taats/druklagers

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1954
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door Breaker »

DaBit schreef: 06 feb 2018 13:40 http://www.maedler.de/Static/Tools
Tandriem-dimensioneer-gereedschap. Kun je afstanden tussen riemschijven en riemtype opgeven, tool berekent dan de veiligheidsmarge kwa koppel, lengte riem, etc.
Probeer deze tool eens, dat geeft waarschijnlijk antwoord op al je vragen...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Eerlijk gezegd, snap ik hier niets van en vraag mij af of het allemaal wel werkt op een Mac.
Ik denk ook dat dit vooral dient om de as afstanden te bepalen, dat kan ik ook in een cad prog.
Bij V riemen weet ik dat er een beperking is van diameter verschil tussen 2 riemschijven om geen slip te hebben.
Mijn vraag is dan is die er ook voor getande riemen?
Je ziet bij auto's soms dat er erg veel verschil kan zijn in aantal tanden, maar daatr zit dan een spanrol op.
Sommige auto's gaan ook over 10000 toeren.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1954
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door Breaker »

Ja, werkt op een Mac, wel Java nodig.
En nee, het doet veel meer dan CAD, bijvoorbeeld indicatie of een verhouding werkt en de krachten aankan.

16710
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Iets anders nu.
Ik heb Hiwin geleidingen gekocht, om toch een redelijk goed systeem te krijgen.
Nu heb ik eerst bij een chinees gewinkeld en ik vond al dat die toch vrij moeilijk glijden.
Ondertussen heb ik mijn plan gewijzigd en moest ik nog 1 liniear en 2 wagens hebben.
Die heb ik bij Damen besteld.
Die gemonteerd en die glijden perfect en zonder veel geluid.
Raar vind ik.
Beide sytemen zien er volledig hetzelfde uit, dus visueel zie je geen verschil.
Heeft iemand hier ook ervaring mee of weet iemand de reden hiervoor?
Oplossing?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: taats/druklagers

Bericht door Kjelt »

Ik heb dezelfde ervaring, ook Hiwin gekocht via China, ziet er origineel uit.
Ze glijden niet als hoovercrafts dus staan meteen stil en ze verschillen onderling iets qua soepelheid.
Echter er zit totaal geen speling op en daar gaat het tenslotte toch om?
Van de week met vetpomp origineel Hiwin vet in de wagentjes gespoten en dan lopen ze nog stroever maar niet dat je nou heel veel kracht hoeft te zetten maar als je ze een zetje geeft staan ze wel direct stil.
Ik denk toch dat dit de bedoeling is of niet?
Mijn Isel KO moer die zit helemaal muurvast als je de as draait loopt ie maar als je aan de moer komt geen beweging in te krijgen. Die wagentjes moeten alleen zonder speling de boel extra ondersteunen en vooral lineair uitgelijnd, waarom zouden ze super soepel moeten lopen? Dan zul je ook naaimachineolie dienen te gebruiken ipv Hiwin vet. Ik denk dat het zo hoort.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Heb je de machine dan al in gebruik?
De wagens van Damen zaten in plastic verpakt en de olie dreef er af.
Ik ben wel benieuwd waarom dat verschil er is,
Zou dat namaak zijn of zo, alle nummers en zo staan er op.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: taats/druklagers

Bericht door benkr »

Mijn ervaring met al dat Chinese spul is dat het best goed is nadat je het helemaal uif elkaar hebt gehaald, schoongemaakt hebt, en weer opnieuw van vet hebt voorzien. Het is echt ongeloofelijk wat er voor troep uitkomt.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Heeft er iemand hier zo een wagentje al eens zuiver gemaakt?
Kan je die kogeltjes daar uithalen en terug insteken?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die onder spanning zitten, of zou dat nogal meevallen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door audiomanics »

Ik heb wel eens een wagentje per ongeluk van de rails laten glijden en moest toen wat kogeltjes terug plaatsen. Het juiste aantal is wel belangrijk: als je er 1 te weinig in doet zal je merken dat hij op sommige punten "vast" staat.
Je kan ze in diverse voorspanningen krijgen. Dat moet je dan afleiden uit het type. Ik dacht de laatste letters (CA CC etc) Dat heeft te maken met de kogeltjes die ze gebruiken, of die een klein overmaatje hebben. Standaard misschien 2,500 en naarmate de voorspanning groter wordt gaat dat richting 2,510 of meer..(als voorbeeld..)
Hoe minder voorspanning, hoe soepeler de wagentjes lopen, hoe meer speling ook. Nou valt die speling erg mee hoor, voelen doe je het niet en alleen met gevoelige meters zou je het kunnen meten.
Als alles heel soepel loopt kan je hogere snelheden halen, maar als je al met 3m/min freest is dat toch een respectabele snelheid. Uit acceleratie kan je meer winst halen.
Een truukje dat ik de laatste tijd uithaal heeft meer met de spindels te maken. De ISEL spindels zitten zo krap in de lagertjes dat ze er zwaar van gaan lopen.
En aangezien de spindel in het loseindlager min of meer vrij moet kunnen bewegen ivm verschillen in uitzettingscoëfficiënt EN de spindel in het vasteindlager opgesloten wordt door de moer, zie ik geen reden waarom ik niet ongeveer 1/1000 in diameter van de spindel af zou slijpen/schuren.
Dat gaat overigens vrij eenvoudig: ik zet de spindel in de draaibank en met een laag toerental trek ik er een strookje schuurpapier 1000 omheen.. Minuutje draaien, en het lager is er zonder veel geweld, met de hand op te schuiven. Even meten: ja hoor 9,999mm rond...
Dan lopen de lagertjes mooi soepel rond. Dat scheelt zo een meter per minuut in topsnelheid.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: taats/druklagers

Bericht door Kjelt »

kitman schreef: 28 apr 2018 10:04 Heb je de machine dan al in gebruik?
De wagens van Damen zaten in plastic verpakt en de olie dreef er af.
Ik ben wel benieuwd waarom dat verschil er is,
Zou dat namaak zijn of zo, alle nummers en zo staan er op.
Nee nog niet in gebruik, ik voel ze nu met de hand maar heb nu vanwege het gemak de wagens en KOmoer al ingevet ze gaan toch niet meer van de rails af en nu kan ik er makkelijk bij en checken of alles lekker loopt.
Bij mij zaten de wagens niet in doosjes maar wel in plastick verpakking gesealed en inderdaad vrij veel olie overal op de rails en de wagens, ik denk tegen corrosie/roest.
Die dingen liggen misschien wel een jaar of langer in het fabrieksmagazijn en dan wil je niet dat je dure wagens roesten.

Verder merk ik bij heen en weer bewegen dat sommige een beetje schokken, op youtube is er iemand die dan beweert dat er een kogeltje te weinig in zou zitten.
Nou nadat ik hem met vet heb ingespoten rolt ie prima, ik weet het niet of het nep is, de typenrs op alle wagens zijn identiek, misschien eens bij Hiwin navragen.
Een wagen gleed soepeler dan de andere drie maar na het ingevet te hebben is die ook veel stugger. Misschien bij gebruik als het iets opwarmt dat het nog soepeler loopt ik weet het niet,
ik ga ze in ieder geval niet vervangen tenzij er echt iets kapot gaat of slecht loopt.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Ik heb na gevraagd bij Hiwin, je kan die wagens niet uit elkaar nemen om te reinigen.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Ik heb die chinese wagens eens vergeleken met die van Damen.
Damen, kogeltjes sluiten mooi aan tegen elkaar en lopen ook mooi.
Chinese, er is een spatie tussen de kogeltjes, maar iets minder dan de diameter van een kogeltje.
Waarom dat is weet ik niet, maar ze zijn alleszins niet van dezelfde signatuur, hebben wel dezelfde text er op staan.
Of dit iets doet aan de tolerantie denk ik niet.
Je kan bij de chinese die kogeltjes er uit halen en terug plaatsen
Het zou wel kunnen dat die van Damen langer mee gaan.
Dit is minder belangrijk voor het hobby gebruik, bij intensief gebruik zou ik het wel weten.
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door DirkSchipper »

Zitten er in die Chinese versie dan niet domweg te weinig kogeltjes? Ze vergeten er daar nog wel eens een ....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: taats/druklagers

Bericht door Kjelt »

kitman schreef: 02 mei 2018 13:23 Ik heb na gevraagd bij Hiwin, je kan die wagens niet uit elkaar nemen om te reinigen.
Uit elkaar halen gaat wel maar ik heb nooit meer een tweede deel gezien waarin hij ze weer in elkaar kreeg :lol:
Plaats reactie