Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tastertje-idee

Bericht door keesfrees »

bij het zien van druksensor denk ik aan piëzo
maar voor ik iets roep hier eerst even een onderzoekje doen . . .
dus kom ik al snel op :
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=19&t= ... Bzo#p27403
maar dat komt niet verder dan een enkele gedachte
toch nog wel een klein zoektochtje waard nmi
Piëzo probe digitiser
en dan kom ik op bv dit :
http://www.cnczone.com/forums/digitizin ... ement.html
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Ik zou piezo doen door de tasterstylus in trilling te brengen, zodanig dat de piek van de staande golf zich voordoet bij de tastkogel. Trilt dat onbelast, dan is dat een massa-veersysteem met een bepaalde frequentie en hoge kwaliteitsfactor Q. Raakt de stylus iets, dan verandert de resonantiefrequentie, Q, of beiden. Door zo te meten ben je onafhankelijker van tastsnelheid of materiaal. Een kleine uitbreiding gebruikt een losse actuator en sensor, en dan begint het weer erg veel op een SAW-resonantor te lijken :lol:

Maar dan heb je alsnog een geintje met 3 kogeltjes oid nodig om ervoor te zorgen dat het spul in nulstand centreert en overtravel kan hebben. Het is dus meer een extra meetmethode dan een vervanging.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Tastertje-idee

Bericht door fcnh »

Ik werk ook met Renishaw maar heb het ding nog nooit uit elkaar gehaald.
Kan je met een schijf pcb board en rubber ringetje en een schijf koperplaat ook iets?
Op het pcb board kan je dan nog eventueel zones vrijmaken/etsen zodat je weet naar waar hij uitslaat.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tastertje-idee

Bericht door keesfrees »

@ DaBit
piëzo :
en als het tastpennetje flexibel is, maakt dat het simpeler ?
( ik heb geen hoge naukeurigheid nodig )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

fcnh schreef:Ik werk ook met Renishaw maar heb het ding nog nooit uit elkaar gehaald.
Doe es? Vinden wij hier allemaal reuze interessant denk ik :lol:
Kan je met een schijf pcb board en rubber ringetje en een schijf koperplaat ook iets?
Op het pcb board kan je dan nog eventueel zones vrijmaken/etsen zodat je weet naar waar hij uitslaat.
Tuurlijk kan dat. Er zijn genoeg variaties op dat 3-contacten-op-120-graden te bedenken. Arie z'n variant met ietwat conische pennetjes is bijvoorbeeld al een hele goeie.
keesfrees schreef:@ DaBit
piëzo :
en als het tastpennetje flexibel is, maakt dat het simpeler ?
( ik heb geen hoge naukeurigheid nodig )
Juist niet. Je wil iets dat bij het styluseinde gebeurt doorgeven aan een sensor die een stukje verderop zit. Dat deel wil je dus zo stijf mogelijk hebben. Geld vooor 'contacten' in plaats van 'piezo' ook; Renishaw maakt de stylussen niet voor niets van carbide of keramiek.

Even kliederdekledder:

Afbeelding

Kan uit een stukje 6mm plaatmateriaal, past in het huidige onderhuis, lekker makkelijk te maken.
'kogelbaan' heeft een radius van 3 en is 2,5mm diep wat een drukhoek van 80 graden oplevert. Moet in ieder geval antwoord kunnen geven op de vraag of die kogeltjes zo wel willen werken.

Nu nog effe tijd vinden om achter de machine te springen.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: Nu nog effe tijd vinden om achter de machine te springen.
Doe je dat a.s. Maandag in plaats van zaklopen ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

't kon iets eerder :P

Gewoon staal gebruikt; reststukje staal lag toch wel 3cm meer binnen handbereik dan aluminium, en daar kan ik ook gewoon met 900mm/min doorheen knauwen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit soort dingen is voor CAM wel wat te lastig. No way dat ik die CAM360 wijsgemaakt kreeg hoe die de kogelbaantjes moest maken. Zoiets simpels als 'hier heb je een lijntje, ga daar eens met je frees overheen' zit er niet in. Nouja, boeien, lang leve de polaire coordinaten en MDI :lol:

Mechanisch werkt het heel mooi. Als 1 kant opgetilt word scharnieren de andere 2 kanten heel mooi over de kogel. Gaaf!

Heb ik eigenlijk goede redenen om dit probeersel niet gewoon in te zetten?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Dit soort dingen is voor CAM wel wat te lastig. No way dat ik die CAM360 wijsgemaakt kreeg hoe die de kogelbaantjes moest maken. Zoiets simpels als 'hier heb je een lijntje, ga daar eens met je frees overheen' zit er niet in. Nouja, boeien, lang leve de polaire coordinaten en MDI
Hier ga ik nu eens niets over zeggen. :mrgreen:

Maar die kogelbaan, R gelijk R kogel ? Dat is ie natuurlijk niet. Dus is ie groter,want als ie kleiner is past het niet.

Even overdrijven, R beetje groter, zijn het opeens 3 vlakjes, en dan zeg jij: nee dat werkt niet.
Waarom pak je niet een puntfrees, en maak je V-groeven.

Volgens mij moet je wel kinematisch bepaald ( dus 6 vrijheidsgraden blokkeren) de boel neerleggen, anders klopt er iets niet.( oke die 6e is de veer)
DaBit schreef: Heb ik eigenlijk goede redenen om dit probeersel niet gewoon in te zetten?
Als je het mij vraagd: ja dus. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Even overdrijven, R beetje groter, zijn het opeens 3 vlakjes, en dan zeg jij: nee dat werkt niet.
Ja, in theorie zoekt het spul alsnog het laagste punt op, maar onderin die kogelbaan en bovenop de kogel is het praktisch vlak en heb je veel kracht in Z nodig om te centreren. Ik had ook al zoiets bedacht, daarom dat ik het probeersel noemde, want zo kon ik makkelijk een grote contacthoek uitproberen.

Het bewoog alleen zo verdraaid mooi...
Waarom pak je niet een puntfrees, en maak je V-groeven.
Omdat ik die niet heb (op een verzinkboortje na) en een 6mm bolkopje wel :mrgreen: Ik moet inderdaad eens een keertje zo'n ding kopen; ook handig voor het afschuinen van de scherpe randen.

Voor definitief is zo'n V-groef frezen in gewoon warmgewalst constructiestaal niet echt een optie denk ik; zo'n hard kogeltje deukt dat zachte staal nog best snel in; hoef je niet eens heel lomp voor te doen. Moet ik daar voor de mooi toch een stukje harder staal voor hebben, of het onderhuis bijwerken zodat er ruimte is om 2 hardstalen pinnetjes in het sterretje verder uit elkaar plaatsen.
Als je het mij vraagd: ja dus. :P
Grmbl :)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan maar dunne pennetjes, maar iets uit elkaar. 6 Gaatjes boren in een cilinder zou logisch zijn, maar jij hebt geen 4de as. Kun je ook 2 schijfjes nemen, in 1 frees je groefjes van iets dunner dan de pennetjes, pennetjes er in, schijfje er op klemmen, en opeens heb je 6 pennetjes in een cirkeltje of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Niet te dun; daar word het weer te flexibel van. Maar opzich is dat nog wel een goed plan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Tastertje-idee

Bericht door Floppy »

Dabit,
Zou je een taster kunnen maken met een cd speler laser head?
10242
Daarmee moet je een beweging van 1 um kunnen detecteren en een oude cd speler slingert overal wel rond.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Floppy schreef:Dabit,
Zou je een taster kunnen maken met een cd speler laser head?
10242
Daarmee moet je een beweging van 1 um kunnen detecteren en een oude cd speler slingert overal wel rond.
Ik voel opeens ernstig de behoefte opkomen om iets te gaan slopen. :lol:
( zal het proberen te onderdrukken )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Ja, maar die 1um moet met contacten ook gewoon kunnen en dat blijft toch simpeler.

Ik zal toch het onderhuis wat bij moeten werken schat ik zo:

Afbeelding

Hart-hart afstand tussen de staafjes is 8,3mm dus buiten-buiten is 11,3mm. Dat past niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie