Style CNC

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jdb_CNC
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2018 16:45
Locatie: Overmere (Belgie)

Style CNC

Bericht door Jdb_CNC »

Hallo,

Voor een verhaal kort te houden heb ik een CNC ter beschikking gekregen, van een vriend, van het chineese merk Style CNC.
Het is een model met vaste brug en beweegbare tafel met grote van 600x600mm.
Om kort te zijn over de kwaliteit, het is een ramp.
Het was al een hele klus om de tafel waterpas te krijgen, maar met wat aanpassingen is het toch gelukt.
Nu het grootste probleem is dat de spindel over de X-as, t.o.v. de tafel een afwijking van 0,8mm op een afstand van 200mm.
De tafel is waterpas, maar de vertikale brug steunen staan niet loodrecht t.o.v. de tafel.
De spindel hangt 1,5mm naar voor.
Nu is mijn vraag, welke meetinstrumenten kan ik gebruiken om de CNC in orde te krijgen.
Heb al een digitale meetklok aangeschaft, maar voor sommige metingen is de arm te kort.
Iemand idee waar ik de nodige meet hulpmiddelen kan krijgen?

Jacques
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Style CNC

Bericht door Markus »

Hoi Jacques,

weet je zeker dat het een Chinees is ?. Style is namelijk een Nederlands merk dat vroeger ook educatie machines maakte door bijvoorbeeld kleine RongFu Taiwan machines om te bouwen met kogelomloop spindels en Berger Lahr motoren.

Heb je toevallig een foto van de machine ?

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 21 jul 2019 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Jdb_CNC
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2018 16:45
Locatie: Overmere (Belgie)

Re: Style CNC

Bericht door Jdb_CNC »

Markus,

Bedankt voor je antwoord.
Bekijk even https://www.stylecnc.com
Het type is STM6060

Jacques
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Style CNC

Bericht door serum »

Waar woon je?

Ik heb diverse meetapparatuur die kan helpen. Raamwaterpas, referentievlak, haarlinealen, exacte hoeken, tastertjes etc.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Style CNC

Bericht door Markus »

Ik bedoelde deZe https://www.stylecncmachines.nl/

Greezt,

Markus
Jdb_CNC
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2018 16:45
Locatie: Overmere (Belgie)

Re: Style CNC

Bericht door Jdb_CNC »

Aan allen,

Bedankt voor jullie reactie.
Sorry, eerst mij even voorstellen
Ik ben Jacues De Bruyne, woonachtig te Overmere, Belgie (nabij Lokeren) en ben al 15 jaar freelance electrical engineer en werk momenteel
bij een motorfabrikant (scheepsmotoren).

Zelf heb ik een CNC gekocht type CNC6040 bij CNCZone. (Mach3)
Deze werkt naar behoren en Mach3 is zeer goed te beheren.
De vriend waarvan ik sprak heb ik vorig jaar leren kennen via een fablab.
Hij heeft vorig jaar twee CNC gekocht nl. de STM6060 en een grote STM2040 (2mx4m) en beiden met een AutoRich A11 controller.
Controller is niet mijn voorkeur maar wel handig dat je geen PC nodig hebt, met alle beperkingen vandien.
Deze vriend koopt dit en kent niets van CNC's.
Heeft onlangs nog een vacuummachine gekocht en denk dat die ook bij mij zal belanden, daar hij niet weet hoe het ding werkt en dus zonder resultaat.
Wat is het handig veel geld te hebben, maar geen verstand hebben van techniek.
Voor mij was de grote CNC belangrijk, dus heb ik de kleine in bruikleen om op te oefenen en kan zo ook de grote CNC gebruiken.
Dit is een voordeel, dat het mij niets kost om te vernemen wat de chinese CNC kunnen en welke kwaliteit ze hebben.
Mijn mening is momenteel van de chinezen -> grote brol.
Maar na veel nadenken is het misschien een voordeel dat ik al een constructie heb en daar zo veel mogelijk aan optimaliseren.
Ook hebben de chinezen nooit gehoord van afgeschermde kabel, connectoren, aarding, enz....
Een CNC met een beweegbare tafel (Y-as) zou ik nooit aanraden, omdat het afstellen enorm moeilijk is.
Dus nog veel werk aan de winkel.
Kan hier nog even een half boek schrijven waar ik allemaal mee bezig ben, maar dit is voor later.

Jacques
Kjelt
Donateur
Berichten: 6312
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Style CNC

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 21 jul 2019 12:41 Waar woon je?
en waar woon jij ? Al sinds 2008 lid maar nog niet ingevuld :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Style CNC

Bericht door serum »

Da's vreemd, had dat altijd ingevuld staan. Maar ik stel ook geen hulpbehoevende vraag hè!? :mrgreen:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Style CNC

Bericht door andrefc101 »

Jdb_CNC schreef: 21 jul 2019 15:56Dit is een voordeel, dat het mij niets kost om te vernemen wat de chinese CNC kunnen en welke kwaliteit ze hebben.
Mijn mening is momenteel van de chinezen -> grote brol.
Daar gaan we weer: voor een dubbeltje op de eerste range gaat NOOIT werken.
Je krijgt waar je voor betaald, en nooit meer!
Ook in Europa kan je brol kopen, wees maar niet bang.
En kan je dus in China ook goede producten kopen, als je maar geld mee brengt....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6312
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Style CNC

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 21 jul 2019 19:11 Da's vreemd, had dat altijd ingevuld staan. Maar ik stel ook geen hulpbehoevende vraag hè!? :mrgreen:
Dat is waar. Nu weten de "hulpbehoevenden" wel of het zin heeft om jou te contacteren voor een bezoekje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Style CNC

Bericht door serum »

Ja Kjelt. Ik doorzie het praktisch gemak van het noteren van een woonplaats. Bedankt voor de verhelderende toelichting voor de onwetenden. :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6312
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Style CNC

Bericht door Kjelt »

Graag gedaan :mrgreen:
En zwolle zou voor mij nog wel een keer te doen zijn ;)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Style CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jdb_CNC schreef: 21 jul 2019 12:25 Het is een model met vaste brug en beweegbare tafel met grote van 600x600mm.
Om kort te zijn over de kwaliteit, het is een ramp.
Het was al een hele klus om de tafel waterpas te krijgen, maar met wat aanpassingen is het toch gelukt.
Nu het grootste probleem is dat de spindel over de X-as, t.o.v. de tafel een afwijking van 0,8mm op een afstand van 200mm.
De tafel is waterpas, maar de vertikale brug steunen staan niet loodrecht t.o.v. de tafel.
De spindel hangt 1,5mm naar voor.
Nu is mijn vraag, welke meetinstrumenten kan ik gebruiken om de CNC in orde te krijgen.
Heb al een digitale meetklok aangeschaft, maar voor sommige metingen is de arm te kort.
Iemand idee waar ik de nodige meet hulpmiddelen kan krijgen?

Jacques
De tafel waterpas, bedoel je dan de hele machine, waarschijnlijk wel, dat is natuurlijk altijd de verantwoordelijkheid van degene die de machine plaatst.
Vraag me af waar je die aanpassingen gedaan hebt, en of je nu niet de hele machine krom hebt gesteld.
De vertikale brug steunen mogen zo scheef staan als ze willen, de geleiding van de Z-as moet in 2 richtingen loodrecht t.o.v. de tafel staan.
Als de tafel waterpas staat, kun je dus met een raamwaterpas kijken of die geleidingen loodrecht waterpas staan.
En dan met een omslagmeting de freesspindel loodrecht zetten.
Dus we hebben ondertussen een blokhaak, een waterpas en een meetklokje met arm gebruikt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Style CNC

Bericht door Tonybryden »

Het kan zo makkelijk zijn 😊😊😊😊
Plaats reactie