Leren schrapen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik begrijp de onrust over krassen niet zo, schrapen wordt o.a. gedaan om een oppervlak oliehoudend te maken, en dan zijn die krasjes noodzakelijk.
En voor het 'gemiddelde' aanleggen op een vlak stuk zijn krasjes helemaal niet schadelijk, in tegenstelling tot bramen, die er boven op liggen. Daarom haal je er even een wetsteen overheen.
(maar dat doe ik ook als ik voel dat een onderleg lijst niet lekker over de tafel glijd, dan zit er geheid ergens een braampje)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door Breaker »

Krasjes is niet erg, dat is juist de basis van het hele schrapen: een zo fijn en homogeen mogelijk patroon van krassen maken, maar er zijn wel wat ideale maten zoals 30-40 hoge punten per vierkante inch en ook een bepaalde diepte.

17416

Onbedoelde diepe krassen is zeker niet goed: 't is een beetje als een moeras creëren en er dan een lekker breed en diep kanaal dwars doorheen graven.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
tantan
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door tantan »

hoi Anthor.

idd, die vlakplaat heb je van mij :P maar die heb ik niet geschraapt hoor...
ik heb een biax 10/E dat is een bl10 volgens mij. die heeft een wat kortere slag en wordt vaak voor fijn- of naschrapen gebruikt. ik geloof niet dat ik hele freesbank ga schrapen dus de wat lichtere heb ik meer dan voldoende aan. ik heb hem in duitsland op ebay gekocht. de prijzen liggen dan zo'n beetje tussen de 600 en 900 euro. het voordeel van de 10 is dat ze over het algemeen minder intensief gebruikt zijn. ik slijp mijn plaatjes op een diamantschijf met korrel 3000. tussen 3 en 5 graden negatief, dat gaat op zich goed. de krasje maken idd niets uit voor het resultaat, alleen vind ik het niet zo mooi... :oops:

ik ga in de herfst weer eens proberen het stuk gietijzer mooi vlak te krijgen. het zou wel eens kunnen dat ik de schraper niet horizontaal genoeg hou realiseer ik me. ik post hier de resultaten, en ben ondertussen van de posts weer een stuk wijzer geworden.
VDFman
Donateur
Berichten: 138
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Leren schrapen

Bericht door VDFman »

Anthor schreef: 26 aug 2018 12:53
Als er iemand nog specifieke vragen heeft, zet ze dan hier neer, dan wil ik ze daar wel stellen.
Ik zou wel eens willen weten waarom een gewoon schraapbeeld niet voldoende zou zijn om goed olie-houdend te zijn. Volgens mij adviseert Richard King om er een half moon schraappatroon op te leggen als de goede geometrie bereikt is. Maar Deckel/Franz Singer en Rudi Kramer doen dat niet. Ik heb dat zelf ook niet geleerd.

Ook heb ik geleerd om niet een wetsteen maar een harde vlakke stalen blok te gebruiken om het schraapwerk af te bramen. Zo staat het ook in oude Biax documentatie waar het gebruik van een wetsteen afgeraden wordt.

@Tantan: ik denk dat jouw schraapslagen te lang zijn. Hou ze kort (enkele mm's) dan krijg je dat typische schraapbeeld.

Ik heb eventueel nog wel een pneumatisch aangedreven Biax te koop. Knutsel er een elektromotor op (Biax gebruikt Metabo) dan werkt ie het fijnst.
Anthor
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2008 19:24

Re: Leren schrapen

Bericht door Anthor »

Breaker schreef: 11 sep 2018 09:08
Anthor schreef: 10 sep 2018 23:42 Die blikjes zweten op een of andere manier, en na de eerste keer dicht doen krijg je ze ook niet heel makkelijk meer open zonder blauwe vingers.
Met dat pruisisch blauw is eigenlijk niet te werken als je er niet een week wilt uitzien als een smurf in smurfenland. Wat een goede vervanger is, is canode, op waterbasis, dus gewoon te wassen, nadeel is dat het erg moeilijk te vinden is in EU en omstreken, er moet al snel naar US uitgeweken worden.
http://volkcorp.blogspot.com/2012/06/22 ... g-ink.html

Wat mooi werkt is een basis van geel op het werkstuk, hoofdzakelijk om al het glinsteren, schitteren en spiegelen tegen te gaan, kan je er ook een foto van maken :P en dan daarover blauw van de (master) vlakplaat.

17412

17413
Ik krijg mn handen wel redelijk schoon, maar er mee bezig zijn is idd net alsof je bezig bent geweest een smurfennest uit te roeien. :lol:

Die wateroplosbare inkt, die ik in filmpjes van Stefan Gotteswinter had gezien, was ik ook benieuwd naar.
In een topic op Practical machinist las ik dat het waarschijnlijk idd canode was, en dat richard het voor biax heeft laten testen voor de EU regelgeving zodat ze een lading konden importeren. Misschien dat het via een leverancier van hun te bestellen is. Dat lood spul wil ik niet aan, en was even bang dat het geel cadmium was :lol:
Dat topic ging over een andere soort inkt. Een inkt die gebruikt wordt om (litho's?) te etsen, die Tom Lipton van OxTools had meegenomen naar een class van hem. Richard was wel te spreken over die inkt, en zou zelfs zo ver willen gaan als het aanraden, dus ik ben benieuwd.
Het ging over Charbonnel inkt. Als ik binnenkort er weer in de buurt ben duik ik misschien wel even bij Harolds naar binnen, dat is de lokale kunstbenodigdhedenwinkel waar ze ook pigmenten en inkten verkopen.

Harolds heet kennelijk tegenwoordig gerstaecker, en die inkt is niet eens zo duur.
https://www.gerstaecker.nl/Merken/LEFRA ... sinkt.html

dat forum deel is sowieso wel een goede bron van informatie. https://www.practicalmachinist.com/vb/m ... nspection/

Anthor schreef: 10 sep 2018 23:42 Wat gebruiken jullie voor slijpsteen om af te bramen?
Ook weer zoiets: Ik had diamant stenen in fijn (25 micron) en extra fijn (9 micron) zoals op jouw plaatje hierboven maar juist de extra fijne maakt krassen, dus ik gebruikte alleen de fijne. Vaak wordt de indian stone aangeraden, maar wat dat precies is qua specificatie is onduidelijk. En opnieuw: slecht te verkrijgen en de mijne was dan ook nog eens zo krom als een hoepel, dus maar aan één kant bruikbaar.

17415

Uiteindelijk gewone slijpstenen gekregen die me erg goed bevallen, soort van vleugelprofiel. Wel EU geproduceerd dus zou makkelijker moeten zijn, maar wederom heel lastig te vinden. :evil:

17414
Mijn synthetische steen is een beetje roze, enkel met K4000 aangeduid toen ik hem kocht bij HBM, stond verder niks bij en is daar niet meer te krijgen afaik. Ik heb er stukken afgezaagd die wat handzamer zijn (niet met verse zaag doen :!: )
Eentje heb ik voor het ontbramen in een klein weckpotje van de xenos zitten met terpentine. Dan ontbraam ik en maak ik meteen het blauwsel schoon.
Eentje die ik voor andere dingen gebruik is soms iets uitgehold, die maak ik dan weer vlak onder de kraan met een redelijk grof diamant ding (chinees, van hbm zo een op een blokje in een houten kistje), misschien werkt dat bij die van jou ook.

Tnx voor de foto van jouw tyrolit, dat helpt wel. Weet jij wat Cmittel en Cfein precies is? ik kom veel 'gewoon' mittel en fein tegen. Is het toevallig de silicium carbide variant?
Google doet het goed op de woorden Hohlmeißelstein, Abzeistein, Abziefeil met messer of 90HM als vorm. Op de duitse ebay kom ik ook het merk Lapport tegen, misschien is dat wat.
Ik heb het op het moment even druk, maar volgende week ga ik er maar eens beter voor zitten.

Ik denk trouwens dat ik mijn extra fijne DMT diamant slijpsteen niet helemaal goed behandeld heb. hij leek het niet helemaal meer te doen.
Maar Ik ben me ook enigszins aan het verdiepen in leppen (Tom Lipton's schuld), en het schijnt dat je een met deeltjes geladen gietijzeren lep met een zachter metaal weer schoon maakt.
Is een mogelijke verklaring dat ik er een te zacht materiaal mee heb geprobeerd te bewerken? (weet niet meer of ik dat ook daadwerkelijk heb gedaan)

Het leek iig weer beter te werken nadat ik geprobeerd had er een 7 micron diamant lepmiddel in te rollen met een geharde pin.
Als ik er een beter roller voor heb gemaakt dan ga ik het nog eens testen.
tantan schreef: 11 sep 2018 19:03 hoi Anthor.

idd, die vlakplaat heb je van mij :P maar die heb ik niet geschraapt hoor...
ik heb een biax 10/E dat is een bl10 volgens mij. die heeft een wat kortere slag en wordt vaak voor fijn- of naschrapen gebruikt. ik geloof niet dat ik hele freesbank ga schrapen dus de wat lichtere heb ik meer dan voldoende aan. ik heb hem in duitsland op ebay gekocht. de prijzen liggen dan zo'n beetje tussen de 600 en 900 euro. het voordeel van de 10 is dat ze over het algemeen minder intensief gebruikt zijn. ik slijp mijn plaatjes op een diamantschijf met korrel 3000. tussen 3 en 5 graden negatief, dat gaat op zich goed. de krasje maken idd niets uit voor het resultaat, alleen vind ik het niet zo mooi... :oops:

ik ga in de herfst weer eens proberen het stuk gietijzer mooi vlak te krijgen. het zou wel eens kunnen dat ik de schraper niet horizontaal genoeg hou realiseer ik me. ik post hier de resultaten, en ben ondertussen van de posts weer een stuk wijzer geworden.
Ik had al een vermoeden dat ik je hier zou kunnen vinden. Ik had trouwens al enkele YT filmpjes van je op 'gezien' staan. ;-)

Als je het wel zelf had gedaan was het behoorlijk gelukt, en was ik nog tevreden hoor :)
Ik had ondertussen al een mytri /00 granieten vlakplaat van 40x25, en degene die ik van jou heb komt daar goed van af. Eén van de kanten lijkt een een klein beetje af te lopen (dacht een cm ofzo), maar daar kan ik mee leven.
Als het niet al gewoon een slechte afdruk was omdat hij niet helemaal op mijn steen past.
Wat mij wel op viel is dat het patroon nogal diep aan voelt. Ik heb verder nog nooit door anderen gemaakt hand-geschraapte oppervlakken gezien of gevoelt, dus ik heb niet echt een goede referentie.
Maar wat ik zelf produceer voelt minder hobbelig. (kan dat expres gedaan zijn, zodat er genoeg lucht tussen vlakplaat en ander object zit zodat het nog te bewegen valt?)

VDFman schreef: 11 sep 2018 20:04 Ik zou wel eens willen weten waarom een gewoon schraapbeeld niet voldoende zou zijn om goed olie-houdend te zijn. Volgens mij adviseert Richard King om er een half moon schraappatroon op te leggen als de goede geometrie bereikt is. Maar Deckel/Franz Singer en Rudi Kramer doen dat niet. Ik heb dat zelf ook niet geleerd.

Ook heb ik geleerd om niet een wetsteen maar een harde vlakke stalen blok te gebruiken om het schraapwerk af te bramen. Zo staat het ook in oude Biax documentatie waar het gebruik van een wetsteen afgeraden wordt.

@Tantan: ik denk dat jouw schraapslagen te lang zijn. Hou ze kort (enkele mm's) dan krijg je dat typische schraapbeeld.

Ik heb eventueel nog wel een pneumatisch aangedreven Biax te koop. Knutsel er een elektromotor op (Biax gebruikt Metabo) dan werkt ie het fijnst.
Leuk, Ik zal het vragen.
Ik heb alleen al zo veel projecten liggen dat ik beter geen schraper kan kopen waar ik nog iets aan moet doen ;-)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door Breaker »

Heb je nog iets opgestoken van de cursus?

Ik heb er een nieuwe vlakplaat bij, 450x450, egaal onder de roest maar ziet er goed uit op een paar kleine beschadigingen na:
18087
18088
18089

Wel een bijzondere vorm, er zitten niet de drie steunpunten die ik gewend ben, maar er is een hele onderkant waar de plaat op steunt, ook zijn er kleine getapte gaten aan twee zijkanten. Iemand een idee of er een speciale toepassing is waar dit soort platen voor gebruikt worden?

Heb met Scotch Brite meer blank gemaakt en er kwamen geen verborgen gebreken uit, de plaat meet nog behoorlijk vlak.
18090

't Is wel een zwaar ding, zeker wel 40kg, dus of ik 'm echt ga schrapen daar ben ik nog niet uit.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie