stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door janplastiek »

dit heb ik al eens eerder gepost

mdf is zeer poreus, ik gebruik dit zoals in dit filmpje als tussenplaat om mijn kunststof platen op te leggen zodat ik, als ik door de platen frees, niet in mijn vacuümtafel zit.
om een gedacht te geven, ik werk met een twee trapse zijkanaalblower van dvp
http://pdf.directindustry.de/pdf-en/dvp ... 85821.html
DOUBLE STAGE BLOWER TDC.550 350mbar 550m3/h 7,5kW 400/690V 50-60Hz
88788879

vacuümpatroon
8755

werkgebied tafel 4100 x 2100
7810
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door Sven »

stephanisk schreef:Wat heb ik Dan minimaal nodig om vlot door en door te frezen tot kleine stukjes uit grote plaat?
Moeilijk iets anders van te zeggen dan hoe meer je hebt doorgefreest, des te groter het volume lucht dat afgezogen moet worden.

Als ik me goed herinner was die 7,5 kilowatt van Jan hierboven ook niet altijd genoeg...
En dus kan hij nu delen waar de frees niet aan het werk is uitschakelen....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door stephanisk »

Ok, hier gaan we dan,

Ik ga eerst eens een tafel maken in MDF kwestie van te testen of alles klopt. Ik post zo meteen wel een paar fotos.

maar een eerste klein probleempje, ik ga twee panelen tegen mekaar plakken, waarin mijn kanalen lopen. Dit sluit ik af met een groef waarin een rubberkoord loopt, alleen welk rubber. Ik heb NBR besteld via oringen.eu, van 6mm maar dit is niet genoeg samendrukbaar mijn groef is 4mm diep, dus ik zoek rubberkoord die samendrukbaar is zodat mijn 2mm overschot mooi plat in de gleuf komt als de platen aan mekaar worden gevezen.

Wie weet welk koord hier het best voor geschikt is?
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door janplastiek »

rubber dat ik gebruik is mosrubber van Haaglanden rubber
http://www.haaglanden-rubber.nl/assorti ... snoer.html
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door Sven »

Rond mossrubber is soms nog wel eens te vinden in kralenwinkels, om colliers mee te freubelen.

Alleen kan ik de kralenwinkels die het hebben niet meer vinden...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
COO2108
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:31
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door COO2108 »

hier ook al eerder besteld, zie meteen wat het kost...

http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/ ... rondsnoer/



Groet,
Marco
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door janplastiek »

COO2108 schreef:hier ook al eerder besteld, zie meteen wat het kost...

http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/ ... rondsnoer/
Groet,
Marco
Dit is dus haaglanden Rubber ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
COO2108
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:31
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door COO2108 »

Aha Jan...kijk weten we dat ook weer

Thanx,
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door stephanisk »

Bedankt, gaan we dit rubber naar bestellen.

Hier zijn wat fotos van mijn platen, MDF en behandeld met poly urethaan mix, zou moeten afsluiten maar heb er dus geen idee van. Morgen eens testen met de stofzyiger. Ook wou ik eens vragen, hoe Groot moeten die kanalen zijn voor optimale luchtverplaatsing. Momenteel werk ik met 50 x 5mm, maar misschien is dit niet genoeg? En de ingang is 70mm x 5 met aansluiting 3/4 draad naar beneden.

10979
10978
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door Caesar »

Onder het mom van alle informatie bij elkaar dacht ik deze oude koe maar eens uit de sloot te trekken.

Voor mijn portaal frees (MT22) die ik via een medegebruiker heb overnomen, wil ik graag de bijgeleverde vacuumtafel gebruiken. Niet gehinderd door enige voorkennis ben ik op internet gaan snuffelen en een van de vele topics op dit forum hebben me op weggeholpen.

Materiaal wat ik wil 'opspannen' is:

hout plaatmateriaal (mdf, betonplex)
gesloten cel schuimmateriaal (dat spul wat je in de gereedschapwagens vind)
aluminium plaat, maar als het ook even kan kleine objecten (5x5cm minimale grote); al dan niet 'opgespannen' met rubber pezen zodat het vacuum geconcentreerd op het object blijft.

