Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik me vooral afvraag.. "hoe gaat dit ontwerp werken?".. Ik zie allerhande stelboutjes, drukstukjes, en kogeltjes.. maar ik zie nou niet hoe het echt zou moeten gaan kunnen werken.

de "3 Punts" oplossing met kogeltjes en pennetjes.. die werkt.. dat staat vast.. hoe goed?. dat hangt af van hoe goed het gebouwd is.
slechte contacten?. zelf nog nooit last van gehad.. als je echt zeker wilt weten dat de boel niet oxideert.. dan moet je Diamanten contacten nemen.'k weet alleen niet of je Diamant zo makkelijk kan solderen.
Naar ik heb begrepen zijn ze wel bezig met het ontwikkelen van (Synthetisch)diamant IC's

Wat me bij dit ontwerp opvalt, is het gebrek aan ruimte.. te weinig slag.., iets te snel ergens tegenaanlopen.. en het is "Krak"

Rekstrookjes.. 't is dat ik te weinig verstand van die materie heb. maar daar zou ik mijn geld op inzetten, 't enige is.. de slaglengte..je zult dan een veerbelaste beveiliging in moeten bouwen.. anders is het eveneens snel "Krak"..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2020 10:48 Wat ik me vooral afvraag.. "hoe gaat dit ontwerp werken?".. Ik zie allerhande stelboutjes, drukstukjes, en kogeltjes.. maar ik zie nou niet hoe het echt zou moeten gaan kunnen werken.
In plaats van 6 kogeltjes heb je er 3 plus een vlak plus een kabouter die de 3 contacten separaat meet.
In plaats van de 'deksel' stellen om de tastkogel concentrisch te krijgen met de opname stel je nu het centrale deel van de taster. Levert een hogere stijfheid van het geheel op.
Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2020 10:48 de "3 Punts" oplossing met kogeltjes en pennetjes.. die werkt.. dat staat vast.. hoe goed?. dat hangt af van hoe goed het gebouwd is.
Precies. Als je de hele boel van metaal en keramiek maakt zodat het ranzig stijf is dan moeten alle hoeken en afstanden heel erg exact kloppen.
Even overdreven: stel dat je schier oneindig stijf materiaal gebruikt en 1 van de 3 staafjes maakt een hoek van 119.999 graden tov een andere ipv krek 120. Dan raakt 1 van de staafjes niet beide kogels. Idem als 1 van de kogels een paar micrometer dieper zit dan een ander. Maak de boel stijf genoeg, en het fabriceren begint echt op de micrometer nauwkeurig uit te komen anders werkt het niet.
De gemiddelde zelfbouw-taster komt daarmee weg door het gebruiken van een plastic deeltje waar de pennen in zitten en een (relatief) hoge veerdruk. Dat vervormt genoeg om zich te conformeren. Maar dat maakt je schakelpunt waziger, temperatuursafhankelijk, en meer afhankelijk van onder welke hoek je 'm raakt.

Neem 3 kogels en een vlak, en alle fabricatie-onnauwkeurigheden zorgen er enkel voor dat de tastkogel niet concentrisch met de opname staat, maar dat is eenvoudig te stellen. Met boutjes parallel aan X en Y, dus nog te snappen wat je moet verdraaien ook.

Je moet voor de gein eens een kogel met bekende diameter aftasten en de afwijking van die punten berekenen. Dan raak je onder alle hoeken je tastkogel en weet je of je het goed gedaan hebt.
Wat me bij dit ontwerp opvalt, is het gebrek aan ruimte.. te weinig slag.., iets te snel ergens tegenaanlopen.. en het is "Krak"
Mwah, dat zijn toch vele millimeters bij de tastkogel. Ruim zat als je het mij vraagt.

Als je bang bent voor krak kun je zowiezo beter het geheel met een magneet koppelen, want je maakt de slag toch niet zo groot dat het in ijlgang ergens tegenaan botsen kan weerstaan. En mijn machine staat ook vlot genoeg stil als ik ergens in ijlgang tegenaan vaar en er komt een ongeoorloofde probetrigger binnen. Maar dat is misschien niet de norm; mijn acceleraties zijn vrij hoog.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies. Als je de hele boel van metaal en keramiek maakt zodat het ranzig stijf is dan moeten alle hoeken en afstanden heel erg exact kloppen.
Even overdreven: stel dat je schier oneindig stijf materiaal gebruikt en 1 van de 3 staafjes maakt een hoek van 119.999 graden tov een andere ipv krek 120. Dan raakt 1 van de staafjes niet beide kogels. Idem als 1 van de kogels een paar micrometer dieper zit dan een ander. Maak de boel stijf genoeg, en het fabriceren begint echt op de micrometer nauwkeurig uit te komen anders werkt het niet.
De gemiddelde zelfbouw-taster komt daarmee weg door het gebruiken van een plastic deeltje waar de pennen in zitten en een (relatief) hoge veerdruk. Dat vervormt genoeg om zich te conformeren. Maar dat maakt je schakelpunt waziger, temperatuursafhankelijk, en meer afhankelijk van onder welke hoek je 'm raakt.
Eh... Nee.. de grap is.. 2 kogels maken dat een pennetje altijd op alle twee de kogels rust, zolang de afwijking niet te groot is (binnen een halve millimeter plaatsnauwkeurigheid gaat het al goed.
Hoe nauwkeuriger hoe zuiverder de taster zal zijn, en des te minder je zal moeten uitlijnen om de kogel op centerpunt te krijgen.

Als ik kijk naar mijn tastertjes (ø25 mm, en da's best klein te noemen) dan is alles ondanks het gebruik van kunststof delen best wel stijf te noemen, ook de veerkracht is laag.. ik heb 1 mm voorspanning, op een "pisveertje" schakelkracht is minder dan 1N, dichter bij de 0.2N

Zoals eerder gezegd.. als ik wat meette dan zat de herhalingsnauwkeurigheid eerder in het µm bereik dan in het tiende bereik.
ooit als test eens een paar keer achter elkaar een Ringkaliber gemeten.. nooit meer dan 1µm afwijking, soms minder.. als ie aan de ene kant 0 meet en aan de andere kant plus of min 1µm, dan is het gemiddelde 0.5µm..

'k zou zeggen.. pak eens een 3poot kruk en 6 tennisballen.. en ga maar eens zien wat er gebeurt als je met de tennisballen gaat schuiven.. of doe het digitaal.. teken een 3poot, en 6 kogeltjes, Constrain de pennen tangentiaal aan de kogels, en ga dan met de kogels schuiven.. moet je eens kijken hoe ver je kan schuiven met een kogel voordat je een constraint error krijgt..

Separaat meten met een Kabouter is wel een mooie oplossing, maar dat vraagt ruimte die ik in mijn taster niet heb.. of.. ik zou er een meeraderige kabel aan moeten knopen, en dan een separate kabouter in de besturingskast moeten knopen.
als ik het principe goed begrijp moet je dan 4 adertjes in de kabel hebben.. 1 + en 3 -, zodra 1 van de 3 geen prik meer doorgeeft.. dan is dat het signaal voor de kabouter om naar je besturing te fluisteren "hee.. luister es.. er is een contact!"

Hoe werkt zoiets.. even zien.. 2 "AND Gates"?.. Pad 1 en 2 staan op een AND gate en het signaal dat daaruit komt staat op de tweede AND gate?.. zodra 1 of 2 wegvallen valt het signaal uit Gate1 weg.. dus ook die uit 2.. en als 2 wegvalt, hetzelfde verhaal.. valt 3 weg, dan valt Gate 2 meteen weg.. (zo zou het in de Pneumatiek met "tweedrukventielen" werken.. )
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Tastertje-idee

Bericht door Johnny p »

DaBit schreef: 27 dec 2020 19:58
Was van van plan zo'n device te bestellen bij Sorotec.de, maar of die ook die aantallen haalt wat jij net aangaf, ik weet het niet.
Vast wel. Zo bijzonder is dat spul van mij nou ook weer niet. En normaal doe je dat ook niet, behalve als je kogels af gaat tasten enzo om te bekijken of het wel snor zit met nauwkeurigheid en stabiliteit.
Dag DaBit,

Wel in dat dat geval hoef ik me geen zorgen te maken over de kwaliteit, wat ik wil aftasten is bv het profiel van een model vliegtuig prop met abnormale spoed, bv 22 inch en een diameter van 9 inch. Om daarna een mal te frezen.

Construeer je deze nog altijd op aanvraag?

Mvg John
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2020 12:59 Constrain de pennen tangentiaal aan de kogels, en ga dan met de kogels schuiven.. moet je eens kijken hoe ver je kan schuiven met een kogel voordat je een constraint error krijgt..
Horizontaal? Helemaal niks, want dan is je tangentiale constraint weg. En verticaal ook niet, want idem.
Hoe werkt zoiets.. even zien.. 2 "AND Gates"?.. Pad 1 en 2 staan op een AND gate en het signaal dat daaruit komt staat op de tweede AND gate?.. zodra 1 of 2 wegvallen valt het signaal uit Gate1 weg.. dus ook die uit 2.. en als 2 wegvalt, hetzelfde verhaal.. valt 3 weg, dan valt Gate 2 meteen weg.. (zo zou het in de Pneumatiek met "tweedrukventielen" werken.. )
Ja, zoiets. Al kan ik in een microcontroller makkelijk zeggen 'if (kogelA NOT 0) OR (kogelB NOT 0) or (kogelC NOT 0) then "Houstonwehavecontact!"'
Johnny p schreef: 28 dec 2020 13:04 Construeer je deze nog altijd op aanvraag?
Nee, ik was niet tevreden met het feit dat de contactjes vroeg of laat kuren gingen vertonen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, zoiets. Al kan ik in een microcontroller makkelijk zeggen 'if (kogelA NOT 0) OR (kogelB NOT 0) or (kogelC NOT 0) then "Houstonwehavecontact!"'
da's 't mooie van die dingen.. of je het nou fysiek op een print soldeert, of gewoon de kabouter influistert " 'if (kogelA NOT 0) OR (kogelB NOT 0) or (kogelC NOT 0) then "Houstonwehavecontact!"'.. dat Kukelt er inderdaad ook niet tegenan..

Maargoed.. in mijn beleving, en met mijn zucht naar "klein" is een ø25mm tastertje, met gewoon 3 pennen en 3 kegeltjes.. want iedereen gebruikt al kogeltjes is het een stuk makkelijker.. 'k heb maar 2 draadjes in de body lopen.. geen 4...
Toch.. jouw benadering, in combinatie met de constructie die ik gebruik.. kan ook zo zijn voordelen hebben..
Nu ik er zo over denk.. is een bovenzijde van jouw "Stylusopname" met een Kogel in een strak passende cilinder niet veel makkelijker te verwezenlijken?
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Tastertje-idee

Bericht door Johnny p »

Sven schreef: 27 dec 2020 21:49
Zou dit niet met een glasvezeltje kunnen?
Rijg die door het vaste en het bewegende deel, stuur er licht doorheen. zodra de vezel verbuigt wordt de lengte anders die het licht aflegt anders en misschien kan dat super kleine verschil gemeten worden?
Dag Sven,

Dit deed mij denken aan een micro-lichtsluis, zie afbeelding. Een laser straal welke onderbroken word is ook een aan uit contact.....

Mvg John

22222
22223

Het mag natuurlijk ook zonder tanden zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tastertje-idee

Bericht door Kjelt »

Ook belangrijk welke schakelaars je gebruikt.
Soms krijg je tientallen ohms weerstand , zie filmpje onder.
Verschil in kwaliteit van het Contactmateriaal tussen schakelaars is ook duidelijk te zien.


https://www.youtube.com/watch?v=sdLm08zfE4g
Plaats reactie