ervaringen met deze vacuumtable onderdelen?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

ervaringen met deze vacuumtable onderdelen?

Bericht door Rene »

Ik moet toch echt een keer een vacuumtable maken. Vandaar dat ik wat aan het rondsurfen ben.
Ik kwam dit systeem tegen:

Afbeelding
http://www.capellemanmachines.be/minima ... _trend.htm

Als ik het goed begrijp kun je dit systeem op een stofzuiger aansluiten.

Heeft iemand ervaring hiermee? Voldoet zoiets nou met een stofzuiger?
Het lijkt me dat je die rubberband beter kunt vervangen door die randen waar wstoof het over had:
Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ervaringen met deze vacuumtable onderdelen?

Bericht door serum »

Lijkt mij een beetje een peppie en kokkie oplossing?

Een stofzuiger kan niet echt een goed vacuum trekken, zeker niet genoeg om kleine onderdelen stabiel vast te klemmen.

Een 'echte' vacuum pomp is bedoeld om een echt vacuum te genereren.

Houd er rekening mee dat een stofzuiger het warmst wordt als hij zwaar wordt belast; normaal wordt de motor gekoeld met de luchtstroom, maar deze staat juist nagenoeg stil.
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: ervaringen met deze vacuumtable onderdelen?

Bericht door Rene »

Lijkt mij i.d.d. een beetje een Toet toet, boing boing principe, maar..
Een echte vacuumpomp is een beetje erg kostbaar.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: ervaringen met deze vacuumtable onderdelen?

Bericht door Mcgyver »

nou met het eerste idee is het niet echt prettig om te werken met een cnc machine...

Het materiaal rust op het rubber en je hebt dus geen echt goed vlak stuk materiaal... Als je wilt graveren dan heb je al snel problemen...

Met de 2e optie van Wstoof.. heb je daar geen last van..

De pezen zorgen alleen voor een goed contact tussen de tafel en het materiaal...
De pezen worden in "gootjes"gelegd... en als de vacuum pomp aan gaat word je werkstuk tegen d tafel gezogen... werkt veel prettiger...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: ervaringen met deze vacuumtable onderdelen?

Bericht door Barcosmurf »

Rene schreef:Een echte vacuumpomp is een beetje erg kostbaar.
Voor vacuum kijk ook eens naar een venturi ventiel, een paar topics gaan hierover al op dit forum.

Een olie vacuumpomp is maar beperkt bruikbaar, daar de meeste hout en papierprodukten een bepaald percentage vocht bevatten, kan dit leiden tot condensatie in de pomp als deze niet voldoende warm is en met te weinig gasbalast draait.Het gevolg is dat het vacuum inklapt en extra corrosie in de pomp, een oplossing met een koudeval ervoor is niet bepaald een hobby oplossing.
Een oliepomp is ook niet bepaald stil bij 1 mbar of hoger bereik, ik heb 2 kleine 12m3 edwards oliepompjes (is een schottenpomp) die maken meer lawaai dan mijn kress frees in actie.
Blijven over verdringings- (zonder olie) en membraam-pompen, waarbij het roots type uitermate geschikt is voor het ruw vacuum 0.1-80 mbar of een waterring pomp (lekker stil, alleen de voorraad tank).
EMC2 gebruiker
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: ervaringen met deze vacuumtable onderdelen?

Bericht door Jensorie »

geen stofzuiger gebruiken want die heeft lucht nodig voor zijn moter te koelen. als je dat dus een 30 min niet doet heeft hij een vrij kort leven...
Plaats reactie