vacuum tafel info

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
epa
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:49

vacuum tafel info

Bericht door epa »

ik wil een vacuum tafel maken.
ik heb al het e.e.a. aan topics gelezen dus ik ben al wat wijzer.
ik wil in het onderblad van de tafel (30mm berkenmultyplex) kanalen frezen ,en daar boven op 8mm trespaplaat(heb ik nog leggen)waar het rubber snoer in gefreest word.
in het midden van de vierkantjes komt dan een gaatje (1mm?)
het vacuum gebied word 750x1450mm.
Afbeelding

ik heb een zij kanaal blower van siemens elmo-g 2bh1 500 1ac11,ik kan geen gegevens van dat type vinden.
Afbeelding

vraag1:hoe groot de lucht kanaal frezen (in rood)
vraag2:heeft iemand wel eens o-ringen overwogen ipv rubber koord
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vacuum tafel info

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is de truuc dat je linksboven ( bijvoorbeeld) de vacuum aansluiting hebt, en dus altijd dat punt binnen je opspanning hebt liggen.
Dan ga je met rubber koord, dat is een veel zachtere verzie dan O-ringen, het gebied 'leggen' waar je product licht.
Dat ene gat moet dus vooral niet te klein, mag ook in het midden, maar dan moet je daarvanuit werken en is lastiger om ook gelijk een 0-punt op je opspanning te definiëren.
Maar ergens het 2e of 3e kruispunt vanuit de hoek. De rest van de niet gebruikte groeven geven voldoende ruimte om de lucht te transporteren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: vacuum tafel info

Bericht door Flupke85 »

Precies wat hugo zegt. Je zorgt dat je aanzuiging ergens in een gebied ligt dat altijd onder je werkstuk zit, en met een vierkantjes patroon waar een pees in ligt van mosrubber maak je een vacuumgebied.
Stel dat je pees van 6 mm gebruikt, maak de sleuf dan iets smaller, bijvoorbeeld 5mm, en een diepte van 3/4 van je diameter... Als je pees zijwaarts niet kan bewegen, dan "rolt" je werkstuk ook niet over je pees.
epa
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:49

Re: vacuum tafel info

Bericht door epa »

tnx
is het niet de bedoeling dat elk vierkantje word afgezogen dmv. een klein gaatje?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vacuum tafel info

Bericht door hugo stoutjesdijk »

epa schreef:tnx
is het niet de bedoeling dat elk vierkantje word afgezogen dmv. een klein gaatje?
Nee, er wordt afgezogen door die kanalen waar geen snoer in ligt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: vacuum tafel info

Bericht door janplastiek »

87559535
ik werk met zones van 500 x 500 mm, verdeelt in 100 vlakjes van center gleuf naar center gleuf 50mm, in het center van mijn zone zit een gat van 1 1/2duim welke geopend wordt met een klep,
je moet op een snelle manier je vacuum doorgeven aan je werkstuk, is het vacuum te traag, kan het gebeuren dat je stuk niet vast gezogen geraakt op je tafel omdat bvb je plaat niet vlak op je tafel ligt.

de rand van elke zone wordt met een mosrubber van 6mm afgesloten, geen o-ring omdat dat niet genoeg samendrukbaar is en je dan golvingen in je spoilboard krijgt.
Breek de dag, frees een lijntje.
epa
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:49

Re: vacuum tafel info

Bericht door epa »

ah ok got it now
dan is idd een pees handiger
moet je dus rekening houden waar de frees komt op de tafel.
ik ben dan van plan om te fezen tot 0.1 boven de onderkant van het matriaal,tenzij ik echt door moet frezen>dan afgefreesde mdf spoiler plaat gebruiken
(zou wel veel werk zijn als je al die vierkantjes moest doen,vandaar de o-ring vraag :oops: :lol: )
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vacuum tafel info

Bericht door hugo stoutjesdijk »

epa schreef: (zou wel veel werk zijn als je al die vierkantjes moest doen,vandaar de o-ring vraag :oops: :lol: )
Dan waren rondjes handiger, en gebruik je heel veel opp. niet voor het vacuum.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: vacuum tafel info

Bericht door janplastiek »

epa schreef:(zou wel veel werk zijn als je al die vierkantjes moest doen,vandaar de o-ring vraag :oops: :lol: )
de hoeken van mijn 4 kantjes zijn afgerond met radius 7mm, als je haakse 4 kanten freest zal de pees in die hoeken te stijf worden door de knik die je er in maakt door de hoek te volgen, door daar dan een radius te maken heeft de pees plaats om zijn materiaal te laten buigen ipv haaks om te plooien
ik heb 3200 vakjes gefreesd op 4 of 5 nachten, machine op en gaan slapen :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vacuum tafel info

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef: ik heb 3200 vakjes gefreesd op 4 of 5 nachten, machine op en gaan slapen
Beter, als je Arie z'n methode had gevolgd, had je nu een koffie vergiftiging. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vacuum tafel info

Bericht door Arie Kabaalstra »

eerder eem gebrek aan koffie.. als de machine zo lang staat te draaien.. :lol:
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: vacuum tafel info

Bericht door janplastiek »

zit toch ook aan 2,5 liter koffie per dag, daar nog een liter melk bij om de koffie verkeerd te maken. als de vrouw in een boze bui dan zegt dat ik een zeikerd ben, steek ik het maar op de koffie :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie