Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door ssassen »

Tsja, voordat ik m'n freesmachine echt aan 't werk zet (ben nu figuren aan 't tekenen op karton met een viltstift) wil ik een goede oplossing hebben voor stof cq. spaanderafzuiging. Omdat ik vooral veel met MDF zal gaan werken en je in dat geval echt spreekt over zeer fijne spaanders, die overal op en tussen gaan zitten, ben ik benieuwd wat anderen daar voor oplossing voor verzonnen hebben?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door ssassen »

Helemaal niemand? Ik mag er dus vanuit gaan dat bij jullie de werkplaats bedolven is onder een dikke laag spaanders en stof? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door create »

Ik zal een dezer dagen even een ander plaatje opzoeken maar als je een snelle en hele goedkope oplossing wilt hebben kan je dit doen

Afbeelding

Lekker simpel een stuk van diameter 40 of 30mm pvc met wat verbindingsstukken.

gr Create
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door aanrip »

@sander: sorry hoor, maar mijn werkplaats wordt geteisterd door een ander probleem: metaalspaanders, alle soorten, van klein tot groot, van prachtige kleine chips tot helaas lange krullen. Het gaat overal tussenzitten, in alle hoekjes en ook in huis tot verdriet van mijn vrouw. Dat geklaag over stof herken ik niet. Mijn mooie machines bewerken geen hout. :shock:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door Erik »

Oplossing lijkt me niet heel moeilijk; Koop een goede stofzuiger (Festo o.i.d.) of gebruik een oude tweedehands en plak de zuigmond met een paar tyraps aan de freeskop. Alleen jammer dat je nu 2x takkeherrie hebt i.p.v. 1x
Gr.

Erik
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door ssassen »

Erik,
Oplossing lijkt me niet heel moeilijk; Koop een goede stofzuiger (Festo o.i.d.) of gebruik een oude tweedehands en plak de zuigmond met een paar tyraps aan de freeskop. Alleen jammer dat je nu 2x takkeherrie hebt i.p.v. 1x
Nee, dat werkt dus niet, zeker niet als ik een hogere voersnelheid kies, de spaanders schieten nu gewoon weg voordat ze door de zuigmond kunnen worden opgezogen. Als de oplossing zo eenvoudig was geweest had ik hier overigens dit topic niet geopend, ik ben namelijk niet de enige die met dit probleem (spaanders en stof bij bewerking van MDF) aan 't stoeien is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door Erik »

Ik bedoelde dus ook een goede stofzuiger. Voor mijn werk heb ik al verschillende zogenaamde goede stofzuigers versleten van gerenommeerde merken. Totdat er eentje van Festo kwam, een wereld van verschil in zuigkracht ook bij een volle stofzak. Verder zie je bij de professionele freesmachines vaak borstels rond de freeskop gemonteerd. Die borstels zou je kunnen knutselen van tochtprofielen. Ongeveer als hier; Youtube filmpje
Gr.

Erik
Simpson_jr

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door Simpson_jr »

Ik weet niet hoe groot de spaanders/stofdeeltjes zijn bij MDF,
misschien kan je hier wat mee om stof en spaanders te scheiden.

http://www.woodcraft.com/articles.aspx?articleid=408

Kleine toevoeging, Threadje op Lumenlab over stofscheiding.
http://www.lumenlab.com/forums/index.php?showtopic=9315


Naast afzuiging van de frees is een filter om de lucht in de werkruimte schoon te houden ook geen overbodige luxe. De laatste jaren wordt de relatie tussen kanker en stof van houtbewerken, steeds meer benadrukt.

Groeten,
Bart.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Al eens gedacht aan een omkasting van de machine?.. stof houden daar waar het veroorzaakt wordt, en later verwijderen wanneer nodig..

Afgelopen week heb ik me op het werk beziggehouden met het frezen van Delrin Stekkers die we gebruiken om motoren te testen.. we kunnen met verschillende stekkers motoren rechtstreeks aansluiten in ster of driehoekschakeling, Delrin is een lichtgewicht kunststof, mijn freesbank leek wel een "Snowglobe".. gewoon de deuren dicht, rossen met die hap, en aan het einde van de week de bak leegzuigen met de stofzuiger...
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door aanrip »

Afbeelding
Om transportspindels met zeer grote spoed te kunnen slijpen heb ik een afzuigkast op de draaibank pas gemaakt. Natuurlijk niet van hout Create, maar van trespa en acryl. In de kast zijn rubberschorten aangebracht om mijn kostelijke bank niet te verpesten :idea:
Bij dit systeem wordt het fijnstof gelokaliseerd in een ruimte met onderdruk. Met PVC pijpen van 150 mm met ruime bochten en balgslang wordt het het stof via een cycloonventilator naar buiten geblazen. Ik heb geen buren gelukkig. Afzuigleiding moet altijd een grote diameter hebben om in leidingen geen turbulenties te veroorzaken, die energieverlies betekenen.
Laatst gewijzigd door aanrip op 08 apr 2007 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door asterduc »

Sander,

je hebt mijn post op ZBA hieromtrent wel gezien, maar ga het hier ook nog eens posten.

Wat ik hier beschrijf betreft stof en spaanderafzuiging voor het frezen van MDF.

Je kunt om verschillende redenen moeilijk een 100 mm slang aan Kress motor hangen. Daarom denk ik dat een 30 à 40 mm slang de meest handige maat is.

Voldoende materiaal door die kleine leiding krijgen kan alleen met een hoge luchtsnelheid.
Om die hoge luchtsnelheid te behalen is veel onderdruk nodig.
Die 2 zaken samen zijn een moeilijke opgave, vooral als het klein en kostgunstig moet zijn.

Als ik de beelden van de link van Simpson_jr bekijk geloof ik nooit dat die mensen een goed resultaat behalen. De ventilator die ze gebruiken levert amper 20 mBar onderdruk. Op een 40 tot 50 mm leiding geeft dat geen resultaat want de onderdruk is niet in staat om door dergelijke leiding het voorpgestelde luchtdebiet te halen. Je hebt dan een ventilator die volle kracht staat te draaien maar zo goed als nul efficientie heeft omdat hij de lucht eenvoudigweg niet in beweging krijgt.

Ook het verhaal van Erik, mbt de goede stofzuiger, swat of het nu een Festo of een ander gerenommeerd merk is, volstaat niet voor het MDF werk waarvan ik verwacht dat jij gaat doen. De reden is enerzijds de grootte van het opvangreservoir en anderszijds het filteroppervlak.

Ik heb dit princiepe toegepast en kan je zeggen dat je bij constant MDF frezen elke 15 tot 30 minuten je reservoir van 25 liter kunt gaan ledigen en het filter met perslucht kunt gaan reinigen. Ben je een kwartier mee zoet en je hebt daarbij dan bijna evenveel stof in je ruimte als wanneer je zonder afzuiging werkt.

De oplossing ligt in een hoog efficiente motor die een hoog volume geeft bij een hoge opvoerdruk. Voor een 30 tot 40 mm leiding zou ik als streefdoel >100 mBar en 250 m³/hr nemen.
Door dergelijke ventilatoren mag geen stof of spaanders door. Dus je ventilator werkt zuiver in aanzuigmode en staat na het filter.
Dat filter moet dan nog een zo groot mogelijk oppervlak hebben om voldoende lang te kunnen werken zonder al te veel drukval te creëren. Zo'n Festo schat ik dat een vouwfilter heeft van 20cm doorsnede en 10 cm hoog met 2x vouwverdubbeling. Dat is een 0,12 m². Ik heb nu een 3 voudig vouwfilter van 40cm diameter en 50 cm hoog. Dat geeft een filteroppervlak van 1,8 m², zijnde 15 keer meer dan die universele alleszuiger. Daarmee kun je dan de hele dag frezen. Met een trilinrichting staat ie dan de volgende dag terug klaar en blijft je werkruimte vrij van stof.
Ik heb onderstaande tekening gemaakt voor mijn eigen stofafzuiging. Dat geeft het princiepe weer.
66

Cyclonenwerking is leuk maar voor dit soort werk niet echt van toepassing. Die grote vouwfilter doet het allemaal probleemloos. Natuurlijk, als het ingewikkelder moet, dan is die cycloon een mooi project, echter overbodig!

Een dergelijk vouwfilter vind je op eBay voor 160 euro.
67
Ik heb dit op eBay als komplete set gekocht (ventilator, opvangzak en vouwfilter) voor 289 euro. Deze set vormt mijn basis om het syteem te bouwen.
Voor de ventilator zou je een sterke stofzuigermotor kunnen nemen, zo'n Nilfisk type bvb. Die werken dacht ik volgens het Vortex princiepe. Zijn zeer efficient en maken veel lawaai. Kun je ook via eBay prijsgunstig bekomen. Die leveren in de regel zo'n 80 mBar onderdruk en daarbij een debiet van 150 m³/hr. Je zou er eventueel 2 of meer kunnen zetten. In serie krijg je verdubbeling van druk, parralel verdubbeling van volume.
Wat het lawaai betreft: aangezien hij na het filter komt kun je eenvoudig een soundproof box over de motor plaatsen en eventueel een kleine geluidsdemper op de luchtuitlaat. Dan moet je er wel een controlelampje opzetten, anders weet je niet of ie aan- of uit- staat :roll:

Voor de geïnteresseerden, hierbij verwijzing naar mijn topic op het zba
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... &start=125

Belangrijke tip: aangezien je droog stof met hoge snelheid door de afzuigleiding gaat trekken zal er een enorme statische lading ontstaan met explosiegevaar tot gevolg. Vandaar alle metaaldelen gegarandeerd met elkaar verbinden en aarden.

Bijkomende tip: zuig zo weinig mogelijk omgevingslucht aan en probeer zo dicht mogelijk bij het freesoppervlak te komen. De benodigde druk stijgt bijna kwadratisch met de afstand dat je van het werkstuk weg gaat.

Groeten,
Ed.
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door ssassen »

Ed,

Ik zie dus duidelijk dat jij aardig wat expertise hebt op dit vlak, of je goed hebt ingelezen dat kan ook. Ik ga voorlopig m'n Karcher industriële stofzuiger eens inzetten om te kijken of dat enig nut heeft.
Bijkomende tip: zuig zo weinig mogelijk omgevingslucht aan en probeer zo dicht mogelijk bij het freesoppervlak te komen. De benodigde druk stijgt bijna kwadratisch met de afstand dat je van het werkstuk weg gaat.
Ja, vooral die laatste opmerking lijkt me belangrijk, feitelijk wil je rondom de frees (zeg in een cirkel met een diameter van ~ 5-cm) een maximaal drukminimum creëren zodat er ook geen stofdeeltjes kunnen ontsnappen. Ik ga komende week eens aan de knutsel met een van brievenbusborstel gemaakte ronde afzuigmond die ik direct op de eurohals van de frees monteer met een PVC tussenstuk. Dit tussenstuk is feitelijk een T-stuk, en uiteraard komt op de poot van de 'T' de stofzuigerslang te zitten. Ik gebruik hiervoor soepele vijverslang (heb ik nog meters van liggen, heb een Koi vijver in m'n achtertuin) met een 32-mm binnendiameter. Met een aantal slangenklemmen is dit zaakje snel gemonteerd en gedemonteerd. Wordt vervolgd!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door asterduc »

ssassen schreef:Ik ga voorlopig m'n Karcher industriële stofzuiger eens inzetten om te kijken of dat enig nut heeft.
dat gaat zeker werken Sander. Die heeft alvast onderdruk genoeg.
Het te kleine reservoir zal je niet storen tijdens de testen. Het vastlopen van het filter (ik weet niet welk filter er in je Kärcher zit) zou je eventueel kunnen vertragen door een triller op de Kärcher te monteren die je periodiek laat trillen. Ik denk dat het wel moet lukken met een zware contacter of zo'n goedkope HT zitbank triller (butkicker) waar je 50 hz netfrekwentie op zet.
ssassen schreef:Ik ga komende week eens aan de knutsel met een van brievenbusborstel gemaakte ronde afzuigmond die ik direct op de eurohals van de frees monteer met een PVC tussenstuk.
Direct rond de montagehals! hmm, niet slecht bedacht. Daar heb je natuurlijk de grootste concentratie van stof en spanen.

Maar, ... hou er wel rekening mee dat je stof en spanen een massatraagheid hebben en dat ze vooral ook met kracht worden weggeslingerd door de frees.
Daaruit zou ik concluderen dat je een minimum straal moet respecteren om de luchtstroom van richting te laten veranderen.
Bij een zuivere luchtstroom en een axiale ventilator wordt een minimum afbuigstraal van 1x de ventilator diameter voorgeschreven.
Bij stof en spanen zou ik dat gerust durven verhogen met faktor 2 tot 3 + dan nog eens de axiale wegwerpkracht door de freessnelheid.
Als je uitgaat van een aanzuigslang van 32mm en je neemt die afbuiging van 2 x diameter voor de massatraagheid, dan zit je op een minimum afstand van 60 mm van de frees.
Weet niet of deze informatie klopt, maar het klinkt wel logisch dacht ik.

Eén belangrijk gegeven in heel dit verhaal is de verhouding tussen de luchtsnelheid van je aangezogen lucht en de luchtsnelheid van de frees of spindelspanmoer. Als je aangezogen luchtsnelheid een veelvoud is van je spindelmoer snelheid heb je volgens mij een gunstige situatie.

Ed.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door Erik »

asterduc schreef: Ook het verhaal van Erik, mbt de goede stofzuiger, swat of het nu een Festo of een ander gerenommeerd merk is, volstaat niet voor het MDF werk waarvan ik verwacht dat jij gaat doen. De reden is enerzijds de grootte van het opvangreservoir en anderszijds het filteroppervlak................

Dat is een 0,12 m²............filteroppervlak van 1,8 m²
Kijk en vergelijk Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Nog 2 tips vanuit mijn praktijkervaring; Zorg dat je motor is afgestemd op de diameter van je zuigbuis. Als de inlaat teveel geknepen word kan het voorkomen dat de motor het te zwaar krijgt en oververhit raakt. Maak de uitblaas met een dak- of muurdoorvoer naar buiten. Het filter filtert nooit 100% het allerfijnste stof eruit.
Gr.

Erik
Plaats reactie