stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat sommige mensen nog wel eens vergeten, hoe goed je vacuum ook is, meer dan 1kg / vierkante cm gaat het hier op aarde niet worden.
Dus als je productje 20x30mm is heb je in het gunstigste geval met afdichting tot op de rand nog maar 6 vierkante cm x 1 kg is een drukkracht van.... heel goed slechts 6 kg. En dat dat niet voldoende is kan een ieder wel begrijpen.
En die 1kg haal je natuurlijk niet. Dus, even nadenken voordat je begint.
Met 1 vierkante meter is het natuurlijk gelijk een heel ander verhaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door serum »

Volgens mij is iedereen met een vacuumtafel zich daar wel bewust van? Hoewel er vast wel uitzonderingen zijn. Bij kleine 10x10cm onderdeeltjes gebruik ik meestal een hulpmiddel om het product vast te leggen. (rubber/schuurpapier/licht neopreen verlijmde basisplaat oid) Een stofzuiger als vacuumpomp; (een goede) doet max een keer -200 tot -250 mbar. Maar op die onderdruk leveren ze nagenoeg geen flow meer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 13 mei 2020 14:12 Een stofzuiger als vacuumpomp; (een goede) doet max een keer -200 tot -250 mbar. Maar op die onderdruk leveren ze nagenoeg geen flow meer.
Dat schiet inderdaad niet op. Voor bv een lasersnijder om een plat vel vast te zuigen op de ondergrond zoals ze bij ons vroeger op het werk deden werkt wel maar frezen niet.
Overigens dien je dan in de meeste gevallen ook de stofzuiger nog te modificeren door er een extra fan of koeling bij te bouwen want bij een aantal stofzuigers werkt de luchtstroom als koeling van de motor en die valt bij zwak vacuuum weg.
Als je hem tenminste langdurig wilt gebruiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 13 mei 2020 14:12 Volgens mij is iedereen met een vacuumtafel zich daar wel bewust van? Hoewel er vast wel uitzonderingen zijn. Bij kleine 10x10cm onderdeeltjes gebruik ik meestal een hulpmiddel om het product vast te leggen. (rubber/schuurpapier/licht neopreen verlijmde basisplaat oid) Een stofzuiger als vacuumpomp; (een goede) doet max een keer -200 tot -250 mbar. Maar op die onderdruk leveren ze nagenoeg geen flow meer.
Dan kom jij duidelijk de wat meer onderlegde personen tegen dan ik. Heb het toch al diverse keren uit moeten leggen dat je b.v. een blok kunsstof van 100x60 mm niet met vacuum op kunt spannen en dan met een frees 12 de contour even rond loopt. En ik dacht, ik gooi het toch even in de groep, better save than sorry is het toch?
Maar ik heb ook al eens uitgelegd dat lineaire uitzetting ook betekend dat het krimp als het koud wordt. :lol: En dat was voor die betreffende persoon echt een eye opener. :shock: Waarschijnlijk niet zo erg opgelet met natuurkunde.

Een stofzuiger zonder flow wordt meestal te heet, of hij moet z'n koeling ergens anders vandaan halen. (dat zei Kjelt al)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door Ballegooijen »

Maar ik heb ook al eens uitgelegd dat lineaire uitzetting ook betekend dat het krimp als het koud wordt. :lol: En dat was voor die betreffende persoon echt een eye opener. :shock: Waarschijnlijk niet zo erg opgelet met natuurkunde.
Als je naar de "derde been" kijkt als het koud is dan weet je dat toch ;-) :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door Ballegooijen »

Ballegooijen schreef: 13 mei 2020 16:51
Maar ik heb ook al eens uitgelegd dat lineaire uitzetting ook betekend dat het krimp als het koud wordt. :lol: En dat was voor die betreffende persoon echt een eye opener. :shock: Waarschijnlijk niet zo erg opgelet met natuurkunde.
Als je naar je "derde been" kijkt als het koud is dan weet je dat toch ;-) :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

begin je nu ook jezelf nog te citeren ? :lol:

(zolang er nog niet gereageerd is schijn je je bericht nog te kunnen verwijderen, dat kan nu dus niet meer)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door Ballegooijen »

Denk dat er een bug op het forum zit. Overal zie ik dubbele berichten :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 13 mei 2020 18:22 Denk dat er een bug op het forum zit. Overal zie ik dubbele berichten :roll:
Minder drinken, je handen trillen Johan ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door Ballegooijen »

Minder drinken, je handen trillen Johan ;-)
Denk je dat het daarvan komt Andre :?:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 13 mei 2020 15:26
serum schreef: 13 mei 2020 14:12 Een stofzuiger als vacuumpomp; (een goede) doet max een keer -200 tot -250 mbar. Maar op die onderdruk leveren ze nagenoeg geen flow meer.
Dat schiet inderdaad niet op. Voor bv een lasersnijder om een plat vel vast te zuigen op de ondergrond zoals ze bij ons vroeger op het werk deden werkt wel maar frezen niet.
Overigens dien je dan in de meeste gevallen ook de stofzuiger nog te modificeren door er een extra fan of koeling bij te bouwen want bij een aantal stofzuigers werkt de luchtstroom als koeling van de motor en die valt bij zwak vacuuum weg.
Als je hem tenminste langdurig wilt gebruiken.
meer drinken Johan! Kunnen afkickverschijnselen zijn.

De juiste stofzuigmotoren hebben een afzonderlijke fan voor de koeling van de motor. De motor wordt juist minder belast als de stofzuiger vol vacuum trekt (daarom gaat ie ook hoger in toeren lopen, hij heeft geen lucht meer te verplaatsen).
Ik heb een stofzuiger met 3 domel motoren die een externe fan hebben. Ook in mijn festool zuigers zit een dergelijke motor met externe fan. ik ken ze eigenlijk niet anders in semi-industriële zuigers dan met een fan die lost staat van de airflow aan de zuigkant. Als je een beetje serieuze zuiger hebt even in de exploded view loeren of er een fan opzit of niet.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 13 mei 2020 18:38
Minder drinken, je handen trillen Johan ;-)
Denk je dat het daarvan komt Andre :?:
100 procent John, zou er maar eens aan beginnen :P
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door serum »

andrefc101 schreef: 13 mei 2020 19:57
Ballegooijen schreef: 13 mei 2020 18:38
Minder drinken, je handen trillen Johan ;-)
Denk je dat het daarvan komt Andre :?:
100 procent John, zou er maar eens aan beginnen :P
Zouden het niet juist afkickverschijnselen zijn?
Plaats reactie