welke geleiding?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vincent

welke geleiding?

Bericht door vincent »

Hallo,

Ik ben van plan om een CNC machine te maken, ik ben nu bezig met het tekenen. Het werk oppervlakte moet ong. 600x600 worden. En ik wil aluminium en plastic gaan bewerken. Maar ik vroeg me af of ik als geleiding precisie assen van 20 mm kan gebruiken? Of moet ik voor een dikkere gaan?

Mvg Vincent
vincent

Re: welke geleiding?

Bericht door vincent »

niemand???
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: welke geleiding?

Bericht door luijt »

Hoi,

Ik zou voor de zekerheid ondersteunde assen gebruiken dan ben je van evt doorbuigen gelijk af,
hoewel het niet z'n grootte afstand is denk ik niet dat dit een probleem kan geven.


Groeten,
René
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
vincent

Re: welke geleiding?

Bericht door vincent »

Dus als ik aluminium frees zou het kunnen door buigen, maar is die kans groot? want anders kan ik beter voor 25mm gaan of niet?

Mvg Vincent
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: welke geleiding?

Bericht door luijt »

Hoi,

Ik zou dan voor de 25mm gaan.
Natuurlijk ligt het ook aan het gewicht van de contsructie en over welke as het gaat.

gr,
René
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: welke geleiding?

Bericht door rens_factory »

ik zou ondersteunde as gebruiken. 25 mm. (wagentjes 25 even duur als 20mm bij stappen motor, vandaar)
vincent

Re: welke geleiding?

Bericht door vincent »

Oke, bedankt voor de reactie's. Maar ik ga niet voor de ondersteunende, omdat deze bijna 2x zo duur is per meter dan zonder ondersteuning. En aangezien ik nog een student ben wil ik het wel een beetje beperkt houden kwa kosten.

Mvg Vincent
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: welke geleiding?

Bericht door rens_factory »

neem dan in ieder geval wel een open lager zodat je later alsnog een ondersteunde as kunt gebruiken, anders moet je ook nog nieuwe lagers kopen als blijkt dat zwevende as te "slap" is.
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: welke geleiding?

Bericht door rens_factory »

rens_factory schreef:neem dan in ieder geval wel een open lager zodat je later alsnog een ondersteunde as kunt gebruiken, anders moet je ook nog nieuwe lagers kopen als blijkt dat zwevende as te "slap" is.
owja, en je moet 'losse" stangen ook nog ophangen. dus zelf iets maken, of nog een losse ondersteuning kopen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: welke geleiding?

Bericht door skillalot »

of vraag eens aan the66thmustang op dit forum.

Die heeft al een aantal machines gemaakt met 20 of 25mm ronde assen, niet ondersteund. Ik weet niet wat daar de maximale overspanning van was, en hoe de resultaten waren, maar hij kan je daar veel meer over vertellen.


ikzelf gebruik voor mijn machine (in aanbouw nog) 16mm ronde assen, ook niet ondersteund. Maar bij mij beweegt het bed (30cm breed, slag ook 30cm) dus dat is zowiezo al stabieler. En het portaal heeft ook maar zo'n 40cm slag.

Gr Sascha
vincent

Re: welke geleiding?

Bericht door vincent »

hallo,

bedankt voor alle reactie's ik kan even verder met tekenen.

Mvg Vincent
Martijnius
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2008 05:08
Locatie: Veldhoven

Re: welke geleiding?

Bericht door Martijnius »

Op ebay staan zat lineaire geleidingen. Vaak voor weinig geld (lage dollar). Misschien is dat het overwegen waard. THK geleidingen oid heeft toch wel de voorkeur denk ik. Precies, stijf, sterk en makkelijk te monteren. Het is even zoeken maar dan heb je ook wat. Ik heb voorheen ook wat ronde geleidingen geprobeerd, maar kreeg toen wat thk geleidingen tot mijn beschikking en dat vereenvoudigd de zaak toch wel een hoop. je kunt zelfs de hele cad tekeningen van de website halen, dan ben je ook zo klaar met tekenen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: welke geleiding?

Bericht door Sven »

k ben me op dit moment aan het orienteren om evt een machine te gaan bouwen. Ook komt dan dus de keuze ter sprake wat voor geleiding ik zal nemen.

Afgezien van het prijsverschil lijkt mij het volgende een overweging: de omlooplagers voor een ondersteunde as hebben drie rijen kogels, de niet ondersteunde volgens mij vier. dat betekend denk ik het volgende (maar wordt daar graag in gecorrigeerd!):
Slijtage aan een ondersteunde as is groter door iets grotere druk op de kogels
Bij een niet ondersteunde as kan je als slijtage een punt wordt de stang een paar graden draaien en weer vrolijk verder frezen. En misschien kan je zelfs de lagers in hun behuizing iets verdraaien (door verwijderen en herplaatsen).

Of ben ik hier nu aan het raaskallen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: welke geleiding?

Bericht door Markus »

Wil je groeven slijten in geharde Staal assen dan moet je wel heel erg je best doen, volgens mij is het geen punt.

Wil je minder slijtage dan kun je eenvoudig per rail 2 wagens met dubbele kogelagers gebruiken in de ondersteunde assen (foto) of meer lagers per rail.

Afbeelding

Greezt,

Markus
Plaats reactie