Emco 240 ombouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Ik zit al langer stiekem te kijken om over te stappen naar EdingCNC (bv een CPU5A3)
Een aantal zaken in LinuxCNC vind ik niet helemaal handig werken. Daarnaast ben je afhankelijk van hobbyisten die ooit eens een plugin hebben gemaakt, en deze vervolgens niet meer werkt na een update.
En er zijn een aantal zaken die mij storen. Wellicht zijn deze opgelost in een nieuwe versie van LinuxCNC (2.8). Maar dat gaat nog even duren en ik heb geen zin om de dev te draaien. Ik wil draaien en niet uren configs aanpassen om het naar smaak te krijgen. Hoewel ik over de performance en stabiliteit helemaal tevreden ben over LCNC.

Plus het grote voordeel dat er blijkbaar voor EdingCNC wel een macro is voor de toolchanger.
Terwijl je bij LinuxCNC weer zit te klooien met opensource adruino oplossing, components van 5 jaar geleden die niet meer actueel zijn of een hoop gedoe om toolwissel te remappen.

Ik kan helaas de handleiding van de edingcnc niet downloaden.
Wellicht kan iemand mij hier een antwoord op geven:

Hoe wordt de spindel/vfd aangestuurd?
Ik stuur hem nu aan via 0-10v, nu is dat geen probleem.
Hoe zit het met spindle direction / enable?

home switches/solid state relais lijkt geen punt te zijn

Spindel encoders, ik heb 1 index signaal en een (even uit mijn hoofd, moet mijn aantekeningen controleren) 360ppr signaal. Ik neem aan dat dit genoeg is voor draadsnijden. Is tappen mogelijk?

CPU5A3 plus het breakoutboard wat ze kunnen leveren is voldoende? of heeft een ander BoB meer voordelen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door Ballegooijen »

De handleiding van Eding kun je hier downloaden: http://www.edingcnc.com/index.php?pagin ... nload-v402
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef:Ik zit al langer stiekem te kijken om over te stappen naar EdingCNC (bv een CPU5A3) ...
... Hoewel ik over de performance en stabiliteit helemaal tevreden ben over LCNC.
Met een overstap van LinuxCNC naar EdingCNC lever je flexibiliteit in voor gemak. Gemak is natuurlijk prettig maar je zal ook moeten accepteren dat niet alles mogelijk is.
willy wonka schreef:Ik kan helaas de handleiding van de edingcnc niet downloaden.
Die is toch vrij beschikbaar:
http://www.edingcnc.com/upload/files/ed ... _v4.03.pdf
En voor specifieke kaarten via de 'produkten' sectie:
http://www.edingcnc.com/upload/files/cp ... r_tech.pdf
willy wonka schreef:Hoe wordt de spindel/vfd aangestuurd?
Ik stuur hem nu aan via 0-10v, nu is dat geen probleem.
Hoe zit het met spindle direction / enable?
De CPU5A3 heeft een 0-10V uitgang, geen probleem dus.
Spindel direction wordt officieel niet ondersteund door de CPU5A modellen:
viewtopic.php?f=39&t=12467#p133552
Vanaf de CPU5B wordt het wel ondersteund, maar deze kaart heeft standaard geen 0-10V uitgang. Daar is een extra conversie kaartje voor nodig.
willy wonka schreef:Spindel encoders, ik heb 1 index signaal en een (even uit mijn hoofd, moet mijn aantekeningen controleren) 360ppr signaal. Ik neem aan dat dit genoeg is voor draadsnijden. Is tappen mogelijk?
Encoders daar kan EdingCNC niets mee, of encodersignalen moeten direct op de drives verwerkt worden en niet door EdingCNC. Dit is op linux heel anders, daar kan je eindeloos combineren.
De index kan als input voor draadsnijden aan de kaart gegeven worden, de puls moet tenminste 1ms zijn en daar kan je mee draadsnijden. Tappen weet ik niet, lijkt me sowieso lastig met een VFD.

Samenvattend:
CPU5A: 0-10V kan, spindelrichting officieel niet. Beperkte IO.
CPU5B: 0-10V met extra kaart, spindelrichting wel. Redelijk wat IO.
Beter: 0-10V kan, spindel richting ook. Redelijk wat IO.
In alle gevallen geen encoder ingang behalve index.
willy wonka schreef:CPU5A3 plus het breakoutboard wat ze kunnen leveren is voldoende? of heeft een ander BoB meer voordelen?
Die combinatie lijkt wel netjes, geeft extra aansluitingen voor de voedingsdraden buiten alleen de signaaldraden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Ballegooijen schreef:De handleiding van Eding kun je hier downloaden: http://www.edingcnc.com/index.php?pagin ... nload-v402
*gaap* maandagochtend en geen koffie :shock:
Ik kreeg een inlogpagina te zien bij de product manuals. Toch iets verder kijken de volgende keer :lol:

Voor mijn draaibank gebruik ik geen speciale zaken onder LinuxCNC.
Het is meer aangepast om de user interace gebruiksvriendelijk te maken. Dat zit bij EdingCNC wel snor.
Maar sommige zaken werken imho niet lekker, of zitten bugjes in.

Geen spindel direction? Hoe draaien jullie de spindel dan van richting?
Ik moet voor mijn draaibank beide kanten op kunnen draaien.

m.b.t. draadsnijden/tappen zal ik de handleiding even doorspitten.
Onder Linuxcnc kun je met een quadarate encoder ook tappen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Na het e.a. uitgezocht te hebben, denk ik dat ik toch maar bij LinuxCNC blijf. EdingCNC Is het nog allemaal net niet wat ik ermee wil.

Ik heb de turret ook voor 75% aan de praat onder LinuxCNC
M6 Tx heb ik geremapped. Zodat er een macro wordt uitgevoerd.
Dat werkt. En de turret heeft zijn eerste stapjes gezet als ik een toolwissel aanroep. Ook een stuk sneller vergeleken met de originele omdat ik een grotere poelie heb gebruikt.

Deze moet ik nog omzetten naar TxTx omdat dat beter werkt met mijn postprocessor.
Maar afijn, dat zijn details.

En verder nog een werkende macro uitpluizen zodat LinuxCNC weet hoeveel stappen hij moet zetten om bv van tool 1 naar 8 te wisselen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door DaBit »

Ja, als je wat complexers wil is de leercurve met LinuxCNC knap steil.
Voordeel blijft dat je het zo gek kunt maken als je wil.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door assink »

Is er niet aan de Pathpilot te komen die Tormach bij z'n machines verkoopt?
Dit is ook linuxbased, maar dan door professionals ontwikkeld met evt bijbehorende support?
Heb er op cnczone.com wat over voorbij zien komen?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Pathpilot maak gebruik van Mesa aansturing. Maar dan met aparte firmware.
Welke kaarten ze precies gebruiken weet ik zo even niet.

Pathpilot is gewoon LinuxCNC maar dan met een fatsoenlijke interface. Iets wat bij LinuxCNC nog zeer slecht is imho.
Met de Gmoccapy interface vind ik LinuxCNC wel werkbaar.

Zover ik weet wordt Pathpilot alleen ondersteund bij Tormach machines.
En als je Pathpilot wil kopen moet je (tormach kennende) ook een serie nummer van je machine doorsturen.

Er zijn wel een aantal handige harries die pathpilot op een non-tormach machine gebruiken. Is best veel over te vinden Maar verwacht geen plug en play oplossing.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef: Geen spindel direction? Hoe draaien jullie de spindel dan van richting?
Met de CPU5A officieel niet. Alleen is de CPU5B met PWM->0-10V omzetkaartje is ongeveer €200 duurder, en als je niets extra’s gebruikt is dat een beetje zonde, maar …
willy wonka schreef:Ik moet voor mijn draaibank beide kanten op kunnen draaien.
… de mistkoeling poort is te configureren zodat deze als uitgang voor de spindel richting gaat werken, dat kan middels een vinkje in de setup. Als je VFD één ingang heeft voor richting (laag=rechtsom, hoog=linksom) dan is dat heel eenvoudig aan te sluiten.

Er zit echter één groot nadeel aan in combinatie met gebruik van de mistkoelingspoort: Zodra M9 wordt gebruikt om de koeling uit te zetten, schakelt ook deze poort af, ook al is de mistkoeling poort helemaal niet in gebruik voor mistkoeling maar voor spindel richting. Vervelend als de koeling afgeschakeld wordt en als bijeffect gaat de spindel de andere kant op draaien. Dat is de reden dat de optie officieel niet ondersteund wordt.

Ook daar is redelijk eenvoudig om heen te werken door M9 zo in te stellen dat het niets doet, zodat niet per ongeluk de spindel omkeert als er ergens M9 in de code staat.

Kan dus wel, ik heb het zelf ook zo werken met een CPU5A, maar het is niet ideaal.
willy wonka schreef:m.b.t. draadsnijden/tappen zal ik de handleiding even doorspitten.Onder Linuxcnc kun je met een quadarate encoder ook tappen.
1 puls per rotatie is het maximum. De tap cycli G84 en eventueel G74 worden volgens de handleiding wel ondersteund.
willy wonka schreef:Na het e.a. uitgezocht te hebben, denk ik dat ik toch maar bij LinuxCNC blijf. EdingCNC Is het nog allemaal net niet wat ik ermee wil.
En zo is de circel weer rond :mrgreen:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Toch bedankt voor de nuttige informatie breaker :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door DaBit »

assink schreef:Is er niet aan de Pathpilot te komen die Tormach bij z'n machines verkoopt?
Zoekt en gij zult vinden ;-)

Alleen niet met support. Tormach levert het alleen voor eigen machines.
willy wonka schreef:Pathpilot maak gebruik van Mesa aansturing. Maar dan met aparte firmware.
Welke kaarten ze precies gebruiken weet ik zo even niet.
PathPilot is LinuxCNC met een door Tormach gemaakte GUI. Mesa kaartjes zijn 5i25 en 7i76 meen ik.
Pathpilot is gewoon LinuxCNC maar dan met een fatsoenlijke interface. Iets wat bij LinuxCNC nog zeer slecht is imho.
Met de Gmoccapy interface vind ik LinuxCNC wel werkbaar.
Zoals wel vaker met community-gedragen projecten: als je vind dat het beter moet, ga je gang, niemand houd je tegen :lol:

Maar wat vind je zoveel beter aan de GUI's van de 'concurrenten' wat bijvoorbeeld gmoccapy mist? Ik heb zo af en toe nog wel eens mailcontact met de geestelijk vader van gmoccapy.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Aan Gmoccapy mis ik niets.
Heel prettig in gebruik met een touchscreen.

Er is één ding waar ik mij aan stoor.
En dat is na het laden van een tool. Als je vervolgens terug gaat naar je jog menu, dan reageert het jog menu niet.
Je moet vervolgens weer op mdi of een ander scherm klikken (vanuit het rechter menu) om het jog menu te kunnen openen. Ik ben er nog niet achter wat dit euvel is. Beide machines (linuxcnc) machines hadden hier last van.

Inmiddels ben ik een nieuwe macro aan het maken.
Een beetje van de edingcnc macro die hierboven is gepost en een beetje van maggi. :roll:

Ik heb het voor elkaar dat LinuxCNC een error geeft als ik een tool (hoger dan 8 aanroep).
Nu de echte wissel voor elkaar krijgen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door DaBit »

willy wonka schreef:En dat is na het laden van een tool. Als je vervolgens terug gaat naar je jog menu, dan reageert het jog menu niet.
Je moet vervolgens weer op mdi of een ander scherm klikken (vanuit het rechter menu) om het jog menu te kunnen openen.
Hmm, nooit gemerkt. Maar ik speel vals; ik tik in het MDI venster Txx in als ik van tool wil wisselen, of soms zelfs G43 Hxx als ik alleen de offset wil zonder het wissel-riedeltje (schuitjes...).
Daarna F3 (naar manual mode) en joggen gaat goed.

Ik zal het eens proberen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Ah ja, dan zal het probleem inderdaad niet optreden.
Ik zelf vind het makkelijker/sneller om via de tooltabel menu te wisselen omdat ik een touchscreen gebruik.
Volgens mij treed het ook op na het werkstuk nulpunt instellen, maar dat weet ik niet meer zeker.

Inmiddels heb ik de turret aan de pruttel.
Hoewel ik een hekel heb aan dit soort dingen aanpassen is het toch altijd leuk als het werkt.
Maar de complexiteit van linuxcnc helpt niet bepaald mee.
Bij toeval kwam ik erachter dat ik nog twee waardes moest toevoegen aan een var tabel.
Je moet het maar net weten..
Plaats reactie