Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6005
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Sven »

DaBit schreef:Mooi he?

't werkt alleen niet
Minor detail, heb alle vertrouwen dat je het voormekaar fietst ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

mjah..

Mischien met een bolkopje een sleuf frezen in zo'n sterretje in plaats van geharde pinnetjes gebruiken ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik het goed begrijp zit jouw taster heel anders in elkaar qua electriek als de mijne..
met mijn taster heb ik een vergelijkbaar probleem gehad.. ik had een zak relais-contacten ingekocht, en die gebruikte ik als contactpunten waar de pennetjes tussen moesten vallen.. moest ik er wel voor zorgen dat de zijdelingse beweging beperkt werd..

Ik heb onlangs de Taster van Bert Eding opnieuw opgebouwd, en daar heb ik die contacten vervangen door Conische pennetjes.. en dat werkt veel beter.. 't zijn gewoon messing conussen.. waar de stalen pennetjes van de "Ster" tussen vallen.. getest en in orde bevonden.. :)
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tastertje-idee

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef:Mooi he?
't werkt alleen niet :evil:
Ah !
dat gebeurd me ook wel eens, een hele dag, of langer, bezig met iets te maken wat direct de bak in kan
maar het voordeel van CNC werk is dat je het met een aanpassing nog een keer kan maken :->
en ik maak ook wel eens iets waarvan ik weet dat het nog niet klopt, alleen om inzcht te krijgen
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Als ik het goed begrijp zit jouw taster heel anders in elkaar qua electriek als de mijne..
Ja...
Bij mij is alles wat iets doet met het tasten zelf van staal. Da's de meest stijve en minst temperatuurgevoelige bouwstof die ik zo heb liggen.

Heeft alleen een nadeeltje: dat isoleert niet, dus de elektriek word een tikje lastiger. Maar da's voor mij dan nou weer net het minste probleem.
Ik heb onlangs de Taster van Bert Eding opnieuw opgebouwd, en daar heb ik die contacten vervangen door Conische pennetjes.. en dat werkt veel beter.. 't zijn gewoon messing conussen.. waar de stalen pennetjes van de "Ster" tussen vallen.. getest en in orde bevonden.. :)
Ja, maar jij hebt nog steeds een kunststof binnenwerk. Dat wil ik niet. Noem me maar gewoon gek, mag best :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hrscharft »

Voor je membraam....

Zou je niet een spider uit een oude(of een nieuwe) luidspreker kunnen gebruiken? Die doet in wezen precies wat jij wilt dat dat ding moet doen alleen is het in dit geval een koperen spoeltje mooi gecentreerd in een gleuf houden.

Afbeelding

Gr.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Dat membraan word een stukje neopreen, zo'n beetje hetzelfde gemonteerd als de balg op de recentere tekeningen. Dun neopreen is heel flexbel, zeker als 'koker'. En het kan langdurig tegen olieachtige stofjes.

10 van die neopreen kokertjes koop je voor 3 euro in de vorm van een paar werkhandschoenen voor gebruik in de chemische industrie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Leo.D »

Een emailleer (glas) laagje om onderdelen elektrisch te isoleren?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Ik ga eerst eens proberen of die 'V-groef' dieper maken de truuk doet. 2x 3mm staafje naast elkaar op een 6mm kogeltje is eigenlijk ook vragen om ellende, magoed, als je van de gebaande paden afwijkt moet je niet raar opkijken als je een keer een doodlopend stuk tegenkomt.

Maar eens een proefstukje bakken uit een afvalstukje kunststof (freest wat sneller dan staal) met 3 groeven erin, gemaakt met een 6mm bolkopje, 2,9mm diep ofzo. Kijken of dat wel werkt. Zou ik dat definitief gebruiken dan heb ik (idealiter) lijncontacten ipv puntcontacten, maar dat zou voor de werking weinig uit mogen maken. Ook heb ik dan geen geharde contactvlakken, maar gezien de optredende krachten lijkt me dat geen drama.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zat ook te denken of de drukhoek waaronder je kontakt zit cruciaal is voor de werking.
( pennen van 6 met een kogel van 3 was misschien toch beter, en dan is 1 pen met 2 kogels toch ook makkelijker )

Zou het omdraaien van het principe nog uitmaken.

Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

In principe maakt omdraaien van het principe weinig uit.

Mijn reden achter 1 kogel+2 pennen komt simpelweg voort uit het feit dat het dan voor mij makkelijker te maken is want dan blijven alle freesoperaties beperkt tot 'van bovenaf'. De vorige keer dat ik een taster maakte (van POM) had ik wat moeite met de 3 gaten boren voor de pinnetjes.

En kunststof is nog tot daar aan toe; als je een kleine uitlijnfout hebt dan vervormt dat kunststof of de dunne pennetjes met voldoende veerdruk wel genoeg om toch netjes de kogels te raken. Maar als je sterretje van staal of een dergelijk stijf materiaal is dan moeten die kogeltjes en pinnetjes wel heel erg prima uitlijnen wil het uberhaupt werken zonder belachelijk hoge veerdruk; zit een van die pinnetjes er terplekke van de kogel 10u naast dan raakt-ie ze niet allebei tenzij je zoveel veerdruk gebruikt dat je het pennetje forceert.

Daar heeft mijn 3-contacten-los-meten principe ook minder last van. Als de uitlijning niet 101% is heb ik nog steeds de 3 contacten, alleen hangt de tasterkogel dan de afwijking vermenigvuldigd met de mechanische arm uit het midden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan kan het alleen nog aan de drukhoek liggen.
Dus dikkere pennen en/of kleiner kogeltje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ook leuk, resolutie 2nm, nauwkeurigheid 15nm.
http://www.ibspe.com/category/triskelio ... -probe.htm

Of deze, nog ingewikkelder. :lol:
http://spie.org/x8434.xml
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Grappig, een probe die capacitief meet had ik zo gauw nog niet gevonden. Het kan dus blijkbaar wel :lol:
Dat geintje met die fiber en grating van de tweede link gebruiken ze ook in druksensoren. Dan zit het fibertje aan een kopje voorzien van M2 schroefdraad aan de buitenkant en meten ze de minimale deflectie van de RVS voorkant. Is wel mooi spul.

Ik denk dat ik het inderdaad in die drukhoek moet zoeken. Jammer alleen dat staafjes van 6 weer niet passen in het huidige huisje en een kogeltje van 3 is lastig om draadjes op te solderen en het ding 'rond genoeg' houden. Nouja, de drukhoek is ook bij 2 staafjes van 6 die strak tegen elkaar liggen nog best matig, en volgens mij is dicht in de buurt van de 90 graden optimaal. Ik kan ook 3mm staafjes wat verder uit elkaar plaatsen natuurlijk. Maar weer even spelen in CAD dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie