Emco 240 ombouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Wat is trouwens de makkelijkste manier om een groot gat in de stalen kast te maken voor ventilatoren?
De kast onder de freesmachine leggen gaat helaas niet passen. Stappenboor is weer te klein. Gaatjes boren, uitzagen en uren vijlen heb ik niet zo'n zin in :shock:
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door skillalot »

Gatzaag in de goede maat kopen?
Anders met de decoupeerzaag?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door stekkestim »

Inderdaad gewoon een bimetaal gatenzaag, kost je de kop niet en komt altijd nog wel eens van pas en je hebt meteen een mooi gat.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Nou ik heb het eerst spaantje gemaakt :lol: Even snel wat gevlakt

Afbeelding

Om de een of andere reden klapte alle USB verbindingen eruit zodra ik naast het touchscreen en WiFi stick nog een ander apparaat wilde aansluiten. Linux gaf allerhande USB foutmeldingen en besloten om het os opnieuw te installeren. Maar dat was helaas niet de oplossing. Bij toeval kwam ik erachter dat het in de UEFI ook gebeurde. Firmware geüpdatet en het lijkt te werken momenteel. Zucht...

Verder is de spindel en encoder werkend. Echter klopt de schaal nog niet helemaal.
700RPM in LinuxCNC betekend 30,3Hz op de VFD en dat komt overeen met 1.730RPM.
1730RPM (op de motor) zou namelijk 1131.2RPM moeten zijn op de spindel (en dus in LCNC)
De encoder moet op de e.a. manier doorgelust worden voor constant surface speed.

Koelpomp werkt trouwens op 380V. Die moet aan een relais worden gekoppeld zodat ik hem kan activeren. Wat voor iets moet ik hiervoor gebruiken?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door Breaker »

Je houd de snelheid er wel in, dat ziet er netjes uit (het draaistuk, niet de besturingskast). 8)

Een 3-fase relais is een optie, zoiets:
https://www.conrad.nl/nl/phoenix-contac ... 58686.html

Als die MESA kaarten direct 24V kunnen sturen, ben je in één keer klaar.
En dan de drie fasen aftakken van de voeding naar de VFD.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Helder :)

De mesa kan geen 24v leveren volgens mij. Ik kan wel een 24v voeding aan de vfield verdeelblok hangen. Maar daar schiet ik niet veel mee op in dit geval 8)
Maar het is geen probleem, ik heb nog een 24v voeding op dinrail voor o.a. de led verlichting. Daar kan ik het relais ook wel aanknopen.

Mijn mesa kaart is alleen een beetje aan het klooien. Communicatie valt soms weg mrt errors in lcnc als gevolg. Dan moet ik linuxcnc opnieuw opstarten en dan werkt het weer even...

Verder nog de schaal van de spindel correct ingesteld. En het eerste onderdeeltje gedraaid 8) het was toch even spannend vond ik.
Encoders werken ook mooi want constant surface speed functioneerd.
Nu nog het e.a. finetunen zoals rpm feedback (zodat de assen pas bewegen als de spindel op toeren is) en de steppers.

Nadeel is wel de poelie overbrenging waardoor ik maar max ongeveer 2500 rpm kan draaien. Hier moet ik een grotere voor maken aan de motorkant.
Elektromotor vindt hoger dan 55 a 60hz ook niet heel prettig. Machine begint iets te trillen. Valt dit te tunen?

Motor van de turret ga ik vervangen voor een stepper. Ik heb de ballen verstand van hoe dat in elkaar zit geknoopt met de originele motor. Stepper krijg ik wel voor elkaar denk ik.

Verder aan het denken (ik weet niet of het mogelijk is)...
Om een koelslang voor buitenbeitels te hebben en een extra voor boren/binnenbeitels. Buitenkoeling komt uiteraard niet in een gat. Dus ergens moet ik een splitsing maken. Een complete twee pomp lijkt mij een beetje overkill.
Dus als bij een toolwissel een binnenbeitel/boor wordt geladen moet de nozzle voor binnen worden geactiveerd.

Ik zat zelf te denken aan:
Uiteraard een relais voor se koelpomp. En elk een apart hydraulisch relais voor binnen of buiten koeling. Zodra buitenkoeling wordt aangeroepen gaat pomp aan en de klep voor buiten open. Maar wellicht denk ik te moeilijk.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Nou weer wat stapjes verder...

Encoder van de spindel heb ik correct ingesteld. Op het wereld wijde web stond dat het een 360ppr encoder is. maar dat bleek niet het geval te zijn :roll:
Zodat ik nu ook RPM feedback heb. Het programma wacht nu mooi totdat de spindel op snelheid is, en gaat dan pas de assen bewegen. Verder heb ik nog met een tachometer de spindel afgesteld qua toeren en schaalverdeling.
Backlash compensatie is ook afgesteld. Toch nog 0,08mm voor de Z en 0,03mm voor de X.

Enige wat ik nog moet doen is:
- koelpomp aan relais hangen
- noodstop aansluiten
- centraalsmeerpomp aansluiten
- LED verlichting monteren
- Turret aansluiten met de nema34 motor
- Besturingskast netjes in orde maken.
- Nieuwe afdichtrubbers monteren voor de achterplaat zodat er geen koelemulsie of spanen achter spindelplaat kunnen.
- En alle oude ingedikte olie uit het reservoir schoonmaken... :evil:

Moederbord van mijn minipc is helaas niet in orde. Alle USB poorten vallen uit na verloop van tijd.
Nu dus weer een ander systeem ingericht...

@Breaker: jij had ook een stappenmotor als turret motor gebruikt toch? Hoe zorg je ervoor dat de driver niet in error vliegt als je de stappen terug maakt om hem tegen de pen te blokkeren?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Ow ik heb daarnaast het e.a. aan de Danfoss aangepast. Bij het afremmen schiet de VFD steeds in error vanwege een overvoltage. Die heb ik opgelost door auto ramping aan te zetten. Dan kijkt de VFD zelf dat hij niet een overvoltage veroorzaakt. Werkt prima.
Maar het duurt mij te lang voordat de motor is afgeremd. Met constant surface speed begint hij met 1.000rpm en dit loopt uiteraard op tot het midden van het werkstuk tot 3.000rpm.
Bij elke pass voor een face op kost dit zo maar 5seconden wachten totdat de motor is afgeremd. Hoe is dit te fixen?

Edit

28mm getekend, 28mm eruit.
Lijkt mij een mooi resultaat :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door janplastiek »

1137611375

op mijn freesmachine zit er een remweerstand die de teruggegeven spanning absorbeerd
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef:@Breaker: jij had ook een stappenmotor als turret motor gebruikt toch? Hoe zorg je ervoor dat de driver niet in error vliegt als je de stappen terug maakt om hem tegen de pen te blokkeren?
Ik heb een simpele driver en stepper gebruikt, geen closed-loop of iets dergelijks. Die driver heeft geen detectie voor stappenverlies en al helemaal geen alarm. Je hoort de motor inderdaad een paar stappen verliezen als het geheel klem tegen de pal komt, inmiddels is het een geruststellend geluid.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

janplastiek schreef:1137611375

op mijn freesmachine zit er een remweerstand die de teruggegeven spanning absorbeerd
Ah zo''n ding zit ook op mijn freesmachine.
Hoe bereken je hoeveel watt de remweerstand moet zijn? Neem niet aan dat als je motor 5.5kw is deze ook 5.5kw moet zijn?
Breaker schreef:
willy wonka schreef:@Breaker: jij had ook een stappenmotor als turret motor gebruikt toch? Hoe zorg je ervoor dat de driver niet in error vliegt als je de stappen terug maakt om hem tegen de pen te blokkeren?
Ik heb een simpele driver en stepper gebruikt, geen closed-loop of iets dergelijks. Die driver heeft geen detectie voor stappenverlies en al helemaal geen alarm. Je hoort de motor inderdaad een paar stappen verliezen als het geheel klem tegen de pal komt, inmiddels is het een geruststellend geluid.
Ah helder. Ik heb een normale nema34 gekocht.
Gebruik je ook LinuxCNC?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door janplastiek »

op mijn remweerstand, staat 1000W op, de freesmotor is bij mijn machine een HSD 5,5kW 18000rpm motor lucht gekoeld
Breek de dag, frees een lijntje.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Bedankt Jan, ik heb een 1000Watt 50 ohm weerstand gekocht

Relais en nog een berg klein spul is ook geariveerd om bezig te zijn met de final touch :lol:
Besturingskast moet ik nog netjes maken en wat kleine zaken.

Maar hoe sluit ik dit aan :shock:

https://www.conrad.nl/nl/phoenix-contac ... 58686.html

De handleiding is abrakadabra voor mij.

Boven naar onder
Er staat:
com
NO
NC


Ik ga ervan uit dat ik NO moet gebruiken. Want zodra het relais signaal krijgt moet hij closed zijn (dus doorgelust worden) en de koelpomp moet aangaan.
Nu zijn er 3 x 2 aansluitingen in het NO blokje, 34, 24 en 14
Is het zo dat als ik 2 draden in de aansluiting van 34 (of 24 of 14) doe dat deze worden doorverbonden zodra er signaal opstaat?

En waar zou de 24V aangesloten moeten worden via het signaal? Onderaan zit nog COIL met A2 en A1.
Bovenaan zit nog COM. Maar de logica ontbreekt mij even.


Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door javanree »

A1 en A2 zijn de contacten die het relais laten opkomen. A1 moet positief zijn ten opzichte van A2, dus A2 leg je aan ground en A1 moet een schakelsignaal van 24V krijgen.

Bij schakelen worden 31 en 34 verbonden , evenals 21 en 24, evenals 11 en 14
Je kunt dus kiezen, 31 en 34 voor de koelpomp , of 21 en 24 , of 11 en 14
Plaats reactie