Nieuw hier

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Nieuw hier

Bericht door Remko »

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een kleine CNC freesbank voor mijn afstuderen bij de TU Delft. In eerste instantie was het idee om gebruik te maken van de CNC freesbanken van de TU zelf, helaas kreeg ik met kerst te horen dat deze niet toegankelijk zijn voor experimentele afstudeer projecten. Dus moet ik op zoek naar een plan B.

Voor mijn afstuderen ga ik incrementeel vervormen van Aluminium 2024-T3 0.4mm plaat materiaal van 150x150mm. Incremental vervormen is in zeer kleine stapjes (0.1-0.3mm) het materiaal indeuken om zodoende de juiste vorm eraan te geven. Mede omdat het materiaal ingedeukt moet worden, zijn de krachten aanzienlijk hoger dan tijdens frezen.

Dus om de specificaties even puntsgewijs samen te vatten:
- Maximale afmetingen machine: 500x500x500mm
- Materiaal: Aluminium 2024-T3
- Bewerkbare oppervlak: 150x150x50mm (XY)
- Bewerkbare diepte: 50mm (Z)
- Werksnelheid: 500mm/min (XY)
- Nauwkeurigheid: +/- 0.1mm (XYZ)
- Krachten: 150-500N (Z)
- Krachten: 75-250N (XY)
- Budget: 2500-4000 Euro
- Deadline voor machine: Eind februari / Begin maart

Helaas heb ik zelf geen ervaring met het bouwen van een CNC machine en ook geen idee waar ik zou moeten beginnen. Ik heb afgelopen 2 weken veel gelezen op internet, maar tot dusverre niet echt heel veel wijzer geworden. Wat ik tot nu toe wel weet is:

- Om de vervormingen van het frame binnen de toleranties te houden ik moet kijken naar 60x60-80x80 aluminium profielen voor de juiste stijfheid.

- Een CNC Router concept zou in principe voldoende moeten zijn, omdat het gros van de beweging in XY zit en maar een klein deel in de Z richting.

- Servo motoren zijn denk ik een must in alle 3 de richtingen i.v.m de hogere krachten en de werksnelheid bij deze krachten.

Voor de rest ben ik nog clueless en zou ik feedback/advies zeer waarderen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door Arie Kabaalstra »

met juist gedimensioneerde Stappenmotoren, eventueel voorzien van Encoders heb je geen Servo's nodig..

de krachten?.. tenzij je "panzerplatte" wilt gaan bewerken.. valt dat ook allemaal nog mee.. Ok.. als je plaat in één keer gaat dieptrekken.. ja.. dan is het "Volle bak power erop.. maar't leuke van incrementeel vormen is .. dat je juist een kleun deukje in je plaat druk.. en dat uitwrijft..

Als een Frame van Alu Systeem profielen stijf genoeg is?.. dan zou ik me om de kracht van de motoren geen zorgen maken.. heb je wel eens aan de Axiale kracht gerekend die een 2Nm steppertje op een 16x5 Kogelomloop spil kan uitoefenen?.. daar ga ik mijn duim ech nie onder leggen nie.. da's gegarandeerd een enkele reis SEH..
Ik zie Max 500 N staan.. "is da alles :lol: ". ga je echt wel redden met gewone steppertjes..
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door Damocles »

Wat is je vraag nu juist?
Wil je een machine aankopen? Een machine laten bouwen? Zelf één bouwen?

Zelf een bouwen zou natuurlijk een leuke extra zijn voor je afstudeerwerk maar onderschat de tijd die je daarvoor nodig hebt niet. Eind februari is niet meer zo ver weg. Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je er na nog hebt en wat allemaal nog voorzien is.

Ik heb al veel afstudeerwerken zien voorbij komen de laatste jaren, en heb er zelf ook al 2 gemaakt. Er is maar één regelmaat die altijd terug komt: er is altijd tijd te weinig om alles te doen.
Als je voor zelfbouw kiest overleg dan goed met je promotoren wat er gebeurd als je dan de geplande testen niet meer allemaal tot een goed eind kan brengen etc.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12032
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik lees:
budget voor een machine €4000.- max.
Daarvoor moet er iets staan met een beetje serieuze geleidingen
Bereik 150x150x50 ( formaat hobby machientjes? Misschien iets voor een halve emco vmc ?(geen toolwissel en spil )
Er hoeft denk ik geen freesspil op.

Wel rollengeleiding, voor zwaluwstaarten gaat het ding te langdurig rondjes draaien, of je moet er een echt goed smeersysteem op hebben.

Wel een besturing met mogelijkheid tot zeer grote programma's.

Ik denk niet dat het overwegen van zelfbouw verstandig is, doet de vraagsteller denk ik ook niet.

Wel sneu dat zo'n TH niet de beschikking heeft zodat studenten ook es iets kunnen experimenteren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Re: Nieuw hier

Bericht door Remko »

Arie Kabaalstra schreef:met juist gedimensioneerde Stappenmotoren, eventueel voorzien van Encoders heb je geen Servo's nodig..

de krachten?.. tenzij je "panzerplatte" wilt gaan bewerken.. valt dat ook allemaal nog mee.. Ok.. als je plaat in één keer gaat dieptrekken.. ja.. dan is het "Volle bak power erop.. maar't leuke van incrementeel vormen is .. dat je juist een kleun deukje in je plaat druk.. en dat uitwrijft..

Als een Frame van Alu Systeem profielen stijf genoeg is?.. dan zou ik me om de kracht van de motoren geen zorgen maken.. heb je wel eens aan de Axiale kracht gerekend die een 2Nm steppertje op een 16x5 Kogelomloop spil kan uitoefenen?.. daar ga ik mijn duim ech nie onder leggen nie.. da's gegarandeerd een enkele reis SEH..
Ik zie Max 500 N staan.. "is da alles :lol: ". ga je echt wel redden met gewone steppertjes..
Dank je voor de zeer snelle reactie. Zoals eerder vermeld, ik ben totaal nieuw op het gebied van CNC. Tot dusverre alleen lab test werk gedaan met trekbanken of computer design/stress analyses gedaan. En heb dus ook geen flauw idee hoe krachtig deze motoren zijn. Maar ik ga wel even kijken of ik iets kan vinden op internet wat het allemaal beetje duidelijk kan uitleggen.

Maar als ik 3 stappenmotoren aanschaf van 2Nm voor de X, Y en Z as zou ik qua beweging prima zou moeten uitkomen?

Zit ik alleen nog even te kijken hoe en wat ik nog meer precies nodig heb. De geleiding van de tafel in X richting zou ik kunnen oplossen met een C profiel kanaal aan beide kanten met in het midden een soort schroefdraad + stappenmotor om zo ervoor te zorgen dat deze stabiel blijft, zoals dit idee
Damocles schreef:Wat is je vraag nu juist?
Wil je een machine aankopen? Een machine laten bouwen? Zelf één bouwen?
Het makkelijkste zou zijn aankopen/laten bouwen. Maar heb verschillende bedrijven benaderd en allemaal komen ze met machines ver over budget heen (10k+ euro). Daarnaast ook nog een poging gedaan om bij aantal bedrijven te vragen of ik eventueel gebruik kan maken van hun machines voor deze testen. Allemaal tevergeefs helaas.

Dus zijn mijn opties gelimiteerd tot het zelf bouwen van een dergelijke machine, wat mogelijk betekend dat mijn afstudeerwerk gaat uitlopen en ten koste gaat van de beoordeling. Als ik mijn planning bekijk zou ik eventueel de hele maand maart erbij kunnen nemen om de machine in elkaar te zetten / operationeel te krijgen, maar dan kan ik mij daarna geen vertragingen meer permitteren om de deadline van mijn scriptie op 1 juli 2016 te halen.

Er is natuurlijk ook nog de optie om hier een oproep te doen om te vragen of ik bij iemand van dit forum mijn experimenten kan doen, maar ik weet niet in hoeverre zoiets geaccepteerd zou worden.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door Tiny »

hoeveel proeven moet je gaan doen ? (tijdsduur) en in hoeverre is die 500N het max ? Moet er nog een spindel opzitten met bepaald toerental ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12032
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oeps, staat jullie opleiding echt zo ver van de werkelijkheid af dat je daarmee denk uit te komen.http://www.instructables.com/id/Easy-to ... e-Y-stage/

Geen idee welke vakrichting je doet, maar je zou je plan es kunnen testen bij een afdeling werktuigbouw misschien.
Het kan toch niet zo zijn dat jouw proefjes straks geen enkele realiteitszin hebben omdat je een bouwsel gebruikt wat in geen enkel verhouding staat tot een machine.
Dan kun je je beter gaan bezig houden met het verzamelen van you tube filmpjes over dit onderwerp.

Sorry als ik een beetje hard overkom, maar ik had het idee even wat aardverschuivingen teweeg te moeten brengen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Re: Nieuw hier

Bericht door Remko »

Tiny schreef:hoeveel proeven moet je gaan doen ? (tijdsduur) en in hoeverre is die 500N het max ?
De 500N is absolute maximum bij een 0.3mm verplaatsing in Z richting op de meest ongunstige locatie, welke dichtbij de randen van de inklemming zijn.

Wat betreft de proeven/experimenten: Het gaat hier in eerst instantie om een aantoonbaarheid studie van het concept. Daardoor zijn de eerste 3 proeven cruciaal, welke 5x herhaald worden. Elke test zal ongeveer 30-45min in beslag nemen, pure proces tijd. Rekening houdende met het verwisselen van de plaatjes tussen iedere proef ga ik ervan uit dat ik ongeveer 3-4 testen / dag kan doen. En zullen de meeste cruciale testen een week, mogelijk 1.5 week in beslag nemen.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere testen met verschillende stapgrootte in verticale richting en feed snelheid in XY vlak. Deze zijn niet cruciaal voor de aantoonbaarheid van het proces, maar zouden optioneel meer inzicht kunnen geven in de mogelijkheden tot verbetering.
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Re: Nieuw hier

Bericht door Remko »

hugo stoutjesdijk schreef:Oeps, staat jullie opleiding echt zo ver van de werkelijkheid af dat je daarmee denk uit te komen.http://www.instructables.com/id/Easy-to ... e-Y-stage/

Sorry als ik een beetje hard overkom, maar ik had het idee even wat aardverschuivingen teweeg te moeten brengen. :lol:
De link was meer bedoeld om even een simpel idee te geven wat voor geleiding ik zou kunnen gebruiken voor de X en Y as. Nu snap ik dat een machine zoals deze in de verre verste niet overeen komt met een degelijke machine.

Ik ben momenteel nog bezig met het kijken bij de andere faculteiten voor CNC machine mogelijkheden. Helaas valt werktuigbouwkunde af, omdat deze vanaf volgende week hun CNC freesbanken gebruiken voor 1ste en 2de jaars studenten projecten. Architectuur heeft er ook nog aantal staan, ben daar nog in contact mee.

Ben trouwens even aan zoeken naar die EMCO VMC 100 die je suggereerde. Nog niet echt een prijskaartje gevonden van dit type. Maar ik gok zo rond de 3000 euro. Kan dat kloppen?

PS: Je kwam niet heel hard over, wel eerlijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door Sven »

Volgens mij moet je met deze deadline zelfbouw gewoon vergeten en een machine vinden die je kan kopen, lenen of gebruiken.

Bij een machine als deze weet je denk ik nooit honderd procent zeker waar het eindresultaat aan moet voldoen en is de kans groot dat je de plank misslaat.

Als je wel zelf wilt gaan bouwen dan moet je er voor zorgen dat je heel snel achter elkaar nieuwe iteraties kan bouwen.
Als je dan begint met 2 NM motoren te kopen dan is de kans dat je dat geld uiteindelijk hebt verspild groter dan als je begint met lomp spul.

En mocht je er wat aan hebben, wat mij betreft mag je op mijn portaalfrees uitproberen op de kleinste schaal die je haalbaar acht. Wel een tikje uit de buurt, werkplaats is in Arnhem.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je 4K budget hebt?.. en je met Alu Profielen de machine kan bouwen.. dan is dat volgens mij goed te doen..

PVA (plan van aanpak)
Machine ontwerpen,
Machine bouwen,
besturing eraan..
Opspanmallen maken ( als je er een spindel op monteert kun je de mallen op de machine maken)
Proeven uitvoeren..
klaar!.. ( als je er dus een spindel opgezet hebt.. dan heb je ook nog eens een leuke CNC Freesbank voor de hobby.. win/win)

uitgaande van max 50 mm slag in de Z.. moet dat goed te doen zijn..

Bed van Alu profielen.. laten we zeggen 80x120 "mannetje aan mannetje".. heb je meteen T-Gleuven voor het opspannen van je werk. of een opspantafel.. 80 x 120 op de zijkanten als langsdragers voor de X geleiding.. 2 Steppers erop voor de X-as.. portaal erop ( met een stepper voor de Y-As.. ) en daar een Z-asje aan..
Alles geleiden op Kogelomloop geleidingen.. Kogelomloop spilletjes erin.. EdingCNC eraan.. gas op die lollie!..

Kijk voor de grap eens bij http://www.motedis.de, ALU profielen te kust en te keur.. verbinden volgens de "Fischer-Technik" methode.. en je hebt met een paar uur je frame..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuw hier

Bericht door DaBit »

Ik zal maar niet weer beginnen over wat ik verwacht van HBO/WO studenten kwa zichzelf de nodige kennis eigen maken, maar ik raad je toch aan om eens wat papers te lezen en je wat elementaire wiskunde op MBO niveau eigen te maken die je bij elke fabrikant van lineaire aandrijvingen kunt vinden zodat je kunt berekenen wat je nodig hebt.

Als het puur voor dit afstudeerdingus is dan voldoet een Chinese machine met zwaluwstaarten ook wel. Krachten zijn niet erg groot, duur per run ook niet. Als je ergens een ge-CNC-de BFxx machine tegen komt moet die wel voldoen, zeker voor 0,4mm dik materiaal.
Als je de freesbanken van de TU wel mag gebruiken voor werkstukjes, dan is motortjes op de plek hobbyen van de handwieltjes van een eventueel nieuw aan te schaffen BFxx ook nog wel te doen binnen het tijdbestek en budget dat je opgeeft. Dat onderwerp is uitgekauwd op het internet, en de DXF's/STEP's van de benodigde montageplaten zijn wel te vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
BennedeBakker
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:39
Locatie: Rijswijk ZH
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door BennedeBakker »

Kwam laatst een video van een ander forumlid tegen, die zich ook hiermee heeft beziggehouden. Misschien kun je eens met hem gaan babbelen (volgens mij 'Winters' op het forum) en kun je de experimenten op zijn machine uitvoeren.

https://www.youtube.com/watch?v=eh0ddqsx0KI
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12032
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Remko schreef:Ben trouwens even aan zoeken naar die EMCO VMC 100 die je suggereerde. Nog niet echt een prijskaartje gevonden van dit type. Maar ik gok zo rond de 3000 euro. Kan dat kloppen?
Eerlijk gezegd geen idee. Prijs zal heel erg afhangen van de staat van de machine.
Als ie gedeeltelijk al opgeofferd is voor spare parts heb je een mooi uitgangspunt denk ik.
Ik weet niet of het bereik van de Y-as aan je verwachting voldoet.
En heb zelfs geen idee op het zwaluwstaart of rollengeleidingen zijn bij dat machientje.

Maar als ik de machine bezetting zo lees en je doorlooptijd, moet er toch ergens iets te regelen zijn met een machine.
Desnoods in het weekend.
Reisje duitsland, en vragen of je bij een van de betere machinebouwers een paar weekjes in hun testlab een machientje mag gebruiken. :mrgreen:
Of gewoon in nederland bij een machine leverancier, die een inruiler heeft staan.
Helaas is de drempel natuurlijk hoger dan je zou willen. Dan zal er ook nog iemand die machine uit moeten leggen, er moet opspangereedschap gemaakt worden enz.

Dat eigenbouw moet je gewoon als niet bedacht beschouwen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie