dat de meeste aandacht bij zo’n pakket naar het 3d cad deel gaat en dat het maken van werktekeningen er een beetje achteraan hobbelt. Wat ik bij Fusion ook meen te zien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 mei 2025 08:41 Wat ik bij Fusion ook meen te zien.
Niet goed opgelet, minpunten in de tekenles dus…
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Met Fusion hebt je ook niet echt een werktekening meer nodig , je gaat van design naar manufacture importeert je standaard bewerkingen drukt op Alt-g groene knop en koffie. (of bier)
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Quepee schreef: 05 mei 2025 19:40 …drukt op Alt-g groene knop en koffie. (of bier)
…en bbq
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 05 mei 2025 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Met Fusion hebt je ook niet echt een werktekening meer nodig ,
Het ligt er maar aan aan welke kant je staat, aan de zijde die ontwerpt en uitbesteed of aan de kant die moet uitvoeren.
Een vlakke tekening wordt juist vaak bijgevoegd bij uitbesteden om wensen en criteria te verduidelijken wat in een step bestand niet goed zichtbaar wordt zoals toleranties en wensen van afwerken ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Gat is plus as is min.. past altijd..
Plaats reactie