Waar op letten bij het kiezen van kabels.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Waar op letten bij het kiezen van kabels.

Bericht door Benny_DS »

Ik wil mijn chinese 6040 upgraden.
Nieuwe drivers (leadshine M542), nieuwe voeding (48V 6.5A)
Ik weel alleen niet goed welke kabel ik moet kiezen voor waar.
Ik heb nodig:
Kabel voor end switches
kabel voor de motoren
bedrading gaan de van breakoutboard naar de drivers.

Voorstellen zijn welkom.

Dank u.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Waar op letten bij het kiezen van kabels.

Bericht door ruudpg »

Meestal wil je dit soort kabels door een energieketting/kabelrups laten lopen, hiervoor moeten ze wel speciaal geschikt zijn, en een afscherming is natuurlijk erg prettig, let wel op dat je deze maar aan 1 zijde met aarde verbind.

Als voorbeeld zou je kunnen kijken naar LappKabel ölflex FD Classic 810 CY die wordt ondermeer verkocht door Conrad in diverse ader dikten en ader aantallen, maar net wat je nodig hebt. De CY staat voor de afscherming. Conrad is maar een voorbeeld, en zijn natuurlijk ook andere merken en aanbieders, ik zou zeggen Google is your best friend!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Waar op letten bij het kiezen van kabels.

Bericht door audiomanics »

Wat aderdiameters betreft zou ik voor de motoren ongeveer 0,75mm^2 aanhouden. Dikker is natuurlijk beter, maar dat voordeel weegt niet op tegen de enorme toename van de totale kabel en de daarmee gepaard gaande stijfheid..
Data- en klein-signaal kabels kunnen rustig 0,14 mm^2 zijn.
Afgeschermd is zeker aan te raden, zowel de motoren (omdat daar nogal grote stromen, dus ook een redelijk strooiveld aanwezig zijn) als de diverse opnemers/sensoren omdat die signalen niet zo sterk zijn dat ze niet of nauwelijks door strooivelden te beïnvloeden zijn..
Zelf gebruik en adviseer ik eigenlijk altijd IGUS-Chainflex kabels, maar het kan zijn dat voor particulieren de levering wat moeilijk gaat.. (gelukkig genoeg vrienden en kennissen die een bedrijf hebben)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Waar op letten bij het kiezen van kabels.

Bericht door Benny_DS »

Google is my friend idd. Maar als je niet wat te googlen wordt het moeilijk :lol:
Bedankt voor de info, komt in orde.
Plaats reactie