stappen verlies ?? help

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

stappen verlies ?? help

Bericht door Rimpelsteeltje »

hallo daar ben ik weer terug van weg geweest , ik heb een probleem met mijn nieuwe machine
alles werkt goed , hij verliest alleen stappen ,, als ik de as op nul zet ,, en ik jog dan een keer met de as op en neer ,, en ik zeg dan ,, ga terug naar nul dan is hij 2 stappen kwijd , als ik dus iets uit frees waar bij de as 150 keer op en neer gaat ,, ben ik dus 300 stappen kwijd als ik dan weer terug naar nul ga ,, in mijn geval is 300 stappen 3 mm ,, als ik de drijvers in stel op micro stappen ,, word mijn afwijking dus ook kleinder ,, maar blijf steeds bij iedere beweging 2 stappen verliezen ,, dit probleem hebben alle 3 de assen het zelfde ,, ik heb al een andere pc geprbeerd maar dit helpt niet ,, als ik langsaam of snel ga ,, maakt geen verschil .......ra ra wat zou het dan toch kunnen zijn ?? wie kan mijn helpen ?? ik werk met mach2 trouwens

groeten
Richard
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door diode »

Wel het aantal stappen per omwenteling goed ingesteld, die is afhankelijk van de spoed van je spindels. Het kan ook zijn dat je de motor te snel op laat trekken maar dan zou je meer stappen verliezen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5416
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door serum »

als het iedere keer precies 2 stappen zijn, dan zou ik gaan denken aan een instellingsfout in beweging per mm, meegenomen dat je met microstappen het probleem ook hebt.

heb je een frequentie teller? je zou kunnen kijken of je pc ook echt 300 stappen af geeft,

de acceleratie zou ook een probleem kunnen zijn, maar heb je het op x/y/z of op slechts 1 as?
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door diode »

Acceleratie zou in een uitzonderlijk geval kunnen, maar op alle drie de assen evenveel lijkt me stug. En dan ook nog eens telkens dezelfde afwijking. Lijkt me eerder dat de instellingen niet kloppen omdat het steeds dezelfde afwijking betreft.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door audiomanics »

Doet me een beetje denken aan een verkeerd ingestelde "backlash-compensation"

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Rimpelsteeltje »

hoi hoi ,, alvast bedankt voor de reactie,s
het aantal stappen per omwenteling is goed in gesteld
als ik de motor heel langsaam of heel snel op laat trekken maakt geen verschil in de afwijking
de afwijking is op alle 3 de assen het zelfde ,,, 2 stappen
ik heb 20 stappen per mm
ik heb een micrometer op het werkblad gemonteerd de frees er tegenaan gezet mach 2 op nul gezet , en jog de as nu 100 mm naar rechts als ik dat zouden dan dus 200 stappen moeten zijn ,, als ik dan bij mach 2 , op het knopje go to nul tik dan gaat hij 198 stappen terug wand dat zie ik aan de micro meter , die geeft nu dus 99,9 mm aan ,, als ik dan weer naar rechts jog ,,, en ga weer naar nul dan staat de meter op 99,8 mm en zo word het steeds 1/10 mm minder ,,, of omgerekend zijn dat dus 2 stappen te weinig terug

als ik de drivers op microstappen zet ,,, word de afwijking ook kleiner omgerekend blijft het prcies 2 stappen

de afwijking gaat altijd de zelfde kant op ,, dus als ik naar lings jog en terug dan geeft hij 2 stappen te veel lijkt wel

de y as gaat steeds meer naar rechts de x as steeds verder naar achter en de z as steeds verder om laag

ik heb een andere pc geprobeerd maar die geeft het zelfde probleem

ik heb 3 drivers sj030 van stappenmotor.nl met daar bij passende motors en voeding
deze hangen zo aan de printerpoort de 5 volt voor de stuurspaning haal ik ook uit de pc

ik denk zelf dat het ergens in de software zit

heeft er iemand nog een iedee wat het dan zou kunnen zijn ??

groeten
Richard
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Leeuwinga »

Meet de spanning eens op de step/dir signalen, vaak zijn de spanningen
slechts 3.3V, dat is ook een van de redenen om een breakout bord toe te passen
1mix
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 aug 2007 13:01
Locatie: Best
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door 1mix »

Hallo,

Heb iets dergelijks gehad maar zeg niet dat het bij jou de oplossing is :!:
Ik had ook stappenverlies, niet zo reproduceerbaar maar toch verlies.
Op 2 PC's geprobeerd, elektronica zitten meten en uiteindelijk naar de fabrikant gemaild.
Zijn antwoord was: zet er een losse LPT kaart in.
Om garantie te kunnen claimen dit toch maar uitgeprobeerd al verwachtte ik er niets van...............
Probleem opgelost!

