Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door Nederbelg »

Het gaat hier weliswaar niet om een CNC machine, maar wil wel ongeveer dezelfde techniek gebruiken voor het aandrijven.

Kan iemand mij misschien een beetje op weg helpen welke materialen ik precies nodig heb om het brouwsel in de bijgevoegde foto's van een gemotoriseerde aandrijving te voorzien?

Het doel is het platform met een (zéér constante) snelheid van +/- 3 tot +/- 20 cm per seconde van links naar rechts en tegenovergesteld te bewegen.

De bedoeling is dat de besturing ofwel:

1). met een potmeter geschied waarmee de snelheid gekozen kan worden. Zodra het platform de eindschakelaar bereikt gaat het platform de andere kant op enz. enz.

2. met een portmeter geschied waarmee snelheid en richting gekozen kan worden. Zodra het platform de eindschakelaar bereikt stopt deze en gaat pas weer bewegen zodra de potmeter de andere kant wordt opgedraaid.

Een van beide opties (bij voorkeur technisch de simpelste) is prima.

Het platform heeft een werkbereik van 121cm en motor, tandwiel, tandriem mogen aan de boven of onderzijde gemonteerd worden. Bij voorkeur zonder boren en tappen. Ik wil zo veel mogelijk de profielen en/of de bestaande bevestiging op het platform gebruiken.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!

Michel

1178811787117861178511784
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik die tafel zo zie, moet de hele motorisering er aan verzonnen worden.
Zou een kogelomloopspil ( spoed 20mm) niet eenvoudiger zijn ?)
Waarom: zo'n tandriem constructie moet ook een begin en eind hebben, moet een beetje onder spanning staan, motor bracket enz.
Bij een ko spil, komt de spil direct op de motoras, moer aan het wagentje, en een tegenlager.
Waarschijnlijk is voor beide evenveel tegen als voor te verzinnen, daarom opper ik het maar.

Volgens mij zijn er pulskastjes te koop, daar kun je de snelheid mee sturen. De richting moet je dan 'omklappen' op het eind. ( bi-stabiel relais, heeft 2 spoelen, die je aanstuurt vanuit de eindschakelaars )
Dus stappenmotor, stappenmotordriver, voeding, 'kastje'.
Dan mechanisch: tandriem, 2 tandriemwielen, ééntje zet je op de motoras ( ben ik geen voorstander van, maar hier durf ik het wel aan, neem de dikke motoras als je kan kiezen) andere zijde heb je een lagerblok met asje voor het andere tandwiel nodig. De uiteinden van de tandriem monteer je aan je wagentje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door benkr »

20cm per seconde is 12 meter per minuut dat is al best snel maar zeker haalbaar.
KO spindel met 20mm spoed betekent 10 omwentelingen per seconde, dat zijn 600 rpm, mag je al niet een al te grote stappenmotor kiezen, bij voorkeur een Nema 17 motor van b.v. 1,5 tot 2 Nm. is te doen, maar weet niet wat er aan gewicht op dat plateautje komt, die massa moet je wel in beweging brengen, dat betekent dat je aan het begin en einde moet accelereren en afremmen, géén constante snelheid daar dus. Dat wordt dus afwegen, hoe snel wil je op snelheid zijn? Heel snel betekent sterke motor nodig. maar dan komt misschien die 600 rpm in het geding.

Bij 120 cm werkbereik en 600 rpm loop je al aardig het risico dat je KO spindel gaat slingeren, hoe denk je dat te gaan ondervangen?

Wat ook kan is een tandriem die door een van de lange profielen rondloopt, aan de buitenkant heen, binnendoor terug, en dan een (stappenmotor) aan een van de kopse kanten. Weet niet wat haalbaar is qua snelheid maar is technisch redelijk eenvoudig te maken. De profielenleveranciers hebben hier kant en klare oplossingen voor die nog niet eens zo heel duur zijn, kijk b.v. eens bij MiniTec die ken ik en weet dat de Nederlandse importeur, de fa. Newton in Waalwijk, het heel graag aan je laat zien. Maar ook andere merken profielsystemen hebben deze oplossingen.

Wat voor de motor ook kan is een servomotor met encoder of tacho terugkoppeling, b.v. de fa. cncdrive.com heeft hier betaalbare oplossingen voor. Deze motoren kunnen in ieder geval een hogere snelheid halen maar een koppel van b.v. 2 Nm vraagt toch wel een stevige motor (en dus ook een stevige voeding)

Ja, er zijn vele wegen naar Rome, jammer dat je nu pas (nu het frame al gebouwd is) komt met dit soort vragen, het betekent misschien wel dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen want die aandrijving zal ingrijpen op wat er nu al is.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door Nederbelg »

Bedankt voor de reacties.

Het frame heb ik van iemand overgenomen en niet zelf gebouwd.

Het doel is er een camera van maximaal 1,7KG op te plaatsen. De versnelling is niet zo belangrijk, een zeer constante beweging en traploos instelbare snelheid wel.

Mijn idee is het geheel aan de onderzijde te monteren. Bij voorkeur in het midden op de alu profielen.

MIjn eerste vraag is concreet:
Kan iemand aan de foto's zien welke profielen er gebruikt worden en exact welke montagematerialen ik dan kan gebruiken om de beugels voor motor en dergelijke te monteren?

Zou ik dit met een tandriem constructie kunnen maken of is daarvoor die 1,2 meter echt te lang?

HIer zie je een vergelijkbare situatie, enkel met een aanzienlijk minder degelijke (tevens minder zware) constructie.
http://www.diyphotography.net/the-inter ... mera-rail/
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 07 apr 2016 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door Nederbelg »

Profiel:
11789

Onderzijde:
1179011791
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door Lameris »

Leuk probleem om op te lossen.
Bij CNC oplossingen gaat het altijd om de juiste positie.
Bij jou gaat het om een constante snelheid. Dat is nu juist iets waar een stappenmotor
niet goed in is, de verplaatsing is als het ware schoksgewijs!
Dus eerst de eisen van constantheid vastleggen en dan kiezen hoe die te halen zijn.
Als je b.v met 0,2 m/s aan het verplaatsen bent met een sluitertijd van 1/100 s is de camera
al weer 2 mm verder! Lijkt me niet goed voor de beweging onscherpte.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door Nederbelg »

Ik vind het heel erg lastig om de juiste snelheid te meten.
De bedoeling is er dit soort opnames mee te maken en niet zoals je ook vaak ziet 'Timelapse' opnames:

https://www.youtube.com/watch?v=0gKeN_rIuhA

Dat is 48" ofwel 121cm en hij doet er ruim 20 seconden over. Dat is ruim 6cm per seconde.

Ik wil echter ook wel iets sneller/langzamer kunnen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door DaBit »

Ik denk dat ik een DC motortje met vertragingskastje zou pakken. Voorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/modelcraft-rb3 ... 33132.html
Regelen met zoiets: https://www.conrad.nl/nl/kemo-pwm-vermo ... 01180.html

Schakelaartjes op het eind om de stroom te onderbreken, dan stopt het.

Ik vind die allemaal nog vrij duur, maar het gaat maar om het idee. Onze Chinese vriendjes hebben vast iets voor minder euro's. Dat geld voor tandriemen en poelies ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door assink »

Dacht dat robocnc ooit zoiets gemaakt heeft.

Zie dit:
http://www.robocnc.nl/?p=3845
Misschien valt daar wat uit op te maken?
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door Nederbelg »

Ben ik hiermee goed op weg?

http://www.amazon.de/gp/registry/wishlist/28BNM8A19NRZO

Hoe kan ik uitrekenen welke snelheden ik hiermee in de praktijk minimaal/maximaal ga halen?
Krijg ik hiermee ook het platform 2KG? + camera 1,5KG getrokken?

Ik kan helaas allen nog geen geschikte tandriem en tandwielen vinden. Alles dat ik tegenkom is maar 6mm slap spul.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door ruudpg »

De tandriem die je in je lijstje aanhaalt lijkt me qua type prima, HTD-3M, maar de totale lengte is maar 225mm, dat betekend een hart-op-hart afstand van twee poulies van max. zeg 100mm, ook mis ik nog 2 tandriemschijven, eentje voor op het motortje en eentje voor aan de andere kant van de constructie, er zijn ook speciale klemplaatjes waarmee je de tandriem aan het te verschuiven plateau vast kan zetten. Wellicht een goedkoper alternatief voor de HTD riem is een riem met een T5 of T10 profiel of een XL/L/H achtig profiel. Ik zou voor de schakelaar(s) denk ik eerst eens een schematje maken hoe je dit wil doen voor het omdraaien van de draairichting, ik denk dat dit met 1 schakelaar kan die wordt bedient door 2 nokjes die op de riem zitten.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door Nederbelg »

Het tandriem verhaal is mij nog geheel onduidelijk. Ik kan nergens winkels vinden die de tandwielen en riemen in voldoende lengte en breedte verkopen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door DaBit »

Willekeurig E-bay resultaat: http://www.ebay.com/itm/5m-Meter-2GT-6m ... type=price
Poelies: http://www.ebay.com/itm/Set-of-2-GT2-20 ... SwfcVT~ZTe

Bij elkaar minder dan 10 dollar. Bij een lokale shop die 3D-printer onderdelen verkoopt kun je het vast ook wel krijgen.

Pitch van die riem is 2mm. Riemschijf is 20 tandjes. Per omwenteling doet dat 20x2=40mm
Voor 60mm/sec moet je motortje dan dus 60/40 = 1,5 rondje per seconde draaien, oftewel 90rpm.
Wat het word als je bijvoorbeeld 5mm riem pakt met een 14T riemschijfje kun je zelf wel bedenken neem ik aan.

Verder hoef je alleen maar een cameraatje vooruit te trekken en niet het vermogen van een 4 liter V10 motorblok over te brengen. Dat lukt je met een stukje visdraad nog, dus die 6mm is meer dan zat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Tips voor tandriem aandrijving geozcht

Bericht door Nederbelg »

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb de nodige spullen in bestelling staan. Het zal wel even duren voordat alles binnen is en ik er mee aan de slag kan.

Zodra ik wat in elkaar geknutseld heb, laat ik wel weten of het werkt (of niet) :mrgreen:

Mvg,

Michel
Plaats reactie