taats/druklagers

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

taats/druklagers

Bericht door kitman »

Ik ben mijn freesmachientje aan het ombouwen naar kogelspindels.
Zo een spindel moet je die ook smeren?
Bestaan er dichte druklagers die je niet moet smeren of gebruik ik voor een cnc machine eerder een ander soort lagers?
Weet niet of volgende vraag hier ook kan.
De spindels hebben een spoed van 4 mm.
Kan ik die rechtstreeks aandrijven of via getande riem met een verhouding.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: taats/druklagers

Bericht door benkr »

kitman schreef:Zo een spindel moet je die ook smeren?
Ja, de KO moer heeft een smeernippel of een plekje daar voor.
kitman schreef:Bestaan er dichte druklagers die je niet moet smeren of gebruik ik voor een cnc machine eerder een ander soort lagers?
Meestal worden hier speciale lager voor gebruikt die zowel axiaal als radiaal krachten kunnen opvangen.
Dit zijn lagers uit de 70xx, 72xx, 32xx, 33xx serie lagers.
Je hebt ze in enkel rij kogels, en in dubbele rij kogels, meestal worden er 2 tegengesteld in werkrichting tegen elkaar gemonteerd, soms zelfs nog met een extra ring (die alleen de binnen ring, óf alleen de buitenring van het lager raakt) er tussen om wat extra spanning op het lager te krijgen om de speling er uit te halen. Zo'n extra ring is vaak maar 0,05 of 0,1 mm dik maar dat hang helemaal van de lagerspecificaties af. Bij sommige lagers hoeft zo'n ring helemaal niet. Soms heb je ook speciale 'gepaarde' setjes die dan een voorgeschreven montage manier hebben (binnenringen tegen elkaar, of juist de buiteningen tegen elkaar). Als je de plaatjes goed bekijkt dan zie je dat de zijkanten niet aan beide kanten gelijk zijn, dat bepaalt hoe ze tegen elkaar aan gemonteerd moeten worden.

En als diect antwoord op je vraag, die lagers hoef je eigenlijk alleen maar bij de in gebruik name te smeren. Veel lagers hebben een soort conserveringsvet in zich wat niet echt bedoeld is om in de gebruikssituatie te laten zitten, maar ze zijn er evengoed met al het juiste vet er in, en waar je dus niets aan hoeft te doen.

Het hangt er ook van af waar je de lagers vandaan haalt, oude (ook new old stock) en gebruikte lagers kun je het beste altijd goed schoonspoelen en voorzien van nieuw vet. Dat geldt ook heel zeker voor Chinese lagers, kogellagers, maar ook de KO moer van je KO spindel. Je vindt hier op het forum diverse beschrijvingen van hoe je zo'n KO moer schoonmaakt. Mocht je daar aan willen beginnen dan kan ik je nog wel een link naar zo'n verhaal sturen.
kitman schreef:De spindels hebben een spoed van 4 mm.
Kan ik die rechtstreeks aandrijven of via getande riem met een verhouding.


De spoed heeft niets te maken met de manier van aandrijven, een vertraging (of versnelling) inbrengen wordt meestal om andere redenen gedaan, denk aan snelheden en krachten. Maar je mag ook meteen een (stappen)motor meteen (via een speciale koppeling) aan de spindel maken.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Mooie uitleg, bedankt.
Hoekcontact lagers. Het lijkt dat een 2 rijen lager op zich al afgesteld is. Is dat ook zo?
De x as kan ik aan 2 kanten lageren, de Y as niet en nu loopt dat gewoon in gietijzeren afdekplaat.
ivm de spoed, is de machine juister als de spoed kleiner is, wat wordt meestal gedaan?
Die link ivm het doorsmeren van de KO moer is welkom.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: taats/druklagers

Bericht door DaBit »

Ik heb het destijds bij mijn BF20 de X-as vrijwel origineel gehouden: aan weerszijden 51200 taatslagers om de spindel axiaal op te sluiten, radiaallagering gewoon met het gietijzer zelf. Eigenlijk werkt die constructie gewoon prima, en als na honderdduizend uren frezen dat gietijzer een keer uitlubbert kun je altijd nog een bronzen busje plaatsen.

Een andere optie is om aan 1 kant een BK10 of FK10 blok passend te krijgen. Hier zitten twee hoekcontactlagers in die de as radiaal en axiaal lageren. Voor de andere assen kun je ook zoiets overwegen.

Maak je liever je eigen lagerblok, dan kun je er 2x 720x lager in verwerken, of eventueel 1x 320x. Zo'n 320x dubbelrij-hoekcontactlager heeft iets speling, maar dat zit in het micron-gebied (uit het blote bolletje rond de 7u voor een normaal 3201 lager) en is voor normale stervelingen amper merkbaar omdat de spelingen en gebrek aan stijfheid elders veel groter zijn.

Zotten zoals ik die op de centen zijn willen ook nog wel eens ooit 2 gewone goedkope 6000-serie kogellagers gebruiken voor de axiaallagering, en die dan licht opspannen. Zo'n lagertje mag nog best aanzienlijke axiale krachten hebben, veelal ruim voldoende voor een hobbyfrees. Ze lopen dan wel wat zwaarder dan een echt hoekcontactlager.

Een kleinere spoed van de kogelomloop betekent niet perse dat de boel nauwkeuriger word. Die moet je zodanig kiezen dat je motorkoppel enigzins optimaal benut word. Met NEMA23 stappenmotortjes op een frees met zwaluwstaartgeleiding is ergens tussen de 3 en 5mm wel prima als je de motor direct op de KO-as zet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Mooie uitleg.
De enige reden waarom ik geen taats lagers zou nemen bij de Y as is dat ik er niet aan kan om ze te smeren.
Dat is allemaal dicht met schuivend plaatwerk.
Ik denk dubbele in een zelf gemaakte plaat met opgeschroefd stuk, zodat de buitenring ook ingesloten wordt
Bij de x as kan ik de motor aan de andere kant zetten en de taats lagers laten waar ze nu staan met een vetnippel, die ook dient ook om de axiale geleiding te smeren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: taats/druklagers

Bericht door DaBit »

Hoe vaak smeer jij de wiellagers van je auto of fiets?

Zolang er geen vuil bij komt kun je eenmalig gesmeerde kogellagers in dit soort toepassingen best als voor het leven gesmeerd beschouwen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Daar heb je wel een punt, nog niet aan gedacht.
Zeker een auto en dat wordt ook nog behoorlijk warm.
Goeie tip.
Nu met de nieuwe spindels moet ik toch andere lagers kopen en zo een groot bedrag is het ook weer niet eh.
Als je een kogelomloop smeert, wordt dan de spindel ook erg vettig?
Dan zou ik er eventueel een stofhoes over zetten.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: taats/druklagers

Bericht door benkr »

Lagers koop ik als het even kan bij http://www.lagerboer.nl, goede kwaliteit en heel betaalbaar.
Veelal "new old stock", soms maar enkele stuks.
Snelle verzending en nooit problemen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: taats/druklagers

Bericht door DaBit »

Wel vettig, niet erg vettig. In vrijwel elke KO-moer zitten afdichtingen die het vet binnen houden en troep buiten. Dat werkt voor 99% goed. En daarmee heb je ook gelijk de reden dat je KO-moeren wel zo af en toe moet doorpompen met vet en gesloten lagers eigenlijk niet; in zo'n KO-moer verzamelt na verloop van tijd toch wat stof en troep.

Als je een stofhoes kunt plaatsen zonder ergens tegen ruimtegebrek aan te lopen zou ik dat zeker niet laten. 'echte' machines gebruiken ook wel eens een soort van telescopische veer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Het zou handig zijn als ik hoekcontact lagers vind met asdikte 16 mm.
Ik vind alleen maar 15 en 20 mm.
Anders moet ik daar nog 1 mm af draaien.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: taats/druklagers

Bericht door benkr »

De meeste KO spindels hebben alleen een harding van de toplaag.
Wanneer een spindel dus eenmaal is afgedraaid dan is het maar een kleine moeite om die extra mm er af te draaien.
Als je het niet zelf kunt dan woont er vast wel een forumlid bij je in de buurt, dus als je hier om hulp vraagt dan heb je best een grote kans dat er iemand bij jou in de buurt gaat reageren.
Voor hoekcontactlagers zijn 10, 12 en 15mm wel de standaard afmetingen waarbij 10 en 12mm veruit het meest voorkomen voor het gebruik bij KO spindels.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Mijn spindels zijn 20 mm, dan is 15 mm lagers wel het minimum denk ik.
Ik heb 2 lagers besteld, geleverd € 60.
Alleen vervelend met die feestdagen eh :cry:
Spindels afgedraaid en gaat id gemakkelijk.
Nu wachten op de lagers.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Ik ga later naar cnc ombouwen.
Kan ik die vragen hier stellen of best een nieuwe lijn openen?
vb Hoe bepaal ik de sterkte van de stappen motors.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door Breaker »

Staat je vrij. Zelf heb ik eerst veel onderwerpen los gevraagd, maar later toch een onderwerp over de machine geopend, is wel makkelijk om terug te zoeken. Zijn het voorlopig nog losse vragen, dan is het makkelijkst om die in de juiste categorie te vragen. Verwacht je nog veel, dan kan je ook het onderwerp van dit draadje wijzigen in iets algemeners door het eerste bericht te wijzigen.

Hier meer over berekeningen met stappenmotoren:
viewtopic.php?f=25&t=12526
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie