Leren schrapen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Anthor
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2008 19:24

Leren schrapen

Bericht door Anthor »

Hallo,

Ik heb een kleine chinese draaibank die ik een grote beurt ga geven, en misschien moet ik daar wat aan gaan schrapen. Ik denk dat ik hier moet zijn voor vragen over schrapen.
Vooral de geleiding van mijn dwarssupport ziet er niet zo best uit, en op sommige plekken heb ik een soort van verkleuring/oxidatie. Ik denk dat die verkleuring komt doordat onderdelen niet goed passen. Ik heb even wateroplosbaar koelmiddel gebruikt (nu niet meer) en ik denk dat dat naar binnen is getrokken.

Los van de draaibank onderdelen lijkt leren schrapen mij sowieso wel wat, en ik kan wel wat dingen bedenken waar het handig/leuk is om te kunnen. Ik heb nooit echt serieus iets geschraapt, wel een beetje geklooid met merkstift en een HSS toolbit. Nu zou ik wel willen proberen of ik het echt in de vingers kan krijgen. Gewoon beginnen met een plat vlak, en dan kijken hoe ver ik kan komen met dingen vlak, haaks, parallel, etc krijgen, en daarna pas nog eens kijken of een beetje schrapen aan de machine überhaupt haalbaar/wenselijk gaat zijn.

Ik ben nu op zoek naar spullen om mee te schrapen.
Ik las op dit forum dat je het best een houder kan maken voor hardmetalen bladen, maar ik heb moeite om iets te vinden. De meeste dingen die ik vind zijn om korst, koek of verf los te schrapen, of metaalschrapers zonder verwisselbaar blad.
Ik zag een link voorbij komen voor een 40x40 blad, maar dat lijkt me een beetje te groot. Kan iemand me vertellen waar ik het best een hardmetalen blad vandaan kan halen? (of de juiste naam zodat ik wat beter kan zoeken)

Ik heb diverse video's over schrapen op youtube bekeken. Het schoonmaken en ontbramen tussendoor is een beetje onderbelicht, wat heb ik precies nodig voor het ontbramen? Ik heb een grote k6000 wetsteen kan ik daar op een of andere manier een plak vanaf halen om te gebruiken?

Verder heb ik:
- Blauwsel was wat lastig te vinden, maar twee van deze zijn nu onderweg.
- Een hbm vlakplaatje, het kleinste model dat ze hadden. (25x25 staat niet meer op de site).
- Een slijpmachine met groene steen.
- een parallelset, enkele blokhaken, diverse micrometers.
- een Mitutoyo bedwaterpas.
- Een fatsoenlijke hoogtemeter (en/of meetklokhouder) staat nog op mijn verlanglijstje. Ik heb nu zo'n cheapo digitale van hbm (volgens opdruk wel van 'hardened stainless' plastic :P )

Voor zo ver ik kan zien moet ik hier een eind mee komen om de techniek van het schrapen te leren. Mis ik nog iets belangrijks? Ik ben hobbyist en ik moet gaande weg leren, dus alle tips zijn welkom.

p.s.
Ik vind zojuist hier ook link van een boek van 500+ pagina's :shock: Daar ben ik wel even zoet mee.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door Damocles »

De schrapers van Sanvik hebben nr 620-XX waarbij XX 20, 25, 30... kan zijn en de breedte van de houder aangeeft. De plaatjes kan je normaal op eBay vinden. Ik zie op de plaatjes geen referentie staan.

Edit: de plaatjes zijn zelfde referentie met h10 achter blijkbaar. De 25mm is voor mij een goede breedte. Je rond het plaatje toch af zodat je maar met een 5 a 8mm max schraapt

De enige manier om het te leren is doen. Er zijn een paar goede filmpjes op youtube.

Een duivenstaart schrapen is zeker geem makkelijk begin. Oefen eerst maar op een ander stuk. En ga er ook maar vanuit dat het veeeel tijd in beslag neemt. Maar ook veel voldoening geeft.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: Leren schrapen

Bericht door jacksat »

Misschien heb hier wat aan, als je deze noch niet gezien hebt.

Handschraper maken
https://youtu.be/6ZKhqn7TozI

Schraaptechniek
https://youtu.be/nOJrhrne80s
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door rien1959 »

Misschien dat het al in je lijst stond, maar je hebt nog wetstenen nodig om het geschraapte vlak te ontdoen van bramen. Voor zwaluwstaarten en andere moeilijke plaatsen gebruikte ik een wetsteen die gemaakt is om gutsen te slijpen. Overigens vind ik het erg leuk dat je het wilt leren. Er zijn tegenwoordig teveel mensen die niet meer willen schrapen. Zelf kan ik het niet meer, omdat ik problemen heb met mijn handen (slijtage en overbelasting) Zelfs met de Biax lukt het niet goed meer. Dus die zal ik binnenkort maar verkopen.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door Hessel Oosten »

Nog een top (didactische) schraper is Nick Mueller:

https://www.youtube.com/user/MuellerNick/videos

Hessel

(Los van de fantastische andere video's in zijn serie).
Anthor
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2008 19:24

Re: Leren schrapen

Bericht door Anthor »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Damocles schreef:De schrapers van Sanvik hebben nr 620-XX waarbij XX 20, 25, 30... kan zijn en de breedte van de houder aangeeft. De plaatjes kan je normaal op eBay vinden. Ik zie op de plaatjes geen referentie staan.

Edit: de plaatjes zijn zelfde referentie met h10 achter blijkbaar. De 25mm is voor mij een goede breedte. Je rond het plaatje toch af zodat je maar met een 5 a 8mm max schraapt

De enige manier om het te leren is doen. Er zijn een paar goede filmpjes op youtube.

Een duivenstaart schrapen is zeker geem makkelijk begin. Oefen eerst maar op een ander stuk. En ga er ook maar vanuit dat het veeeel tijd in beslag neemt. Maar ook veel voldoening geeft.
Daar kan ik wat mee ik heb al wat gevonden, 2520 en 2525 inserts. Hier bij de foto's staat een duidelijk voorbeeld van de klem, als daar niks aparts onder zit is het wel na te maken. Zou een breedte van 20 mm genoeg zijn om een 25x20 plaatje ook dwars te klemmen?
Het schrapen aan de machine ga ik echt pas doen als ik ervaring heb en vertrouwen dat het goed gaat. Dat ik bijvoorbeeld niet opeens een helling in mijn dwarsgeleiding heb.
jacksat schreef:Misschien heb hier wat aan, als je deze noch niet gezien hebt.

Handschraper maken
https://youtu.be/6ZKhqn7TozI

Schraaptechniek
https://youtu.be/nOJrhrne80s
Die eerste had ik nog niet gezien, dat is op zich ook wat. Die ander is ook een goed voorbeeld, ik zag dat ik die al een thumbs-up had gegeven :) maar het was al een tijd geleden dat ik die gezien had. Hij gebruikte zwart en oranje, maar enkel blauwen is toch voldoen voor schrapen?
rien1959 schreef:Misschien dat het al in je lijst stond, maar je hebt nog wetstenen nodig om het geschraapte vlak te ontdoen van bramen. Voor zwaluwstaarten en andere moeilijke plaatsen gebruikte ik een wetsteen die gemaakt is om gutsen te slijpen. Overigens vind ik het erg leuk dat je het wilt leren. Er zijn tegenwoordig teveel mensen die niet meer willen schrapen. Zelf kan ik het niet meer, omdat ik problemen heb met mijn handen (slijtage en overbelasting) Zelfs met de Biax lukt het niet goed meer. Dus die zal ik binnenkort maar verkopen.
De wetsteen staat idd niet in het lijstje, maar ik had hem al wel genoemd. Hier staat een foto. De steen is 20 x 6,5 x 3 cm en ik gebruik hem om toolbits te honen. Ik dacht een vlak van de ongebruikte kant af te halen als dat kan. Is k6000 te grof of te fijn of maakt dat niet zo veel uit?
Hessel Oosten schreef:Nog een top (didactische) schraper is Nick Mueller:

https://www.youtube.com/user/MuellerNick/videos

Hessel

(Los van de fantastische andere video's in zijn serie).
Van hem heb ik ook een paar video's gezien over schrapen, die zijn ook duidelijk. ik zal zijn lijst nog een goed bekijken. Ik ben me eerst nog door de hele lijst van oxtools heen aan het werken dus zn andere filmpjes zullen moeten wachten ;)
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Leren schrapen

Bericht door Jensorie »

Ik ben het op mijn stage aan het leren en gebruik hiervoor de sandvik schraper met wisselplaten.

Op marktplaats zag ik er laatst een paar staan onder de naam "ontbramer".

Via practical machinist zetten ze soms een cursus op, en iemand die die cursussen geeft reist daar ook wel eens voor naar Europa, ik zal morgen even de link zoeken. (Heb er zelf ook wel interesse in, maar is niet goedkoop volgens mij)

Jens
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door johan jorez »

One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Anthor
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2008 19:24

Re: Leren schrapen

Bericht door Anthor »

Jensorie schreef:Ik ben het op mijn stage aan het leren en gebruik hiervoor de sandvik schraper met wisselplaten.

Op marktplaats zag ik er laatst een paar staan onder de naam "ontbramer".

Via practical machinist zetten ze soms een cursus op, en iemand die die cursussen geeft reist daar ook wel eens voor naar Europa, ik zal morgen even de link zoeken. (Heb er zelf ook wel interesse in, maar is niet goedkoop volgens mij)

Jens
Zo een handvat/steel/houder of hoe heet het precies kan ik er niet vinden, maar ik heb er wel een wisselplaat voor een, denk ik, erg schappelijke prijs gevonden.

Wat gebruik jij zelf voor steen om te ontbramen?
johan jorez schreef:http://www.metalscraping.com/
Ik was al even langs die site gekomen, maar nu ik hem beter bekijk ziet er goed uit. Vooral omdat die projecten precies zijn wat ik mogelijk nodig heb.
Heb jij die cd-rom en is die het bedrag waard?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door Breaker »

Anthor schreef: Zo een handvat/steel/houder of hoe heet het precies kan ik er niet vinden, maar ik heb er wel een wisselplaat voor een, denk ik, erg schappelijke prijs gevonden.
Inderdaad, vond het ook lastig te vinden, ik had hier succes, schraapijzer en plaatje, niet goedkoop, maar ik denk dat dat uberhaupt moeilijk is:
http://www.greenwood-tools.co.uk/shopscr63.html

Als je op bv "620-25" zoekt of "type 14" vind je losse plaatjes, maar je doet een eeuwigheid met zo'n plaatje, dus je zal niet onverwacht halfweg het weekend een nieuwe nodig hebben ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door lelieveld »

Heel belangrijk met schrapen is het opbrengen van het blauwsel (de juiste naam schiet me niet te binnen )
dit moet je zo dun mogelijk doen ,
Als het te vet erop zit maakt het overal contact met het andere deel en weet je nog niets
ik gebruikte een oude tandenborstel (niet elektrisch ) :mrgreen:
als je dat blauwsel goed dun kan opbrengen ben je al halfweg
Probeer het niet perfect te krijgen (is mij geleerd) 50% is MEER dan voldoende
Je moet ook even uitvinden
1 hoeveel je er in de kruis steek/schraap weg neemt
dan weet je meteen hoeveel keer je dat proces moet herhalen op 1 plaats zonder weer te blauwen
2 En hoe dik je het blauwsel had opgebracht
Probeer het vooral rustig !! te doen
Je moet echt DUWEN met veel kracht en heel rustig stukje voor stukje en
Na een kwartier ben je echt aan koffie toe
Veel ervaring heb ik overigens niet
ik ben maar 2 weken bezig geweest op mn geleidingen van een BF30
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
eigen_gebruik
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2014 07:24

Re: Leren schrapen

Bericht door eigen_gebruik »

Jensorie schreef:Via practical machinist zetten ze soms een cursus op, en iemand die die cursussen geeft reist daar ook wel eens voor naar Europa, ik zal morgen even de link zoeken. (Heb er zelf ook wel interesse in, maar is niet goedkoop volgens mij)
Volgens mij waren dit de "workshops" van Richard King en werden deze onder andere i.s.m. Biax (producent van diverse tools) in Duitsland gegeven. Maar ik zie ook dat hij in Noorwegen is geweest om een "workshop" te geven.

Richard King : http://www.handscraping.com/
Biax : Brochure workshop van 2015. €760,- (excl. BTW) voor een 3-daagse cursus.

mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Leren schrapen

Bericht door mostudio »

Ik kan wel wat klappen van de zweep vertellen...

Gietijzer schraap je met Hardmetaal plaat.
De snij hoek van de plaat is 93 graden.
En moet gewet worden met een diamant steen en kontroleren met een microscoop dat je geen uitgebroken hoeken heb.dat komt vaak omdat ze worden geslepen met een groene steen daar heb je niets aan.
Als je het goed heb geslepen dan krijg je kleine krulletjes.

Staal kan je het beste met een hss blad schrapen. Een oud zaagblad van een mm of 3 dik werkt het mooist.een klap met de hamer er op en je heb zat scherven om de rest van je leven te schrapen.
De snijhoek is rond de 45 graden.

Het blauwen kan je goed doen met een prop hout met een kussen van katoen er op om het te verdelen.
De dikte wat je er opaan brengt is zo dat je er met gemak er door heen kijkt zeg maar een soort waas er op.

Probeer eerst eens een vlake plaat te maken voordat je echt gaat schrapen! !!! Je verkloot meer en sneller dan je denkt.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Leren schrapen

Bericht door kevertje »

Ik vond dat schrapen ook een leuke meditative bezigheid.

Pruisisch blauw besteld bij Xtrack http://www.xtrack.nl/en/product/permate ... tube-22ml/

Het schraapblad bij http://www.andersonscraper.com/Anderson ... rapers.php
(door de douanekosten niet leuk)

Zelf een schraper gemaakt (4e foto) :
viewtopic.php?f=6&t=8312

Slijpen gaat prima met een diamanten slijpkom van 15 euro uit Moordrecht.

Eerst oefenen op een stuk gietijzer.
Plaats reactie