Leren schrapen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door Damocles »

Ik had de indruk dat het slijpen van die HM blaadjes met een groene slijpsteen best wel OK ging. Ik ga zeker niet tegenspreken dat diamant misschien niet beter is, maar bij mij kon ik me ook wel behelpen met die groene. Al zie je wel dat die steen redelijk snel slijt, wat een indicatie is dat dit misschien inderdaad toch niet ideaal is.

Wetten deed ik wel met een diamanten steen van Ez-Lap bij chronos in UK gekocht, maar zal wel op meer plaatsen te vinden zijn.

Ik denk in ieder geval dat wat Mosoft beschrijft tot (veel) betere resultaten zal leiden, maar je kan dus ook wel starten zonder die diamantsteen etc moest je die niet hebben.

Door die stompe hoek voor gietijzer kan je zowel de bovenkant als onderkant slijpen waardoor je dubbel zo lang kan schrapen voor je weer gaat slijpen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door mostudio »

Hardmetaal blad slijp je in een v vorm.
Dan heb je aan twee kanten een snij vlak.
En vergeet niet een flinke radius er aan te slijpen zeg zo rond de 40 a 50 mm voor voor schrapen en na schapen rond de 80 mm.

De hoeken van de plaat rond 8 mm zodat je alleen in het midden van de plaat gebruikt en niet met een hoekpunt je matriaal in duikt.

Als je het goed slijpt hoef je alleen met een hand diamant slijpsteen aan te zetten als hij bod wordt.
En gebruik een fijn of extra fijn slijpsteen.
En water en een zeer lichte druk op de steen.
Een diamant slijp steen slijpt heel snel HM bladen
Anthor
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2008 19:24

Re: Leren schrapen

Bericht door Anthor »

Bedankt voor alle tips, ik ga er mee aan de slag.
Ik ben vandaag langs de metaalhandel geweest voor een stukje staal om een steel van te maken, en mijn blauwsel is ook binnen. Donderdag ga ik het schraapstaal ophalen dat ik via marktplaats heb gevonden. Het is een sandvik 620-2525 plaatje. Weet iemand toevallig de dikte van dat plaatje uit z'n hoofd?

Een diamantsteen heb ik niet, op mijn huidige slijper zit wel een groene steen. Die is redelijk fijn maar ik weet het niet exact. Ik kan wel kijken of er nog een sticker zichtbaar is, maar dan moet de kap er even af.

Ik heb ook nog zo'n goedkope HBM slijpmachine, maar dat is niet zo'n best ding. Ik heb hem nooit echt fatsoenlijk kunnen laten draaien, te veel trilling enzo. Daarom kom ik nu ook liever niet aan de stenen van m'n huidige als dat niet echt nodig is. gelukkig slijpen die diamantstenen op de kop, dat is misschien nog wel te richten. Kan zoeen diamant komslijpsteen in principe op die HBM (150) slijper? Het asgat komt niet overeen maar daar kan een verloopje in toch?

Ik heb een hand diamantsteen die op zo'n ding lijkt, bedoel je dat?:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... stenen-set
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door mostudio »

Ja alleen dat spul is prul. Niet kopen!!
Kijk even bij een schaatsen verkoper of ijsbaan die hebben voor noren te slijpen goede diamant slijp stenen. Niet schikken kosten rond de 50 euro maar als je er goed mee omgaat gaat het een leven lang mee.
Je heb een creditcard formaat nodig om lekker er mee te werken. En alleen maar ook alleen water gebruiken om te slijpen met die steen en je kan hem met afwas middel schoon maken en droog wegleggen.
Het laaste stukje doe je met de hand het aanzetten van je schraapstaal. Als je het goed doet maakt dat laaste een wereld van verschil.
Zorg dat je schraapstaal in je schouder ligt en dat je met je boven lichaam de snij beweging maakt en je handen geven de druk (hoe veel en hoe diep je gaat)
Deze houding hou je het langst vol.
Zet een lekker muziekje op voor het ritme het moet een soort dans worden.
Het geluid wat je maakt moet een soort tik tik tik geven.
De snijslag moet je ongeveer 2 tot 3 mm doen.
Leg je werkstuk op de juiste hoogte en vast zodat je steets op de juiste plek kan beginnen.

Nog een ding is je werkstuk geslepen dan moet je eerst een ligte schraap vlak maken zodat het blauwsel kan pakken anders krijg je een verkeerd beeld.
De volgoorde is 10 x meten 1 keer schrapen.
En goed nadenken wat je gaat doen en het gevolg er van.
Een Chinees gietijzer is boter zacht dus let op!!
Anthor
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2008 19:24

Re: Leren schrapen

Bericht door Anthor »

mostudio schreef:Ja alleen dat spul is prul. Niet kopen!!
Bedoel je die dingen uit die link of de komslijpsteen?

En het is me nog styeeds niet duidelijk wat ik precies voor wetsteen moet hebben voor het ontbramen, is die steen van die foto goed genoeg of is die te fijn?
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door mostudio »

http://www.dito.nl/nl/shop/metaal-industrie/d4

Je heb grof fijn en extra fijn
Je gebruikt alleen fijn en extra fijn
Anthor
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2008 19:24

Re: Leren schrapen

Bericht door Anthor »

Bedankt voor de tip, die lijken me ook beter om mijn widia draaibeitels mee te doen.

Ik kan bijna beginnen :)
Afbeelding
Onderweg terug van het schraapstaal halen zag ik ook nog een kringloop winkel, dus meteen maar even een oude beitel gehaald.
Anthor
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2008 19:24

Re: Leren schrapen

Bericht door Anthor »

Dit topic is al twee jaar oud, maar toch maar even een kick.

Door omstandigheden is er des tijds niet heel veel van gekomen.
In de tussentijd heb ik er wel wat gedaan maar heeft het op een laag pitje gestaan.
Wel heb ik ondertussen het boek van Connelly gelezen, en een stapel meet-instrumenten en benodigdheden aageschaft.(reviseren is een heel goed excuus voor aankopen :lol: )

Ik probeer het nu weer op te pakken, en ik heb me opgegeven voor de cursus van Richard King. (die hier al genoemd was)

In november organiseert BIAX 2x een 5-daagse cursus in Laakirchen, Oostenrijk. (week 46 en 47)
Als er iemand nog specifieke vragen heeft, zet ze dan hier neer, dan wil ik ze daar wel stellen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door Breaker »

Anthor schreef: 26 aug 2018 12:53 Wel heb ik ondertussen het boek van Connelly gelezen
Nog beter voorbereiden kan met:
moore - foundations of mechanical accuracy
schlesinger - testing machine tools
Anthor schreef: 26 aug 2018 12:53 ik heb me opgegeven voor de cursus van Richard King.
Leuk, dat is wel één van de laatste kansen, hij wil er al een tijdje mee stoppen, alhoewel het steeds opgeschoven wordt, nu per 2020 dacht ik.
Anthor schreef: 26 aug 2018 12:53 reviseren is een heel goed excuus voor aankopen
Juist... en dan na deze cursus nog een power schraapmachine van Biax of Renz samen met wat inserts en je bent weer ettelijke duizenden eurootjes verder :x Of op zoek naar iets tweedehands, daar moet je geluk mee hebben. :roll:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
tantan
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door tantan »

ik ben ondertussen ook bezig met het leren schrapen. zonder cursus, maar wel met het bekijken van veel youtube films. er wordt heel veel erg goed uitgelegd op youtube. ik heb ondertussen een biax en dat werkt toch wel heel mooi. een vlak schrapen gaat eigenlijk best goed alhoewel ik er wel krasjes in krijg die ik nog niet goed kan verklaren, maar ik verwacht dat dat te maken heeft met het slijpen van de insert.
ik ben begonnen met een chinees stuk gietijzer, dat is het voordeel van chinees spul: het is altijd veel en zacht dus prachtig oefenmateriaal lijkt me.
het lijkt me leerzaam om hier ervaringen te delen, want echt iets helemaal geometrisch schrapen is toch wel een vak.

17397
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door Breaker »

tantan schreef: 09 sep 2018 14:57 ik ben begonnen met een chinees stuk gietijzer, dat is het voordeel van chinees spul: het is altijd veel en zacht dus prachtig oefenmateriaal lijkt me.
De hoek waaronder je het blad slijpt is afhankelijk van de hardheid en het materiaal, bij zacht staal is behoorlijk positief, bij solide gietijzer enkel graden negatief.

17399
tantan schreef: 09 sep 2018 14:57 alhoewel ik er wel krasjes in krijg die ik nog niet goed kan verklaren, maar ik verwacht dat dat te maken heeft met het slijpen van de insert.
Dat kan ermee te maken hebben dat je het blad niet helemaal goed horizontaal houd, de hoeken maken dan krassen. Dus ten eerste het apparaat stevig horizontaal vasthouden. Verder kan je, zeker als beginnend schraper, nog wat andere maatregelen nemen zoals een grotere ronding slijpen (een radius van 60mm is sowieso een goed startpunt), een breder blad nemen, hoeken afronden, apparaat hoger boven het werkstuk houden, dat alles om de hoeken van het blad bij het werkstuk weg te houden.

17398
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
tantan
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door tantan »

tnx. dit is wel lekker nuttige info in 1 overzicht. daar ga ik op verder borduren en zal hier het resultaat posten.
Anthor
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2008 19:24

Re: Leren schrapen

Bericht door Anthor »

Breaker schreef: 09 sep 2018 10:23 Nog beter voorbereiden kan met:
moore - foundations of mechanical accuracy
schlesinger - testing machine tools
Bedankt, daar ga ik eens naar kijken.
Leuk, dat is wel één van de laatste kansen, hij wil er al een tijdje mee stoppen, alhoewel het steeds opgeschoven wordt, nu per 2020 dacht ik.
Laatse wat daarover op PM forum staat is dat hij per januari 2020 stopt. Wel doet hij nog een rondje europa in de herfst 2019.
https://www.practicalmachinist.com/vb/m ... te-353815/

Wat ik er van begreep is dat als je een werkplaats heb waar je met 10 man in kan werken, en er is genoeg animo, dan kan je hem vragen te komen.
De organisator hoeft dan geen cursus kosten te betalen.

Misschien heeft hij nog een weekje over tussen de .eu workshops in. ;)
Juist... en dan na deze cursus nog een power schraapmachine van Biax of Renz samen met wat inserts en je bent weer ettelijke duizenden eurootjes verder :x Of op zoek naar iets tweedehands, daar moet je geluk mee hebben. :roll:
Een van de redenen om te leren schrapen is om mijn chinese draaibank te reviseren, maar die had ik voor wat ik ondertussen heb uitgegeven ook al gewoon kunnen vervangen :lol:
Maar de bedoeling is om juist een chinese draaibank te verbeteren, niet om er eentje slechts weer in 'nieuwstaat' te brengen.

De workshop waar ik heen ga wordt door BIAX georganiseerd, dus daar zal wel wat 'product placement' plaatsvinden.
Ik kwam een oud foldertje tegen van een eerdere biax cursus, daar stond iets over een mogelijke korting bij aankoop van een nieuwe, maar dan nog zijn ze eng duur. ( nog ongeveer 3x mijn chinees :shock: )

tantan schreef: 09 sep 2018 14:57 ik ben ondertussen ook bezig met het leren schrapen. zonder cursus, maar wel met het bekijken van veel youtube films. er wordt heel veel erg goed uitgelegd op youtube. ik heb ondertussen een biax en dat werkt toch wel heel mooi. een vlak schrapen gaat eigenlijk best goed alhoewel ik er wel krasjes in krijg die ik nog niet goed kan verklaren, maar ik verwacht dat dat te maken heeft met het slijpen van de insert.
ik ben begonnen met een chinees stuk gietijzer, dat is het voordeel van chinees spul: het is altijd veel en zacht dus prachtig oefenmateriaal lijkt me.
het lijkt me leerzaam om hier ervaringen te delen, want echt iets helemaal geometrisch schrapen is toch wel een vak.

17397
Hé tantan, kan het zijn dat ik ondertussen een vlakplaat van jou thuis heb staan?
Die heeft mn broer dan bij je opgehaald. :)

Mag ik vragen wat voor biax je hebt, en aan wat voor bedrag ik ongeveer moet denken voor een 2de hands?

Als de krasjes echt _in_ je schraapspoor zitten dan is het denk ik het slijpen van het insert, anders zijn het idd mogelijk de punten.

Hoe slijp jij de bladen? Ik doe dat onderste boven, zodat er niet makkelijk kleine deeltjes uitbreken.
Ik zag het een keer goed voorgedaan worden in een YT filmpje, ik denk eentje van Abom79 over de scraping classes.

Adhv advies dat ik hier heb gekregen doe ik het echte grove van een radius in een nieuw blaadje met een groene SiC steen in de werkbankslijper, en daarna met een diamantwiel (van hbm.)
Als laatst met de hand en een diamant slijpsteen slijpen, en tussendoor ook om ze weer aan te zetten. dat werkt goed voor een handschraper.
En ik rond ook de puntjes op de hoeken echt af. Op het plaatje van Breaker lijkt het alleen een radius, maar daar breek ik de hoek ook van onder naar boven.

Ik vind het zelf nog lastig om na het verplaatsen van de schraper, goed het midden weer te hebben. Ik schraap dan nog wel eens mis. Met het gevaar dat ik het zelfde stuk nog een keer wil doen en het dan erger maak.

Wat gebruiken jullie voor slijpsteen om af te bramen?
Ik heb nog steeds het idee dat mijn steen te fijn is, en dat ik min of meer mijn oppervlak ook aan het slijpen ben.
Ik heb wel een grovere steen, maar dat krast weer erg.

Wat Breaker over hardheid zegt heb ik ook wel gemerkt.
Ik had een projectje waarvoor ik iets van warm gewalst staal had gemaakt waarop (in een plat vlak) 2 andere delen geklemd moesten worden. Dus ik dacht dat te gaan schrapen.
Daarmee heb ik diverse problemen gehad, goede voorbeelden van wat _niet_ te doen enzo ;)
Maar daar mee heb ik wel duidelijk gemerkt dat een scherp HSS blad met positieve hoek (stukje van een groot oud zaagblad) het stukken beter deed.

En over dingen die je niet moet doen, Ik raad het iedereen van harte af om blauwsel in een blikje te kopen zoals in de foto die ik eerder postte.
Ik had twee van die blikjes via ebay besteld, en het spul lijkt me prima, maar tubes lijken me duidelijk handiger. Die blikjes zweten op een of andere manier, en na de eerste keer dicht doen krijg je ze ook niet heel makkelijk meer open zonder blauwe vingers. En ik zag laatst toevallig die tubes 'Stuarts Engineers Micrometer Blue' bij een leverancier bij mij in de buurt tussen de producten in het loctite assortiment liggen.
Ze zeiden dat het verkocht werd onder een loctite nummer.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door Breaker »

Anthor schreef: 10 sep 2018 23:42 Die blikjes zweten op een of andere manier, en na de eerste keer dicht doen krijg je ze ook niet heel makkelijk meer open zonder blauwe vingers.
Met dat pruisisch blauw is eigenlijk niet te werken als je er niet een week wilt uitzien als een smurf in smurfenland. Wat een goede vervanger is, is canode, op waterbasis, dus gewoon te wassen, nadeel is dat het erg moeilijk te vinden is in EU en omstreken, er moet al snel naar US uitgeweken worden.
http://volkcorp.blogspot.com/2012/06/22 ... g-ink.html

Wat mooi werkt is een basis van geel op het werkstuk, hoofdzakelijk om al het glinsteren, schitteren en spiegelen tegen te gaan, kan je er ook een foto van maken :P en dan daarover blauw van de (master) vlakplaat.

17412

17413
Anthor schreef: 10 sep 2018 23:42 Wat gebruiken jullie voor slijpsteen om af te bramen?
Ook weer zoiets: Ik had diamant stenen in fijn (25 micron) en extra fijn (9 micron) zoals op jouw plaatje hierboven maar juist de extra fijne maakt krassen, dus ik gebruikte alleen de fijne. Vaak wordt de indian stone aangeraden, maar wat dat precies is qua specificatie is onduidelijk. En opnieuw: slecht te verkrijgen en de mijne was dan ook nog eens zo krom als een hoepel, dus maar aan één kant bruikbaar.

17415

Uiteindelijk gewone slijpstenen gekregen die me erg goed bevallen, soort van vleugelprofiel. Wel EU geproduceerd dus zou makkelijker moeten zijn, maar wederom heel lastig te vinden. :evil:

17414
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie