Vierde as

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Vierde as

Bericht door bartL »

Hallo CNC collega's.

Ik heb een bridgeport series 1 CNC freesbank, die omgebouwd is naar mach 3 besturing. Hierbij heb ik een break out board vanuit amerika laten komen en de orginele drivers behouden om de stappenmotoren aan te sturen. Nu ben ik van plan om een vierde as op mijn tafel te bouwen als een draaibank die dan onder de Z-as van de frees zal bewegen. Is er hier iemand die ervaring heeft met zo'n soort systeem, en dan gaat het mij vooral om het elektronische gedeelte. Ik wil namelijk het liefste een servomotor gebruiken omdat stappenmotoren geen koppel kunnen leveren bij stilstand en dus kunnen gaan verlopen. Hiervoor zal ik dan een aparte driver moeten gebruiken die step signalen omzet naar servo. Ik weet echter niet of ik die driver door hetzelfde BOB kan aansturen, maar parallel zal ook niet gaan omdat er maar 1 printerport op de pc zit. Iemand tips om zoiets te doen? En ook over het type servomotor en driver e.d.?
Alvast bedankt!

Bart
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Vierde as

Bericht door klaas van gemerden »

hmm volgens mij heeft een stappenmotor wel degelijk een houd moment / holding torque / haltemoment.

Het aangegeven moment bij stappen motoren is ook vrijwel altijd het houd moment.

Er zijn ''slimme'' drivers die de stroom reduceren naar de stappenmotor als die as niet hoeft te bewegen.
Op dat moment is er dus een minder groot houd moment.

En een worm met een vertraging van b.v. 1/40 verdraai je naar mij idee echt niet.
Zeker niet als er nog een stappenmotor aan gekoppeld is.

En anders heb ik hier misschien nog wel een haakse overbrenging 1/100 liggen. die krijg je echt niet in beweging :lol:

Gr. KvG
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vierde as

Bericht door bartL »

Klaas,
Daar zit idd wel wat in ja maar ik wel ook nog wel een beetje toeren kunnen maken als ik 'echt draaiwerk' wil doen.
Dus er mag een niet te grote vertraging in zitten. En een stappenmotor kan volgens mij sowiso niet het toerental halen wat een servomotor kan halen.
Maar als het geheel te doen is met stappenmotor zou dat niet verkeerd zijn ivm kosten.

Bart
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Vierde as

Bericht door klaas van gemerden »

voor het draaien is hij dan idd niet geschikt.

Ik dacht dat je het meer bedoelde als roterende as om te frezen.
Daar heb je namelijk niet zo'n verschrikkelijk hoge snelheid voor nodig.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vierde as

Bericht door bartL »

Dat is wel de hoofdzaak dat het frezen goed werkt.
Maar als ik het doe wil het goed doen en zou ik er het liefste ook hoge snelheden mee willen kunnen halen.
Zodat ik hem dus ook als draaibank kan gebruiken. Bovendien zijn servos naar mij weten ook nauwkeuriger of je moet microsteppers met encoders gaan gebruiken maar dan zit je dus ook weer met die feedback.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Vierde as

Bericht door klaas van gemerden »

Je kan je freesspindel toch gebruiken om ''kleine'' werkstukjes in te spannen?
Je beitel in de machine klem en draaien maar!

Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Vierde as

Bericht door Mcgyver »

hmm...

DAt truukje heb ik ook eens geflikt..




Alleen je kan dan geen verdeel werk doen op die manier en dat is juist waar je o.a. een 4e as voor wilt hebben.
tandwieldjes e.d.

Op de bovenste manier aap je alleen een draaibank na
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vierde as

Bericht door bartL »

ja precies,
Ik wil hem zowel voor draaibewerkingen als voor verdelingen kunnen gebruiken.
Bovendien heb ik dat geintje ook al eens geprobeerd, maar met een as van rond 20 van 42CrMo4S vind de bank het niet meer zo leuk en begint hij knap te trillen. Nou was die as ook een knap stukje langer dan wat ik hier zie.

Bart
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Vierde as

Bericht door Mcgyver »

hoi bart.

Wat betreft de drivers is het niet zo moeilijk.

ALs je bij stappenmotor.nl kijkt kun je daar een stappenmotor naar wens uitzoeken met een geschikte driver

Het spul word aangestuurt met step/dir signalen die uit je BOB komen.

Of er een 4e uitgang op jouw bob zit weet ik natuurlijk niet maar op bijvoorbeeld he mach3 bob van Leeuwinga(.nl) kan het zeker.

Werkt hetzelfde qua instellen als je andere 3 assen.

Als je een 4e as wilt maken die zo hard draait als een spindle van een draaibankt word het inderdaad wat lastiger.
Je kunt dan niet een verdeeltafel ombouwen maar dan moet je iets slims zien te verzinnen met een overbrenging die er voor zorgt dat je een nauwkeurige draaiverplaatsing hebt en ook nog eens een toerental kan maken..

DIt laatste verhaal maakt het allemaal wat lastiger.

Maar een gewone 4e as kan door een stappenmotor op een verdeeltafel te monteren op de wormas.

Geen turbo verplaatsing maar wel een mooie verdeeltafel.. en een aparte draaibank voor het draaiwerk... zou een oplossing zijn.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vierde as

Bericht door bartL »

Een draaibank voor draaiwerk heb ik al, maar ik vind het gewoon mooi om dat ook voor elkaar te krijgen. Bovendien kan ik het met die frees veel nauwkeuriger krijgen dan met de conventionele draaibank. Maar de hoofdreden voor het bouwen is natuurlijk de functie als verdeeltafel. Maar zoals ik al eerder zie doe ik het graag in 1 keer goed.
Ik heb ook nog een cnc draaibank staan die nog een retrofit moet ondergaan naar computerbesturing met mach 3, als ik dan de frees helemaal klaar heb dan heb ik toch weer wat meer kennis om dat in goede banen te leiden.

Bart
Plaats reactie