kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MaartenS
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2016 19:05

kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door MaartenS »

Hallo,

Als eindwerk voor mijn hogeschoolstudie ontwerp ik momenteel een kleine vijf-assige cncfreesmachine voor aluminium en kunststoffen.
Gereedschappen moeten automatisch gewisseld kunnen worden.
Aan kleine atc spindels met hoge toerentallen (20krpm) met water- of persluchtkoeling is blijkbaar geen tekort.
Maar... de opdrachtgever wil liefst een spindel die kan werken zónder een aparte koelinstallatie.

Daarom ben ik op zoek naar een spindel die voldoet aan volgende eisen:
-automatische gereedschapswissel met perslucht
-klein formaat (150x150x350mm), liefst cilindrische vorm maar balkvormig is ook goed, iso20 opname ofzo
-koppel ongeveer 1Nm, toerentallen tot ongeveer 10krpm
-koeling in de spindel zelf met vb. ventilator
-hij mag +-4000 euro kosten, geld is niet echt een probleem

(eigenlijk iets in de aard van een teknommotor ATC71-A-ISO30-SN maar dan kleiner)
Zelf vind ik o.a. dit model maar deze is weer groter dan ik zou willen.
http://www.elte.eu/index.php/en/serie-t ... tma3-iso20

-Kennen jullie een spindel die overeenkomt met wat ik zoek of is dit in die maat niet verkrijgbaar?


Is er hier interesse in een ontwerp/bouw-verslag van mijn machine? Als de opdrachtgever dit goed vindt wil ik wel af en toe wat prentjes en tekst op dit forum zetten.


groetjes
Maarten Stryckers
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door hilberth »

Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door serum »

Das een interessante spindel! maar in de koppelkromme lees ik 5,zoveel NM, en in de omschrijving staat 1, zoveel. Heuhj?

Ah. Peak torque vs constant.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door stef stuntpiloot »

Usovo heeft ook wel wat mooie spindles (geen ervaring mee maar staan in mijn bookmarks voor "ooit"

http://www.usovo.de/shop/Milling-spindl ... 6_149.html

Prijs is 1850 of 2450 (afhankelijk van type) en extra toolholders 50 euro per stuk (SK15 toolholder, er worden er 5 mee geleverd)

Bij Sorotec 2420 en 150 euro per toolholder. (SK20 toolholder, er wordt er één mee geleverd)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door benkr »

Kevin Damen had er op de laatste CNCZone dag eentje bij, misschien wel deze:

https://www.damencnc.com/nl/frees-motor ... sk32c/1862

Kijk eens op zijn website.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door karangetang »

Leuk om kennis met je te maken. Ik zie dat je al een jaartje bent ingeschreven maar nu voor het eerst je hier meldt met een vraag
Je vraag is interesant, maar ja zulke dingen zoeken wij ook maar dan vaak goedkoper (hobbyisten weet je wel)
Zou ook leuk zijn als je nog iets meer vertlelt over je zelf en welke ervaring je alzo hebt op cnc gebied en wat je alzo knutseld ..
In iedergeval zou het wel zo mooi zijn als je wat meer over je ontwerp met ons deelt, hoever je al bent en de verdere voortgang zodat wij er ook iets van kunnen leren . Het is hier niet alleen halen maar ook brengen.
Laatst gewijzigd door karangetang op 08 mei 2017 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
MaartenS
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2016 19:05

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door MaartenS »

Mijn excuses voor de necropost.

De opdrachtgever waarvoor ik mijn machine ontwerp wil niet dat ik informatie over de machine op het internet plaats.
Dit omdat het schadelijk zou kunnen zijn voor hun bedrijf of een ander bedrijf.

Maarten Stryckers
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door serum »

@benkr, die van damen is geen ATC, maar quick change. Alsnog iedere keer met een sleuteltje in de weer om een toolchange te doen..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door Sven »

MaartenS schreef:Mijn excuses voor de necropost.

De opdrachtgever waarvoor ik mijn machine ontwerp wil niet dat ik informatie over de machine op het internet plaats.
Dit omdat het schadelijk zou kunnen zijn voor hun bedrijf of een ander bedrijf.

Maarten Stryckers
Wel de lusten, niet de lasten?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door janplastiek »

Sven schreef:Wel de lusten, niet de lasten?
ik begrijp de ts wel Sven, als je klant in een ontwikkelingsfase zit en de conculega's zijn je een stapje voor doordat er een (toe)leverancier zijn mond niet kon houden, zou niet de eerste en de laatste keer zijn dat daar een project of bedrijf op strandt.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door Sven »

Ja, ik snap het ook maar kennis leveren zonder er zelf iets door te kunnen leren is niet echt leuk....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door serum »

En ik had nagenoeg hetzelfde getypt en weer weggehaald als wat Sven heeft neergezet. Ik deel zijn mening, maar vind niet dat het hier van toepassing is.

De TS had eerder kunnen reageren. Karangetang had ook al een onderbuikgevoel :) Kennelijk vond de TS hier niet het antwoord welke hij zocht.

Helaas zie ik het meer en is het vermoedelijk ook gerelateerd aan het land waarin wij wonen (individualisme). Iets wat ik haat, maar waar ik mij, op mijn vrienden, kennissen en familie na, vermoedelijk ook schuldig aan maak.

Vermoed niet dat hier sprak is van moedwil, zijn eerste post laat goed zien wat de plannen zijn.
er staat ook duidelijk in dat, wanneer de opdrachtgever dit goed vind, hier plaatjes zullen verschijnen. Dit is dus niet goedgekeurd en zullen hier dus geen plaatjes verschijnen. Je mag vanaf hier zelf bepalen wat je ermee doet, thread negeren of reageren.

Wat ik vervelender vind zijn threads waarin er hulp geboden wordt met de beste intenties van het forum en diens gebruikers en waarbij je achteraf begrijpt dat er een bedrijf op poten is geholpen. En omdat de persoon een dergelijk laag kennisniveau had dat hij zonder de geboden hulp al helemaal nooit een start had kunnen maken. En vervolgens kan het forum fluiten naar de feedback, maar dat er alsnog meerdere vragen in verschillende threads komen over uitbreiding van het machinepark.

Dat is hier niet aan de hand, vooraf wordt duidelijk openheid van zaken gegeven
MaartenS
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2016 19:05

Re: kleine atc-spindel zonder externe koeling?

Bericht door MaartenS »

Mannen,
het was niet vriendelijk van mij om zo lang niet meer te reageren op dit topic.
Mijn excuses daarvoor.

'Wel de lusten en niet de lasten'
Mijn opdrachtgever wil niet dat er iets van zijn machine op het internet komt en dat is zijn beslissing. Daar heb ik niets over te zeggen.

m.v.g.
Maarten Stryckers
Plaats reactie