Beide geteste PC's hadden een on-board LPT poort welke kennelijk niet aan de specs voldeed.

Wellicht het proberen waard.
Ik gebruik nu een PCI LPT kaart van Sweex, met wat zoeken nog wel te vinden voor onder de EUR 20.

Succes, Eric.
Marcel
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2008 17:07

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Marcel »

Ik ken mach niet maar bij exact 2 stappen kan ik het volgende theoretische verhaal bedenken:
Als je een stappenmotor(sturing) netjes wilt schakelen met een richting en stap moet je eerst de richting instellen, daarna de stappen doen. Als dit te kort op elkaar gebeurt (of in een slecht algoritme tegelijkertijd) krijg je het volgende: stel dir=0 en step=0. Je wilt 100 stappen naar rechts (dir=1). Bij de eerste stap puls schakel je ook dir naar 1. Als je stappenmotor op de positieve flank triggert (maar een analoge redenering gaat op voor de negatieve flank) maak je een stap precies tegelijk met het omschakelen van de richting. De betekenis hiervan is dubbelzinnig en zaken als ingangscapaciteit van een poort kunnen het resultaat bepalen! Stel dat de driver een step puls en dir transitie als dir=0 interpreteert dan maak je eerst een stap de verkeerde kant op, naar links. De tweede stap gaat goed en maakt de eerste stap ongedaan. De verplaatsing is nul en je loopt 2 stappen achter. Nu ga je nog 98 stappen naar rechts...
Zorg dus voor een tijdvertraging na dir omschakeling bij richtingsverandering.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Leeuwinga »

Gebruik mijn Mach3 interfacekaart-> probleem opgelost!
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Rimpelsteeltje »

wederom bedankt voor u reactie's

ik heb laast een compleete set gekocht bij meneer leeuwinga , waar ook de mach3 interface kaart bij zit , ik heb het alleen nog nooit gebruikt , dus ik zou die kaart is kunnen probeere . werkt hij eigenlijk ook met mach2 ?? ik heb wel mach3 , maar heb tot nu toe alleen met mach2 gewerkt ik heb meestal zoiets van als het goed werkt hoef ik nie te verandren , vandaar ,,, dus die kaart zal ik is probeere

een losse lpt kaart ,, zu idd ook kunnen zijn ja ,zou ik nisschien ook nog is kunnen probeere ,, alhoewel mijn vorigefreesmachine wel goed werkte , maar die had dan ook een interface er tussen zitten

en het verhaal van marcel ,, is ook een mogelijkheid ja , dus ik ga gewoon wat probeere en dan laat ik jullie wel weten wat het geworden is

groeten
Richard
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Rimpelsteeltje »

zo daar ben ik weer ,,, ik heb de Mach3 interfacekaart er tussen geplaast ,, maar helaas ,, de fout blijf precies het zelfde ,, ik weet het nie meer ,, heeft er iemand nog een idee ?

Groeten
Richard
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Rimpelsteeltje »

tsja al van alles geprobeerd in tussen maar helaas niets helpt ,, is er dan niemand die dat weet hier ?? het lijkt zo simpel , zal het nog een keer uitleggen .
als ik met me AS naar rechts ga en ik zeg ,, go to nul ,, dan komt i op twee stappen te kort ,,, als ik dan met de as naar lings ga en ik zeg go to nul dan krijg ik 2 stappen teveel ,, kom dus nie terug op mijn nul punt .

vreemd he

tsja ,, hoopenlijk weeten jullie het nog .. anders zou heelde nieuwe machine naar de schrot hoop kunnen

groeten
Richard
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door cocodile »

Dat probleem duurt al een poosje, heb niet alles gelezen, maar is het een zelfbouw of een k&k machine?
Plaats reactie