Ik zou graag e.e.a. aan jullie willen voorleggen of dit juist een goed of een slecht idee is.

Allereerst de specs van de tafel (zie foto's einde post):

Afmetingen: 64cm*64cm
Groefbreedte: 4.8mm
Groefdiepte: 3.9mm
Hoofdaansluiting (zie foto waar nu stofzuiger op zit): 25mm doorgang.
Hoofdaanzuiging aan bovenzijde zijn 9 gaatjes in vierkant patroon (zie foto) plus 3 gaatjes op de lijn tussen hoofdaansluiting en hoofdaanzuiging (zie foto van de onderzijde). In dit geval zijn die gaatjes op 1 na afgedopt met een 'grubscrew'.

Ik heb, op aanraden van een draadje in dit forum, mosrubber/sponsrubber besteld van 4, 5 en 6mm doorsnee (rond snoer) om te zien wat het beste werkt. Aanmerkingen hierop? Tips/tricks?

Maar nu de hoofdvraag: de pomp.

De stofzuiger (nat/droog) word al meteen warm als ik hem aansluit op de vacuumtafel, zonder enige blockades. Dat gaat dus geen succes worden.
Voorkeur gaat naar een zijkanaal ventilator omdat die weinig onderhoud nodig heeft en zeker 2e hands heb ik niet de kennis of een schottenpomp in goede staat is.

Nu heb ik even zitten zoeken op MP en op internet en ik heb een adresje gevonden waar ik een zijkanaal-ventilator/blower kan kopen voor 250 euro, z.g.a.n. met de volgende specs:

vermogen: 3/3.6kW, 3 fase 230 Driehoek/400V Ster. Ik heb krachtstroom dus geen probleem.
Vacuum: 210 / 260mbar (afhankelijk van welk vermogen, neem aan op kracht 3.6kw)
Lucht verplaatsing: 300/360 m3

Ik ga ervan uit dat dat grote overkill is voor zo'n relatief klein tafeltje. Als ik een beetje op internet/MP zit te snuffelen ligt de gemiddelde vraagprijs voor een tweedehandsje (zijkanaalventilator) rond de 200 euro. Voor die prijs ligt het gemiddelde vermogen op ongeveer 750 watt. Onder het motto liever teveel dan te weinig, is dit een zinnig plan? Ik kan overwegen om een bypass te maken zodat het gevraagde vermogen niet richting 3kw gaat als ik een blokje van 10x10cm op de plaat heb liggen.

Omdat de variëteit van te verspanen materialen zo groot is dacht ik dat ik een substantiële pomp nodig heb en deze lijkt me best aardig voor 250 incl.

AfbeeldingIMG20200507163146

AfbeeldingIMG20200507163153

AfbeeldingIMG20200507163219

Afbeelding2020-05-07_04-35-43

Type plaatje blower:

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door serum »

Voor aluminium word je niet blij van het relatief ondiep vacuum. Dat leg je doorgaans met een hoger vacuum vast. Ik heb verschillende pompen; busch 1040sc en een omgebouwde stille compressor van HBM voor de kleine malletjes. Die laatste is 120e incl. verzendkosten in 750w en een probleemloos model. Ik schakel hem met een SSR, pneumatisch ventiel om leegloop te voorkomen en een panasonic vacuumsensor met hysteresis. (-920 uit, -750 aan). Ik moet er eerdaags nog eens een filmpje van maken. Vacuum is een interessante hobby aan het worden. Bij MDF wil je weer een relatief hoge flow en kan je weer uit met de genoemde pomp. Overkill op een bord van 64x64? Denk het. Als je uren staat te frezen, vind je die 3kw wel terug op je energierekening.

