Z-tafel CO2 laser

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Z-tafel CO2 laser

Bericht door buckfast_beekeeper »

Nieuw op dit forum. Hierbij mijn allereerste vraag.

Ik ben bezig met het ontwerp van een 900*600 90W zelfbouw CO2 laser. Het skelet wordt opgebouwd met 30*30 alu profiel. X en Y-as is geen probleem. Daar is genoeg over te vinden en kan ik mezelf baseren op steppers en dergelijke die gangbaar gebruikt worden bij deze grootte.

Het probleem situeert zich bij het vermogen nodig voor de z-tafel. In totaal zal deze ongeveer 15kg wegen (alu kader + honeycomb of alu kader + rotary as) + het werkstuk. Het plan is deze op en neer te bewegen met 4 spindels 8mm spoed 2mm. De spindels zou ik voorzien van M5 21mm 60 tanden riemschijven (kwestie van de kracht te verdelen over zoveel mogelijk tanden). Als stepper opteer ik momenteel voor de leadshine 573S15 en een leadshine driver 3DM580 op 36V. 3 fase stepper 5,8A 1.2°/stap, holding torque 1,2Nm en een torque 6,8Nm. Overbrengingsverhouding kan ik nog probleemloos aanpassen. Bij welke overbrengingsverhouding zal de stepper voldoende kracht hebben? Snelheid is niet echt een punt. De Z-tafel wordt met een autofocus functie op correcte hoogte gezet en blijft dan op gelijke hoogte gedurende het ganse proces.

In de verkochte oplossingen zie ik de z-tafel uitsluitend op 4 spindels rusten. Persoonlijk zou ik daar minstens een geleiding bij zetten om de tafel correct te positioneren x en y.

De vragen die dus bij me opkomen.
- Kan het met de beoogde stepper en welke reductie moet er dan toegepast worden?
- Is de M5 21mm tandriem voldoende of net overkill?
- Zijn de spindels OK of neem ik er van 12mm of meer?

Alvast bedankt voor het mee denken.

grts,

Theo
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Z-tafel CO2 laser

Bericht door DaBit »

Een handig spreadsheetje:
knowledge/kb_show.php?id=25

Zou je de overbrenging 1:1 doen, dus 1 rondje stepper is 1 rondje spindels, dan heb je aan zo'n 0,4Nm ruim genoeg om de frictie van de 4 trapeziumspindels met bronzen moeren te overwinnen. Snelheden zitten dan op 20mm/s of meer, wat me royaal genoeg lijkt.

Ik zou de tandriemen een maatje lichter pakken en de poelies wat kleiner, scheelt kosten. Een tandje of 8 in aangrijping is meer dan genoeg. En wat M5 is weet ik niet, maar T5 en familie moet je weg van blijven voor positioneren imho. Maar je zult wel HTD-5M bedoelen?
Chinees 10mm GT2 met staalgordel zou de truuk ook prima doen imho.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Z-tafel CO2 laser

Bericht door kawarider »

Welkom Buckfast. Nog een vraagje van mijn kant. Waarom ga je de tafel in z bewegen ipv je laserkop?
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Z-tafel CO2 laser

Bericht door buckfast_beekeeper »

@DaBit: alleszins bedankt voor de info. Het is inderdaad HTD-5M maar de ene website zet het op die wijze, een andere als M5 en een andere weer anders. Ik hoop dat de tandriemschijven een eenmalige kost zijn en dan maakt enkele € verschil niet het grote struikelblok. Spelen met de verhoudingen is ook niet de grote kost. Een te lichte stepper of net te lichte tandriem is dan weer wel spijtig. Dan moet er meer gewijzigd worden.

edit: Een HTD-5M-60 tanden kost op ali 20,65. Een 25 tanden 6,67. Maakt voor 4 stuks 55€ verschil. Op de investering die er gedaan wordt is dat niet echt significant.

@kawarider: Sommige laserkoppen zijn inderdaad hoogte verstelbaar maar dan weer niet heel flexibel. Meestal maar enkele cm. Een beweegbare z-tafel heeft een grotere gebruiksrange waardoor je zowel dun materiaal kan graveren/snijden als bijvoorbeeld een fles in een rotatieas graveren. Ook de dure pro machines hebben meestal een beweegbare tafel. Daar zal wel een reden voor zijn.
Plaats reactie