ombouw cnc (colinbus profiler)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

poelmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2016 21:21

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door poelmans »

Ik heb juist een profiler omgebouwd naar arduino. niet duur, werkt goed, maar zijn nog enkele tekortkomingen aan het opzoeken.
Enkel een cirkel geeft kleien problemen. Nu zijn we erachter gekomen dat de code voor een eikel niet meer dan 2 cijfers achter de komma mag bedragen. Dit is het enig probleempje.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door joopbos »

de code voor een eikel
????????
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door keesfrees »

dag Poelmans,

mag ik je welkom heten op dit forum
een kleine typefout is je vergeven, laat dat je niet afschrikken
niet iedereen is even goed met tekst, toetsenbord of wat dan ook, ik laat vaak een tekst even staan en kijk er later met een wakkere (!) blik nogmaals naar en/of laat het m'n echtgenote doorlezen cq corrigeren

spellingscontrole helpt (me) ook al een heel eind, kun je installeren in een browser
maar haalt niet alles er uit natuurlijk

hoe heb je arduino geprogrammeerd ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door andrefc101 »

joopbos schreef:
de code voor een eikel
????????
Ik denk dat zelfs jij begrijpt dat de beste man een cirkel bedoelt.......
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door cocodile »

Zal wel een kwestie zijn van autosuggest? :mrgreen:
poelmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2016 21:21

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door poelmans »

De codes worden gemaakt door Inventor. De software die ik gebruik om de G code te sturen is free g code sender. Dan Arduino uno met cnc kaart met daarop de drivers 8825. De Y as geeft regelmatig problemen. Bij het maken van een cirkel geeft de Y as om de kwart cirkel een kleine verspringing. De as is heel langzaam naar bv. links aan het draaien en dan gaat hij plots enkele stappen rechts draaien om dan weer links om te draaien. Ik heb nagekeken of de as niet vastzit op dat punt ( nee ). Ik heb de kabels X en Y as verwisseld, dan verschuift het probleem naar de X as, en de y as werkt dan prima. De drivers van plaats verwisseld, en nog steeds blijft het probleem op de X as. Alles terug aangesloten zoals het hoort en een nieuwe arduino geplaatst, noppes. Daarna beginnen twijfelen aan de combinatie Inventor met Free g code sender en een spiraal gemaakt in inktscape en code gemaakt met Makercam altijd hetzelfde kleine verspringing in de Y as.
het beste resultaat wordt bereikt wanneer ik een 0 freesde met Microtech stella data (Online programma) met een beperking van 2 decimalen, maar telkens verstuurd via de free g code sender. Ik ga nu eens proberen met chillipepper. En ik twijfel ook aan de rekencapaciteit van de Arduino Uno en heb daarom een Arduino mega besteld.
Heeft hier iemand ervaring met dit fenomeen. Ik ben ook nog maar een 3-tal weken bezig met dit project en dus weinig ervaring in het cnc gebeuren.

Groeten

Rudy
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door DaBit »

Een te royale waatde ingesteld voor de omkeerspeling, zou dat kunnen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2441
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door hainjedaf »

Kan de arduino wel met floating point getallen overweg? Misschien een probleem met een signed variabele?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
poelmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2016 21:21

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door poelmans »

hainjedaf schreef:Kan de arduino wel met floating point getallen overweg? Misschien een probleem met een signed variabele?
de moeite om te onderzoeken
poelmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2016 21:21

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door poelmans »

DaBit schreef:Een te royale waatde ingesteld voor de omkeerspeling, zou dat kunnen?
"Omkeerspelling" Ga eens kijken of ik dit kan terugvinden in de software of is dit hardware?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door DaBit »

Ergens in de software, waarschijnlijk in een configuratiebestand voor die GRBL of wat dan ook die op de Arduino draait. Eens googelen op 'backlash'.

Normaliter gebruik je dat om speling in je mechanische aandrijving te maskeren. Als je de beweegrichting omdraait en er gebeurt een halve millimeter beweging lang niks omdat de boel eerst door de speling moet dan zeg je tegen de computer dat-ie telkens als de beweging omdraait een half millimetertje extra moet doen.

Maar als de standaardinstelling nou een millimeter is en je hebt geen omkeerspeling, dan gaat de boel elke richtingwissel een stukje de verkeerde kant op.....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
poelmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2016 21:21

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door poelmans »

gisteren nog even aan het testen geweest. Andere Colinbus aan de sturing gehangen en deze maakt dezelfde fout, met dezelfde G-code. ( mechanisch OK ). Ook testen gedaan met shillipepper G-code sender, zelfde fout. Nu ben ik op zoek naar die omkeerspeling. Op zoek gegaan in de GBRL library, maar is onoverzichtelijk groot + 50 Blz. Ik ben deze nu aan het uitprinten om een beter zicht te krijgen. ben ook gaan zoeken in de instelbare variabelen van de GBRL die je kan uitlezen in de GBRL sender.
§1, 10 step pulse μsec,
§2, 25 step idle delay msec,
§3, 0 step port invert mask 00000000,
§4, 0 dir port invert mask 00000000,
§5, 0 step enable invert ,bool,
§6, 0 limit pins invert, bool,
§7, 0 probe pin avert, bool,
§10, 3 status report mask 00000011,
§11 0.010 junction deviation mm,
§12 0,002 arc tolerance, mm,
§13 0 report inches, bool,
§20 0 soft limits, bool,
§21 0 hard limits, bool,
§22 0 homing cycle, bool,
§23 0 homing dir invert mask 00000000,
§24 25.00 homing feed mm/min,
§25 500.000 seek mm/sec,
§26 250 homing debounce mm/sec,
§27 1.000 homing pull off mm,
§100 66,5 X step mm/min,
§101 66,5 Y step mm/min,
§102 66,5 Z step mm/min,
§110 800.000 X max rate mm/sec
§111 800.000 Y max rate mm/sec
§112 800.000 Z max rate mm/sec
§120 10.000 X accel. mm/sec²
§121 10.000 Y accel. mm/sec²
§122 10.000 Z accel. mm/sec²
§130 200.000 X max travel mm,
§131 200.000 Y max travel mm,
§132 200.000 Z max travel mm,
Als het in deze instellingen zou kunnen liggen denk ik meteen aan §1 puls te kort, §3 testen, §4 testen, §10 waarde op 0 zetten, §11 waarde op 0 zetten.
Ik hoop hier resultaten mee te halen en hou U verder op de hoogte. Alle verdere info is zéér welkom.

Groeten
Rudy
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eigenlijk ben ik ook nieuwsgierig naar de G-code die je em voert.


Die parameters worden toch prima beschreven, hoef je de code niet voor door te spitten lijkt me.
https://github.com/grbl/grbl/wiki/Configuring-Grbl-v0.9
En helaas, een simpele ziel zoals ik, kan daar ook geen backlash compensatie in ontdekken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door Linki »

§11 0.010 junction deviation mm,
Dit schijnt een waarde voor de "jerk"te zijn.

Lees dat deze waarde op de (lichte)3Dprinters soms al stappenverlies geeft.

Vul eens een hogere waarde in.
Plaats reactie