vacuumtafel in 30 minuten

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wvl

vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door wvl »

voor lichte materialen is een vacuumtafel in PUR isolatieplaat zo gemaakt; ideaal voor depron. Kanalen frezen, aansluiting naar stofzuiger of vacuumpomp en klaar. Dichtingen hoeven niet, dit systeem werkt perfekt zonder.
Met MDF heb ik nog niet geprobeerd, maar MDF kan je moeilijk op een vacutafel houden, want het is zeer poreus. Leg er een vel plastic over, dan lukt het wel.
Als een foto van een isolatieplaat-tafel nodig is: ik wil er wel eentje posten.

W.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door Jensorie »

foto zou idd wel een leuk geheel geven ;) :P hoe dik moet dat spul minimaal zijn?
rubenvliegen
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2007 21:13
Locatie: België (Bree)

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door rubenvliegen »

Ik wil hier niemand zijn ideeën afbreken. Maar jullie weten toch dat de lucht die de stofzuiger aanzuigt dienst doet als koeling voor de motor van de stofzuiger. Wanneer jullie deze telang vacum laten trekken en vacum laten houden ga je gewoon de motor verbranden van je stofzuiger.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door Jensorie »

weet ik. maar je kan ook andere dingen als een stofzuiger gebruiken ;)
r0g3r
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 mei 2007 02:36
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door r0g3r »

Een kleine compressor doet ook wonderen.Aan de aanzuigkant krijg je best diep vacuum.
Vaak gebruik ik dit om epoxy te ontgassen(zodat er geen luchtbelletjes ingesloten worden.)
‹(•¿•)›
wvl

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door wvl »

Rubenvliegen heeft gelijk, je moet bij een stofzuiger wel wat 'valse lucht' toegeven, zodat de motor van de stofzuiger kan koelen. Bij het frezen komt er door de gefreesde paden wel steeds meer lucht door, dus de koeling wordt beter naarmate je meer gevreesd hebt - jammer genoeg neemt ook het vacuum af, dus een flink debiet is wel nodig. Voor depron is een diep vacuum niet nodig, dus een stofzuiger of een kleine blower is voldoende.

Mijn pur vactafel is gemaakt van 50mm dikke plaat (geel -groen of welke kleur ook, die platen zijn in veel soorten te krijgen - PUR of polystyreen (geen isomo) is ok). Met 30mm lukt het ook wel. De kanalen zijn 5x4mm, en lopen naar een centraal punt op het uiteinde van de plaat waar ik de stofzuiger aansluit (gewoon een gat door de plaat dat uitkomt in een kamering, waar alle kanalen in toe komen).
Klinkt ingewikkeld, maar is supermakkelijk te maken. Als de plaat versleten is (door erin te frezen) draai je hem om en heb je een nieuwe zijde.

Ik post wel eens wat foto's.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door Floppy »

rubenvliegen schreef:Ik wil hier niemand zijn ideeën afbreken. Maar jullie weten toch dat de lucht die de stofzuiger aanzuigt dienst doet als koeling voor de motor van de stofzuiger. Wanneer jullie deze telang vacum laten trekken en vacum laten houden ga je gewoon de motor verbranden van je stofzuiger.
Dat klopt, maar waterstofzuigers of alleszuigers hebben meestal een aparte koeling voor de motor.
wvl

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door wvl »

dit is een foto van een vacuumtafel uit isolatieplaat. Het is niet mijn tafel, maar deze foto geeft een goed beeld van hoe het er kan uitzien.
Als je (depron-)platen freest die kleiner zijn dan de tafel, moet je stukken depron bijleggen om af te dichten, anders kan je geen onderdruk opbouwen.
Je zou ook je tafel modulair kunnen opbouwen, in verschillende velden, die je naargelang het te frezen deel kan afstoppen of gebruiken.

Mijn vacuplaat heeft vooral groeven in X-richting, slechts 2 in Y. Hoe meer groeven, hoe beter de tafel 'houdt', maar hoe vlugger de onderdruk wegvalt als je door de depronplaat heen freest. (als je Z heel precies is afgesteld, en je tafel gevlakt, dan kan je net het onderste huidje aan de depron laten en blijft het vacuum behouden tot heel de plaat gesneden is).

w.

1270
rhogenberg
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jan 2008 07:51
Locatie: Nieuw Weerdinge
Contacteer:

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door rhogenberg »

Ls,

Dit lijkt veel op hetgeen wat ik gemaakt heb, zie link/foto
1064

Ik heb echter kleinere hokjes aangehouden om zoveel mogelijk vacuum te houden, tot nu werkt dit perfect en onder de plaat heb ik een 3mm dikke aluplaat gelijmd om het sterker te maken, zodat het midden niet gaat bollen, oftewel tegen het mdf word getrokken ipv het mdf tegen de plaat.

In het andere topic staat beschreven hoe ik eea heb opgezet.

Groet,
Ruud
Gippetto.eu
wvl

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door wvl »

Dag Ruud,

mooie tafel. Is dat een Z-probe die in het midden staat onder je Y-brug? Heb je die zelf gemaakt?

grt.

Wim.
rhogenberg
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jan 2008 07:51
Locatie: Nieuw Weerdinge
Contacteer:

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door rhogenberg »

Hallo Wim,

Als dat een Z-probe is dan heb ik weer wat vakjargon geleerd, dank daarvoor, de functie is om de lengte van de snijder te meten.
Je moet hem 1 keer calibreren door de hoogte van je tafel te meten en eventueel de hoogte van verbindingspunten, dat laatste heb ik dus niet. Het mooie is als je een werkstuk hebt met verschillende layers en snijders, dat hoef je alleen de hoogte van je werkstuk te zetten. voor elke wisseling loopt hij naar het parkeerpunt, ik verwissel de snijder handmatig, dat gaat hij naar de deurbel even meten en freest vervolgens vrolijk verder.
Deze heb ik er bij 'gepangeld', maar ik beschouw hem in mijn werk als bijna onmisbaar.
Sinds 2 weekjes heb ik ook mijn usb 1.0 controller omgeruild voor 2.0 inclusief een draaital regelaar, nu kan ik ook
per snijder het juiste toerental in regelen (ik gebruik voor 95% alleen maar hout), stopt en start automatisch. erg leuk. De machine is ook more responsiveness geworden..
Software is van CNCgraf van Boenigk en de machine komt van romancnc.com.

Groet Ruud.
gippetto.eu
wvl

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door wvl »

Ja Ruud, het is dus inderdaad een probe op de Z-as. Ik begrijp uit je verhaal dat je probe gemaakt is van een deurbel? Is dat werkelijk een deurbelcontactje? Is dat nauwkeurig en repetitief genoeg om de lengte van je tool in te stellen?
Ik zou ook een probe willen plaatsen, en ben nog op zoek naar een goed zelfbouwmodel. Sommigen gebruiken een microswitch, maar ik kan me voorstellen dat een deurbel prima werkt.

Ik stuur mijn machine (zelfbouw) via EMC2 (Linux Ubuntu). Ik moet het nog uitzoeken, maar meen te weten dat toolwissels met een probe onder EMC2 niet simpel zijn (een keer dat je weet hoe het moet is het natuurlijk geen probleem meer).
Groeten,

Wim.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor een probe kun je 't best een NC contact gebruiken.. een bij een NO stopt de slag op het moment dat ie contact maakt,.. een NC heeft dan nog een stukje te gaan, zodat je machine kan afremmen zonder dat ie je schakelaar vervormt of kapotdrukt...

Tevens zal bij een defecte NC de hele tastfunctie niet eens uitgevoerd worden omdat de schakelaar dan al "getriggerd" lijkt..

( ik werk in USBCNC met een Microswitch, en omdat er een variabele is voor de status van de probe, kan ik zelfs detecteren of ie überhaupt wel aangesloten is.. helemaal hufterbestendig.. )
rhogenberg
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jan 2008 07:51
Locatie: Nieuw Weerdinge
Contacteer:

Re: vacuumtafel in 30 minuten

Bericht door rhogenberg »

Hallo Wim,

Ik noem het misschien oneerbiedig deurbel, echter daarvoor is hij wel zwaar uitgevoerd, ik neem aan dat hij voor dit werk geschikt is en daar twijfel ik niet aan. In ieder geval voor mi een onmisbaar tooltje.
Experts als Arie weten hoe eea werkt, dus ik kan je technisch hier niet helpen.

Groet Ruud
Plaats reactie