Andere X-Y geleiding

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Andere X-Y geleiding

Bericht door frank »

Ik kwam dit tegen op het net. Voor ons als zelfbouwers toch leuk om even naar te kijken:

http://magazines.made-in-europe.nu/2013 ... auwkeurig/
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hebben we weer een nieuwe uitdaging :lol:
Heel mooi, had eigenlijk gedacht dat er wel lineair motoren in toegepast zouden worden, maar dat is niet gedaan.
Ga je je afvragen of er bij lineaire motoren nog niet aan deze eisen voldaan kan worden, dat scheelt toch weer een kogelomloopspil en een hoop draaiende delen.

Nu weet Arie ook waar ie naar toe moet als het een beetje uit de hand loopt.
http://www.praezoplan.com/de/home/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door frank »

Doet ASML het in haar machines ook niet op een soortgelijke manier. Of is het zo dat ze het bed helemaal magnetisch laten bewegen in de x- en y-richting?
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

frank schreef:Doet ASML het in haar machines ook niet op een soortgelijke manier. Of is het zo dat ze het bed helemaal magnetisch laten bewegen in de x- en y-richting?
Geen idee, maar.
Die hebben natuurlijk dan weer geen Z-as, hooguit een beetje optiek focussering (of doen ze nog geen 3D lithografie?), en geen freeskrachten. Kunnen dus die 2 bewegingen helemaal los van elkaar halen.
Maar doen dat geloof ik nog wel een paar decimalen nauwkeuriger. Dan gaan er vast andere factoren een rol spelen.
Heb ook geen idee met welke snelheden dat gebeurd.
Doen ze dat belichten eigenlijk niet met een galvano-spiegel, of is dat vorige eeuw ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inderdaad een mooi concept.. ik kan me zo voorstellen.. voor de "hobby" dat je uitgaat van een Meetplaat.. daar Kogelomlopen aan zet.. en dan een Oliepompje.. dan heb je een hydrostatische lagering.. net Hembrug.. :)

Ik ga er eens over nadenken.. eens zien of zoiets ook met een Draaibank mogelijk is.. :)
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door frank »

Ja wat die luchtlagering betreft moest ik ook denken aan ons uitstapje naar Hembrug
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vermoed dat het grote verschil tussen lucht en olie is, bij lucht kleeft je tafel aan de basis (bernoulli), bij olie moet je waarschijnlijk gaan opsluiten, en dat is in dit concept volgens mij nou juist het voordeel dat ze dat niet doen. ( lijkt het, weet natuurlijk niet of dat hier ook aan de hand is )
Lijkt me niet echt een hobby project, om vele redenen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bij mij gaat hobby nogal ver.. in het verleden schreef iemand eens over mijn machine:
Wat ga je nu moeilijk doen met zo.n rare spoed van 12 x 2, terwijl het goedkope en goede trapezium M12 x 3 is, de moeren van kunststof nauwelijks meer wrijving hebben dan kogelomloopspillen in die maat en de kosten en levertijd alles zoveel eenvoudiger maken? Ik zal het niet in mijn hoofd halen dure spillen te kopen, dan neem ik liever een iets sterkere stappenmotor.
Nouja.. ehh..

Afbeelding

Van die dingen dus...

Ik kan me zo voorstellen.. plaatje graniet.. railtjes ernaast, railtjes eroverheen.. stevige hybride Steppers eraan..(moet niet te veel kosten natuurlijk :lol: )
Compressortje of Oliepompje.. als je met lampenolie smeert, met een hoge flow, dan is het effect denk ik vergelijkbaar.. alleen "dempt" de olie meer dan lucht.. als je bovenop de boel ook afdicht, dan kun je de olie zo weer in een kanaaltje terug laten lopen naar de opvangtank.. filtertje erin.. klaar..

Maar.. lucht is makkelijker.. dat is dan weer wel zo..

als je dan een vierde as vlak in je tafel bouwt, en een zwenkkop aan de Z-as.. dan heb je een 5-asser waar je leuke dingen mee kan doen.. en zolang het niet té gecompliceerd wordt, kun je de equidistanten nog vrij eenvoudig berekenen met een Macrootje.. :)

Tevens kan ik me voorstellen.. dat het "ground-effect" van je tafel nog eens gunstig zou kunnen uitpakken voor de rails... Stel... je zorgt ervoor dat ze parallel lopen met de tafel.. in horizontale richting, dat je ze in verticale richting kan verbinden met de slede middels Panhard stangen.. dan heb je verticaal wat speling.. als de hoeken klein blijven.. dan vind je daar niets van terug in je nauwkeurigheden.. :)
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door clements »

is inderdaad wel een beste machine

Afbeelding
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door singlefonts »

Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11036
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Heel mooi, had eigenlijk gedacht dat er wel lineair motoren in toegepast zouden worden, maar dat is niet gedaan.
Ga je je afvragen of er bij lineaire motoren nog niet aan deze eisen voldaan kan worden, dat scheelt toch weer een kogelomloopspil en een hoop draaiende delen.
Kwestie van afstanden. Bij lineaire motoren zitten de poolparen evenver uit elkaar als bij een roterend geheel. Alleen dat roterend geheel gaat naderhand een kogelomloop in zodat een omtrek van zuiguitdeduim 300mm opeens een lineaire verplaatsing van 10mm word. Verder is 't nogal kostbaar omdat je zoveel dure magneetjes nodig hebt (of koper voor een elektromagneet). Ik heb er ook naar zitten kijken voor mijn machine :lol:

Die lineaire motoren hebben imho voornamelijk zin als het hoogdynamisch moet worden, en daar is bij deze machine geen sprake van. 60m/minuut en 20m/sec^2 acceleratie is wel rap, maar niet extreem rap.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door mjeuring »

Vergeet niet dat kogelomloopspillen altijd een mechanisch contact hebben en dus ook voor trilling zorgen.
De echt nauwkeurige banken hebben een hydrostatisch lager met lineaire motoren.

De Sterling Nanoform 250 is er zo eentje. Wordt al over picometer gesproken :shock:

http://www.sterlingint.com/docs/Nanoform250Ultra.pdf

Wij moeten het "helaas" nog met de Optoform 80 doen :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11036
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door DaBit »

In closed-loop met zo'n nauwkeurige feedback is nano-meter-precisie statisch vast wel te halen, maar ik ben toch benieuwd hoe lang het duurt voordat de as ook daadwerkelijk binnen de tolerantie zit en of ze dat ook volhouden als het systeem verstoord word? 't zijn wel de systeempjes waar ik vrolijk van word :P

Mijn 'probleem' met lineaire motoren was ook dat het ontwikkelen van een bult kracht best een volumineus ding oplevert. Ik had zo gauw met 'zelfbouw lineaire motor' moeite met >250N. Echte productie kan dat nog wel een stuk beter dan ik op m'n CNC-machientje, maar het voordeel van een ronde rotor blijft wel dat je best een hoop oppervlak in een compact rondje vouwt. Rol die rotor uit in een plat vlak en het is een fors ding.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Andere X-Y geleiding

Bericht door mjeuring »

Weet je meteen waarom die wafer steppers van ASML zo groot zijn.
Plaats reactie