Benaderingsschakelaar moet fotocoupler schakelen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vosreinard
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2014 14:24

Benaderingsschakelaar moet fotocoupler schakelen

Bericht door Vosreinard »

Hi,
Mijn portaalfreesmachine is mechanisch af, alleen de elektronica nog niet. Dit laatste is niet mijn sterkste kant. Nu zoek ik een manier om de benaderingsschakelaars te koppelen aan de fototransistors/fotocouplers op het CNC break out board. Om daarvoor relais te gebruiken lijkt me wel erg zwaar.
De benaderingsschakelaars zijn npn met NC stand en zonder ingebouwde weerstand.
De voeding is 12 V
de fotocoupler is een EL 817 C617.
Heeft er iemand een schemaatje voor me?

Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Benaderingsschakelaar moet fotocoupler schakelen

Bericht door Breaker »

Wat is het type CNC break out board?
Normaal kunnen NPN proximity sensors direct aangesloten worden, zonder dat een optocoupler nodig is. Bij het NPN type wordt de schakeldraad naar nul getrokken en komt er niet de voedingsspanning van 12V op.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Benaderingsschakelaar moet fotocoupler schakelen

Bericht door audiomanics »

Omdat je zegt dat het een NPN NC type is (en niet de meer gebruikelijke NPN NO) zit er niet veel anders op dan de LED in de optocoupler kort te sluiten en er continue stroom door de voorschakelweerstand te laten lopen.
Een andere, wat meer elegante oplossing is om er een willekeurige NPN transistor achter te zetten om zo toch een NPN-NO sensor te maken.
De uitgang van de sensor gaat dan tussen de basis en emitter van die transistor, en tussen de basis van die transitor en de +12V komt dan een weerstandje van ca 10-100k (afhankelijk van de Hfe van die transistor.
De collector van die transitor schakelt dan de kathode van die LED en tussen de anode van de Led en de +12V komt dan de voorschakelweerstand van ca 1,2k (~10mA)
Snappie?
Maar als je de functionaliteit van de ingang kan instellen (inverteren dus) dan kan je die hele optocoupler lekker in zijn bakje laten liggen, Mits de proxy uit dezelfde voeding gevoed wordt als je Breakoutboard..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie