Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Bericht door Sven »

Mijn plannen voor de nieuwbouw van mijn portaal begint steeds meer vast vormen te krijgen.

Maar hoe meer ik lees over het stellen hoe duidelijker het me is geworden dat je moet meten, en moet weten wat je wanneer moet meten.

Goed begin is het halve werk dus maar eens nagaan wat ik nodig heb om een goed begin te maken. Dus stel je krijgt voor je verjaardag een kadobon van hogetex ter waarde van een paar briefjes van 500, wat ga je dan bestellen?

Ik denk nu aan het volgende (de bon hoeft niet op te gaan aan meetspul hé ;)
  • Meetklokje
    Poupitaster
    Hydraulisch statiefje voor klokjes
    Raamwaterpas
    granieten vlakplaat (600x400?)
    (Ook nog) een granieten meethaak?
    Granieten lat of hoe dat ook mag heten
    Rvs voelerband op rol 20mm breed, 200ste en 500ste dik.
    Tube pruisisch blauw (om je contact vlakken te kontroleren).
    Een rvs rij van precies 000
    mes blokhaak van 150x200 rvs
Het liefst koop ik ook nog een vlaktafel van 1500x800 maar die laat ik nog even buiten beschouwing zolang mijn werkplaats op een ontoegankelijke heuvel is. Een aambeeld naar boven zeulen was al erg genoeg.
Laatst gewijzigd door Sven op 29 mar 2015 21:38, 3 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Bericht door pa3gmi »

Doe er ook nog een machine (raam) waterpas bij.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Bericht door Sven »

Da's een goeie Rien, staat er bij!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Bericht door mostudio »

Rvs voelerband op rol 20mm breed en van 200 honderste dik en 500 ste.
Tube pursies blauw om je contact vlakken te kontroleren.
Een rvs rij van precies 000 en een mes blokhaak van 150x200 kies voor rvs uitvoering vaak zijn de kosten maar een paar tientjes meer maar het blijft langer mooi je handen geven altijd zuur af en dat wordt snel in roest omgezet op je meetapparatuur daardoor heb je weer geen mooi oppervlak meer om te meten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Bericht door DaBit »

meetklokje, poupitaster, hydraulisch statiefje voor klokjes en een vlakplaat vind ik de belangrijkste zaken. Vlakplaat zou ik wat groter kiezen; 60x40cm is een mooi maatje. Da's nog net versjouwbaar en wat minder krap dan de kleinere maten.

Als je een raamwaterpas koopt heb je de machinewaterpas niet meer nodig.

Die meethaak zou ik niet kopen. Raamwaterpas is al aardig haaks en ik heb eventueel nog wel iets haaksers te leen voor je tegen de tijd dat je uitgespeeld bent met die raamwaterpas. Dat heb je eenmalig nodig, zonde om er veel euros aan te spenderen.

Als je de behoefte hebt om te leren schrapen dan heb je die meetrei ook niet nodig. Met een vlakplaat en meetgereedschap kun je die zelf maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Bericht door Sven »

Wat hier ook nog meespeelt is hoe ver wil je gaan in je precisie.

Ik bouw een portaalfrees, ben blij als ik overal in het gebied cirkels in plastic kan frezen waar ik kogellagers mooi pas in kan stoppen.
Als je een kolomfrees bouwt dan wil je zuiverder werken denk ik.

Soms is die extra precisie erg kostbaar en soms niet.

Vlakplaten bijvoorbeeld. 630x400 kost in klasse 1 300,--, in klasse 0 310,--, en in klasse 00 360,--

Is er dan een reden om niet de zuiverste te nemen? Zo'n ding koop je toch maar 1 keer?

Reien kan ik niet vinden bij hogetex dus die moet ik dan zelf maken ;)
Ik had er al wat zoek werk naar gedaan maar kan je een rei maken die langer is dan je vlakplaat?
Of maak je het jezelf als beginnend schraper dan erg moeilijk. De video die ik gezien heb had een grote vlaktafel ter beschikking.
DaBit schreef: Die meethaak zou ik niet kopen. Raamwaterpas is al aardig haaks en ik heb eventueel nog wel iets haaksers te leen voor je tegen de tijd dat je uitgespeeld bent met die raamwaterpas. Dat heb je eenmalig nodig, zonde om er veel euros aan te spenderen.
Thanks!
Ga ik graag gebruik van maken. Maar dit draadjeis wat mij betreft ook bedoeld als naslagwerk.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: Ik bouw een portaalfrees, ben blij als ik overal in het gebied cirkels in plastic kan frezen waar ik kogellagers mooi pas in kan stoppen.
Als je een kolomfrees bouwt dan wil je zuiverder werken denk ik.
Nou het frezen van kogellagerpassingen is toch wel een uitdaging. Maar in kunststof valt het minder op, omdat je misschien wat meer vervorming van het kunststof kunt misbruiken.
Maar wat is voor jouw een kogellagerpassing, dan zul je dus ook nog het nodige meetgereedschap (micrometers) aan moeten schaffen.

Ik begrijp dat het eigenlijk ondoenlijk is om vast te stellen aan welke eisen je machine eigenlijk moet voldoen, en daarna, hoe je een machine bouwt om dat te bereiken.
Sven schreef:Ik had er al wat zoek werk naar gedaan maar kan je een rei maken die langer is dan je vlakplaat?
Over de diagonaal heb je al wat winst. ;-)

En dan m'n optimistische inbreng :mrgreen: , ik heb niet de indruk dat je met een eigengebouwde portaalmachine binnen 0.1mm gaat kunnen produceren. ( maar om dat te bereiken moet alles wel een slagje nauwkeuriger )
( of je moet echt met gietstukken, op vlaktafel, nauwkeurig, voorgespannen spul gaan werken )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Bericht door mostudio »

Een stalenrei hebben ze wel bij hogetex ze noemen dat montage rei.
Zelf maken van een rei is niet erg makkelijk hoor als je geen schraap ervaring heb.
En vergeet niet dat al je meetapparatuur factor 2 precieze moet zijn dan wat je wil halen met je machiene.
Zodat je weet wat je meet en hoeveel je correctie je moet maken. Anders blijft het gokken.
Als voorbeeld een meetklokje die 100st verdeling heeft als je dan 150 st wil dat zit tussen de streepjes in het midden maar ja is het dan 140st of 160st.?
Dan nog de afwijking van de klok zelf.
Dus als je je machiene op de 100st wil hebben dan meetapparatuur van 0.005
En vergeet niet de machiene richtlijnen zeggen meestal 0.02 op 300 mm max voor freesbanken.
Een vlakplaat heeft alleen een vlak boven vlak de zijkanten zijn niet haaks !!! Ergens op het forum zag ik iemand een granieten vlakplaat gebruiken voor het haaksstellen en nameten. Niet doen je kan dan beter een raamwaterpas er voor gebruiken van 0.04 per meter en vergeet niet die eerst na te meten op een vlakplaat echte raamwaterpassen die precies haaks zijn zijn schreeuwend duur
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: Vlakplaten bijvoorbeeld. 630x400 kost in klasse 1 300,--, in klasse 0 310,--, en in klasse 00 360,--
Is er dan een reden om niet de zuiverste te nemen? Zo'n ding koop je toch maar 1 keer?
Ik zou dan de zuiverste nemen.
mostudio schreef:Een stalenrei hebben ze wel bij hogetex ze noemen dat montage rei.
Zelf maken van een rei is niet erg makkelijk hoor als je geen schraap ervaring heb.
De vraag is dus 'wil je het leren of niet?'. Ik heb het ontweken bij de bouw van mijn machine, maar inmiddels ben ik er wel achter dat ik er veel lol van gehad zou hebben.

Overigens maakte ik een rechte lat op een simpele manier: 2 strippen 40x10mm blank staal die al aardig vlak zijn in T-vorm tegen de vlaktafel of een betrouwbare lijst klemmen met wat PU-constructielijm ertussen, klaar. Past het niet in 1 keer dan doe je het met 50% overlap in meerdere stappen.
Da's geen +/-0,01mm / meter uiteraard, maar om de rotatie van de karretjes links/rechts goed te krijgen en dat soort klusjes is het ruim voldoende. En wil je wel 0,01mm dan meet je 'm een keer op vanuit de vlakplaat en noteer je de afwijkingen. Dingen hoeven helemaal niet recht te zijn. Als je maar weet hoe krom ze zijn en als ze maar zo krom blijven.

Zoals je ziet: die vlakplaat blijft terugkomen, en die meetklokken ook.
Hoe Hogetex-huismerk klokjes zijn weet ik trouwens niet, maar ik ben een stuk blijer met m'n Mitutoyo klokjes dan met HBM-klokjes. HBM klokjes doen het prima, alleen ze doen het niet lang prima.
Ik zou gewoon merk-klokjes kopen type 'geen poespas'. Al is het alleen maar omdat die dingen nog restwaarde hebben als je er ooit vanaf wil of iets beters wil.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Bericht door Sven »

DaBit schreef:HBM klokjes doen het prima, alleen ze doen het niet lang prima.
Pcies.
Mijn poupitaster deed het één sessie.
Toen aaide ik met mijn mouw er langs tijdens een iets te snelle beweging en toen wastie stuk.

Nooit meer hbm klokjes voor mij.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Meetset kopen met kadobon van hogetex?

Bericht door javanree »

Hogetex puppitaster bevalt mij prima, doet wat mij betreft weinig onder voor een echte Mitutoyo.
Enige nadeel is dat de adaptertjes om het ding in een statief te schroeven wat aan de korte kant zijn.
Plaats reactie