Het hangt erg af van het type tafel dat erop zit. Je hebt tafels met 6mm gaatjes, waarbij het doorgat 0,3 of 0,4mm is die naar het vacuum gaat. Die kunnen wat lek permitteren zonder al teveel vacuum te verliezen. Heb je een kruisgefreesd tafeltje met rubberen snoertje, dan gebruik je doorgaans een spoilboard/dun, ademend karton. Op de grote machine heb ik een 280m3/h bij -950mbar (die ook nog 250m3 bij de -900mbar oid doet). (waterringpomp) Ter referentie; die cijfers gebruik ik op een tafel van 1500x3000mm. Daar gebruik ik (nog wel) een MDF tussenplaat. Dat bevalt mij niet al te best. Ik ben er nu mee aan het experimenteren om het waste-board minder luchtdoorlatend te houden, zodat hij bij een lek niet alle lucht via het lek loopt te verpompen, maar een behoorlijk weerstand houdt om het vacuum niet teveel weg te laten zakken.

Het type pomp waar jij naar kijkt heet relatief groot lek in de constructie waardoor ze relatief licht draaien, (en bij minder lucht, dus hoger vacuum, hebben ze minder weerstand, zie het als de stofzuiger die oploopt in toerental, omdat hij aan zijn 'vacuummax' zit. Het opgenomen vermogen zal dan aflopen. Ze halen hoog debiet halen maar een minder diep vacuum. Zijkanaalventilatoren hebben wel een onderdrukventiel nodig, om te voorkomen dat de lucht niet helemaal stil staat en de boel kan verbranden.

Bij grote platen van aluminium kom je wel weg met ~-250mbar. Maar bij kleine 5x5cm onderdelen kan je dat vergeten. Dan moet je echt richting de -990 om wat weerstand te bieden tegen de freeskrachten.

Ik zou inzetten op 2 pompen; 1 voor de flow voor de niet kleine objecten van alu (de zijkanaalblower) en een dieper vacuum type olieschottenpomp. Zorg ervoor dat de laatstgenoemde zijn 'troep' wel naar buiten uitademd, omdat olienevel knap ongezond is. (of de HBM variant, maar die gaat, bij mijn ervaring, als ze nieuw zijn tot -970 en worden ze ouder dan is -940 ongeveer de max)

klinkt alsof je tafel bedoeld is voor 5mm mosrubber.

Ga je graveren/frezen in dunne alu plaatjes heb je weer hulpmiddelen die je helpen het product vast te houden. Combinatie van vezeltjes/lijm die weer opwarmt door de frees en zo het product vastlegt. (vilmill)
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door Caesar »

Dank je wel voor e reacties. Interessant om te lezen en zeer verhelderend. Gister eindelijk mosrubber ontvangen en ik was wel onder de indruk met wat voor kracht een blokje alu van 10x10cm op het bed werd gezogen door de stofzuiger.

Dus vandaan besloten om de zijkanaal ventilator te kopen, zijn ze beide na 4 maanden niet verkocht te worden, plotseling beide verkocht.

Jammer, dan moet ik maar rustig verder zoeken. Ik zit daarnaast te overwegen om een t-slot tafel van Vacuumtisch o.i.d. erop te schroeven, dan kan ik vacuumbed en t-slot afwisselen.

Is zo'n t-slot bed zelfdragend? M.a.w. kan ik die koud op de wagentjes leggen (afstand tussen de wagens is ongeveer 40*40cm), of toch beter de onder plaat erbij houden. Reden dat ik die liever niet samen heb is omdat ik niet heel veel hoogte beschikbaar heb (170mm meen ik). Dus iedere 15-20mm dikte scheelt aanzienlijk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door Kjelt »

De tslot plaat van vakuumtish is dan wel 20mm dik maar de slots die er in gefreesd zijn zijn 15mm diep.
Dus dan houdt je in 1 richting eigenlijk maar een alu plaat van 5mm dik over.
Misschien als je hem overdwars plaatst dat ie dan sterker is , dus ribben tussen de wagens maar dat kan een mechanicus beter vertellen (zelf weinig verstand van).
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 964
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: stofafzuiging als vacuumpomp gebruiken?

Bericht door Portje »

Ik vond dit filmpje van Peter (CNCnutz (Peter Passuello)) over vacuum wel interessant om naar te kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=Gymutjk4iVw
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie