schuur/vijlmachine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

schuur/vijlmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes..

Ik heb een reeks horlogekasten af te werken gelukkig bijna klaar.. maar het is een pokkeklus..
de kast in kwestie heeft vrij hoge zijkanten.. het hele horloge is 14 mm dik..
Hoe goed je frezen ook zijn.. de finish is niet goed genoeg om 't meteen te stralen.. Titanium is en blijft taaie zooi..

Vanmiddag bedacht ik me het volgende, terwijl ik met mijn vijlpen als verticale geleiding de kasten zat te schuren: "hoe mooi zou het zijn als ik die "schuurlat" met een strookje schuurlinnen op een verticale geleiding zou hebben.. en dan een motortje en een krukasje/drijfstangetje eraan.. "..

Op dat moment dwaalde mijn blik af naar links.. het Perlage-machientje wat ik een poosje geleden gebouwd heb.. Hmmm.. Boorhouder eraf.. schuurlat eraan kleven met dubbelzijdig tape.. en eens kijken of we dat ding op de draaibank kunnen knopen.. nou.. dat ging.. slede opzij gedraaid zodat 't machineframe tussen slede en klauwplaat kon, blokje onder de klauwplaat, slede aan de andere kant er tegenaan gedraaid.. paar kikkers erop om het machineframe aan het bed te ankeren.. en een stukje Alu opgespoord.. en daar 2 lagerpassingen in gefreesd.. lagertjes erin.. paar boutjes, wat vulbusjes.. en even proefdraaien

Afbeelding

Ik heb een opspanplaat als krukas in gebruik genomen, en daarmee heb ik een slag van 60 mm..

deze "even in elkaar geflansde" oplossing werkt als een dolle!.. en nu denk ik aan een wat meer "permanente" oplossing.. een "dedicated" schuur/vijlmachientje..

Daarbij moeten een aantal "problemem/Kinderziektes"overwonnen worden..
Allereerst: de uitvoering.. maak ik een complete "stand-alone" machine, met eigen motor, of maak ik een "opzet-machine" die ik zo op de draaibank kan knopen.. de HBM C1 stond ooit op de nominatie om ge-cnc't te worden.. maar dat heb ik gecancelled toen ik in korte tijd 3 EMCO Compact 5 CNC's kon kopen.. de C1 wordt nu veel gebruikt voor het slijpen van horlogekasten met een schuurtrommel ( een buis met Schuurpapier aan de buitenkant eropgeplakt ), het nadraaien van horlogekasten ( kleine facetrandjes en afrondingen, dat gaat nu eenmaal beter met een stichel op een leunspaantje) en dergelijk klein werk..

Als ik een stand-alone maak.. moet er een motor met toerenregeling op.. Kost weer extra.. moet ook een compleet frame gemaakt worden tenslotte.. motor eraan.. snaaraandrijving, poelies, lagers, assen.. gedoe..

Maak ik em als "opzet" machine dan is het een kwestie van een onderplaat met zwaluwstaart.. één kant vast, en de andere los.. dan kan ik em op het bed zetten.. losse blok eronder, op de goede plek schuiven.. en dan vastzetten..zo zit de losse kop er ook op.. en die ligt er meestal naast.. alleen met de schuurtrommel gebruik ik het center..

de "krukas" kan ik dan zo maken dat ik em zo op de spindelneus kan schroeven.. de klauwplaat zit met een paar draadeindjes op een flens.. klauwplaat eraf.. krukas erop..
en nu komt het.. een vraagstuk wat voor beide oplossingen geldt.. de balancering.. de schijf die ik nu als krukas gebruikt heeft geen contragewicht.. en dat heeft als gevolg dat de hele machine behoorlijk staat te schudden.. ik draai zo'n 400-500 toeren.. /800-1000 slagen per minuut..mijn atelier heeft een houten vloer.. en die deint vrolijk mee.. zodanig zelfs dat de trillingen onverdund doordringen in mijn kruk.. en daar wordt je gewoon misselijk van..

Hoe bepaal ik het juiste tegengewicht?.. is dat een kwestie van de massa van het op en neer gaande deel aan de andere kant van de tap aanbrengen?..
Ik heb in het verleden wel eens excentrisch draaiwerk gedaan.. en dan balanceerde ik de klauwplaat met een stapeltje zware kikkers die ik op een bepaalde radius aan de klauwplaat hing.. die 4klauw had namelijk ook T-gleuven.. 4 kikkers op 2 gleuven monteren.. presto!.. maar nu voor deze opstelling.. hoe bepaal ik mijn tegengewicht?..

de slag zoals gezegd is 60 mm, dus de krukas zal ongeveer tussen de 75 en 80 mm worden.. wie weet hoe ik zoiets uitvlooi?.. is dat een kwestie van "momenten" ofwel.. als ik op een steek van 30 mm 200 gram moet bewegen, dan moet ik zorgen dat ik een vergelijkbaar " moment" aan de andere kant heb?..
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door Flupke85 »

In 1 woord: Ingenieus! :P
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door Linki »

Wat dacht je van een 3M Trizact bandje op een verticaal gezette powerfile.

Doet het waarschijnlijk nog beter, kost maar een paar tientjes en bijna geen werk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb ik zeker aan gedacht.. maar.. een Powerfile is altijd vlak.. met deze opstelling kan ik ook een "schuurbalkje" maken dat afgerond is, zodat ik tussen de pootjes van een horlogekast kan werken.. tot in de radius..

't idee wat ik in mijn hoofd heb.. is op de slede plaat een "klem" monteren waar ik Alu staf in kan klemmen.. die staf kan ik middels de beagle voorzien van een radius aan de voorkant.. of 2 schuine kantjes.. de staf die er nu opzit.. heeft al 2 kleine schuine kantjes van 45° , ideaal voor in de hoek tussen de ronding, en de pootjes..

ik heb een slag van 60 mm, als ik die balkjes 130 mm lang maak, dan kan ik ze omdraaien.. of opschuiven.. afhankelijk van de constructie..

alleen het balanceren van het hele ding blijft een uitdaging..
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door michel pet »

heb hier ook wel een over gedacht ga ik ff volgen.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door Breaker »

Compenseren is inderdaad een kwestie van moment bepalen en een tegenmoment genereren (Het klinkt alleen simpel…). Bij een motor gebeurd dat door de wangen op de krukas, die beide een half moment van de bewegende drijfstang en zuiger compenseren maar zo wel het zwaartepunt in het midden houden.

Bij deze constructie staat het bed met schuurlat niet in lijn met de drijfstang en kan je het niet goed op die manier compenseren. Met het bed als zwaarste bewegende onderdeel wil je daar eigenlijk een contragewicht - en contrabeweging - in lijn. Maar dat realiseren bij 1000 slagen per minuut en beperkte ruimte: Inderdaad een uitdaging...

Zou in eerste instantie kijken of het met deze constructie acceptabel is bij minder bewegende massa.
Massa is traag! ;-) Vaste delen zwaar uitvoeren en bewegende onderdelen zo licht mogelijk (in titanium?) Trillingen zullen er nog steeds zijn, maar dan misschien zonder verlies van vullingen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door Lameris »

Kracht is massa maal versnelling. Als je zorgt dat de balanceermassa dezelfde is de werkmassa en de versnelling
een tegengesteld teken heeft is de kracht nul !
Klinkt ingewikkeld maar is eenvoudig uit te voeren.
Maak een rechtgeleiding waarop zowel de werkmassa als de balanceermassa kunnen bewegen.
Tussen de beide delen ( werk- en balanceermassa) zit een kruk met 2 drijfstangen die ervoor zorgen dat de beide delen altijd tegenovergesteld bewegen.
Denk maar aan de boxermotor die is ook perfect gebalanceerd.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door Lude »

Doet me denken aan dit ding:
Afbeelding
http://www.statecollegecentral.com/meta ... LA-18.html

Voordeel van jouw oplossing Arie is dat je een geleiding hebt achter je schuurblok, dus een stuk stijver. Ik wil zoiets ook wel hebben binnenkort!
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door tantan »

ik vind 120 dollar voor die gietstukken eigenlijk nog wel redelijk. alleen verzenden en invoeren zal wel sht zijn..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

de locatie voor de krukas ten opzichte van de slede, daar kan ik natuurlijk nog van alles voor verzinnen..

Ga ik "standalone" bouwen, dan kan ik natuurlijk alle kanten op.. Ik kan bijvoorbeeld de krukas onder de machine bouwen, en zo een lange drijfstang gebruiken.. om de leibaankrachten zo laag mogelijk te houden..

de geleiding?.. Ik denk aan Drylin.. waarom.. goedkoop.. is het versleden.. flikker je de boel weg, en zet je er nieuw op.. Kogelomlopen zijn leuk.. maar veel duurder.. hoe lang gaat dat goed met al dat schuurstof?.. of.. ik moet er een balgje opzetten, of een andersoortige afscherming..

Zet ik em op de draaibank, dan kan ik natuurlijk ook een krukas aan het frame maken, en dat op de draaibank met een snaar aandrijven..

een tegengesteld Contragewicht.. als in een Boxermotor, heb ik ook aan gedacht.. maar dat vreet wel ruimte die ik sowieso niet ga hebben als ik em als opzet machine bouw..

even "heel gek" gedacht.. stel!.. ik bouw de machine met een lage krukas, en ik zet bovenaan de kolom een "tuimelaar"... dan maak ik de "drijfstang" flink zwaar.. zodat ie compenseert voor de massa van de slede met de schuurbalk... moet wel even uitvlooien hoe dat uitkomt.. die tuimelaar zal ook niet al te kort mogen zijn.. ik wil de leibaankrachten laag houden..
Of.. een ander idee.. gejat uit de motoren bouw.. een balans as?.. die laat ik tegengesteld draaien aan de krukas..en daar zou ik gewoon gewicht aan toe kunnen voegen.. in de vorm van stalen bouten.. , door ze verder in en uit te draaien kan ik eventueel nog "finetunen".. Tandwieltje is zo gemaakt.. stukkie Delrin.. klaarrrr.. :)

Verder.. de vraag.. in het geval dat ik voor "Standalone" ga.. een 220Volt motortje van 180 Watt, of van 370 Watt kost 64,- Ex.. de HBM C1 heeft een 150 Watt motortje.. die trekt niet veel.. ik zou dus voor een 370 Watt motor gaan.. 1500 Rpm is zat.. met een 1:3 vertraging kom je dan op 500 RPM aan de kruk.. en da's 1000 slagen.. zeg dat ik 't 1:2 doe.. dan kan ik nog hoger.. mocht dat nodig zijn..
Wat ik dan nog wel wil hebben is een eenvoudige toerental regeling.. zeg maar zoiets als ook in zo'n HBM C1 Draaibankje zit.. is dat zelf te bouwen voor een handvol kralen, of is dat "beyond my reach"?.. ik ben handig genoeg met een soldeerpook, ik heb nog een paar vierkante meter gaatjes print..

als't masjien dan klaar is.. denk ik aan een Unit met dus een electromotortje, gebalanceerd krukasje, schakelaartje voor "aan" en een Potmetertje voor hoe hard "aan" ie is.. :lol:
Frame zal ik hoe dan ook inelkaar "Basteln" van Alu Systeemprofielen, kosten ook de wereld niet.. en 't is een soort "Fischer-technik PRO".. Sleetje.. drylin railtjes. sledeplaat met klemsysteem, dat is het wel zo'n beetje
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door carlo »

kun je hier iets mee maar dan omgekeerd motor vast zodat de slede beweegt
hobbymanneke
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 nov 2015 17:00

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door hobbymanneke »

Hallo

Vijlmachines zijn vaak te koop voor weinig.
Is denk ik goedkoper als zelf maken.

Voor het satineren van edelmetalen worden ook vaak
Rollen van rubber gebruikt met daarin slijpmiddel

Groet, Hobbyman
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbymanneke schreef:Vijlmachines zijn vaak te koop voor weinig.
Is denk ik goedkoper als zelf maken.
De meeste staan al bij het schroot ben ik bang.

Mij lijkt de sg. scotch yoke een compactere oplossing, geen massa van de drijfstang. Als je dan het bewegende deel zo licht mogelijk maakt heb je ook minder te balanceren.



Maar een drijftang en kogellagertjes is natuurlijk wel simpeler in elkaar te zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schuur/vijlmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik denk even een stap verder.. Kruk-sleuf mechaniek.. dan kan ik een contragewicht aan de arm maken.. de krukas kan dan wat kleiner.. want de uitsteek van de arm maakt de slag langer..
aan het vrije-eind van de arm kan ik dan een verschuifbaar gewicht maken.. dan is ie altijd te balanceren.. :)..

als de grootste drukte over is.. ga ik eens tekenen..
Plaats reactie