taats/druklagers

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Dat is niet wat ik bedoel, eerder met een klein bootje op de kop dan een hoek en dan 6 mm.
Dit is een centreerboor.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: taats/druklagers

Bericht door motormuis »

ik heb er nog een heb gekeken en gemeten
je moet zoeken na centerboor 2,5mm
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

centerboor gevonden
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Voor het bepalen van de sterkte van de stappen motoren.
De assen bewegen met X = 1.5 Nm, Y = 1.6 Nm.
Z as is 3.3 Nm, maar daar komt een overbrenging met riem op van 24 tanden naar 48 tanden.
Minstens 6.4 Nm denk ik.
Ook was ik aan het kijken om eventueel closed loop systeem te nemen.
Heeft dat dan echt veel voordelen?
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Na wat heen en weer gemail met enkele verkopers ben ik toch iets zwaarder uitgekomen.
Keuze is moeilijk.
1) 12 Nm
2) 9 Nm closed loop.
Prijs is ongeveer hetzelfde.
Je moet natuurlijk een keuze maken.
Volgens de een is met 12 Nm weinig tot geen gevaar voor stap verlies.
Voor de closed loop weet ik nog niet of daar nog iets anders bij moet en of dat met dezelfde programmas werkt.
De prijs van de 6.4 Nm is niet echt veel goedkoper.
Iemand ervaring met een systeem.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

hmm, geen reactie.
Men heeft het er altijd over, als het sneller moet, moet het zwaarder.
Y as is 200 mm, hoe snel moet/kan dat dan gaan.
Wordt hier bedoeld gewoon verplaatsen, of frezen.
Op dergelijke afstand vind ik gewoon verplaatsen niet zo belangrijk, wel het frezen van staal en dan niet zo zeer de snelheid maar de motor moet die krachten wel aan kunnen.
Als je met de hand freest voel je ook die tegendruk vanaf je begint te frezen.
Nu is de vb 12Nm bedoeld als het stilstaan/tegenhouden van de as.
Hoe zit dat dan voor het bewegen van de as?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: taats/druklagers

Bericht door hfjbuis »

hmm, geen reactie.
Een closed loop stepper is niets anders dan een stepper met daarop een encoder, driver en regelkring. Die kan dus niet harder rennen en heeft niet meer koppel dan zo'n zelfde stepper zonder closed loop. Een een gewone stepper driver stuurt altijd de maximale stroom door de stepper. Daardoor is er, vooral op lage toeren, meer "lawaai" en warmte ontwikkeling.

De grootste krachten zijn nodig voor het (de)accelereren van de bewegende massa. Hoe sterker de motor, hoe sneller dit gaat en hoe zwaarder de belasting op lagers en geleidingen. Tijdens het frezen zijn die krachten een heel stuk kleiner want dan moet het frees(je), zonder te breken, die krachten op het materiaal kunnen brengen en als het nauwkeurig moet, dan moet de opstelling dit "zonder" te verbuigen aankunnen.

12 Nm, dat is 1 kg gewicht op een arm van 1 meter die aan de slede verstelling draait. Als je dat met één hand zou willen doen, heb je toch al een sportschool oefening!

Ik gebruik op mijn draaibanken 0.6 .. 2 Nm steppers en die staan niet op de maximale kracht ingesteld. Op de C-as (draadsnijden) staat een 4 Nm exemplaar. Voor de freesmachine (HBM BF16) worden het 2 Nm steppers voor de X en Y as en 4 Nm voor de Z-as. Maar ik doe het voor de fun, niet om zo snel mogelijk iets klaar te hebben!

Als je start met 56.mm Nema23 steppers, kun je op dezelfde flens (passing en gat afstand), ook 60 mm Nema24 steppers monteren.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Die HBM BF 16 loopt die gewoon op de zwaluwstaart geleidingen?
Voor mij is het ook voor de fun, geen productie.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: taats/druklagers

Bericht door hfjbuis »

De HBM BF16 is een manuele freesmachine met zwaluwstaart geleidingen waarmee ik in alles frees (kunststoffen, aluminium, staal, messing) 500W, 2000 RPM en een ER32 houder. De slag is ongeveer 235 x 135 mm.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

IK probeer hier op het forum zo veel mogelijk te lezen.
Sommigen zweren bij closed loop systemen.
Anderen beweren dat het niet nodig is en gewoon meer kost.
Ook vind ik dat de meeste motoren eerder licht, 2 a 3 Nm zijn dan zwaarder.
Mijn probleem is, geen ervaring, en als je iets koopt dat niet voldoet, had ik misschien betere iets meer uitgegeven aan iets dat net wel goed is.

Wat ik na het lezen van diverse topics niet begrijp is het verschil tussen houd sterkte en kracht nodig om te frezen.
vb Je freest richting x as en y as staat stil, met welke kracht moet je dan meest rekening houden?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: taats/druklagers

Bericht door hfjbuis »

at ik na het lezen van diverse topics niet begrijp is het verschil tussen houd sterkte en kracht nodig om te frezen.
Het vermogen (arbeid / seconde) dat een stappenmotor kan opbrengen is het product van de (stroom door de spoel in het kwadraat) en weerstand van de spoel (per spoel). Het vermogen per omwenteling is daarmee afhankelijk van het toerental, hoe sneller de motor draait, hoe lager het vermogen per omwenteling. Het koppel neemt dus af naar mate het toerental toeneemt.

Het houdkoppel is het koppel als de motor stil staat. Deze waarde wordt meestal opgegeven en kan gebruikt worden om verschillende motoren te vergelijken.

De kracht nodig om te frezen is afhankelijk van materiaal, voedingssnelheid, frees (aantal tanden, scherpte, diameter, toerental, etc) en niet onbelangrijk, de kracht nodig om de bewegende massa (tafel, kolom etc) in beweging te brengen.
mijn probleem is, geen ervaring, en als je iets koopt dat niet voldoet, had ik misschien betere iets meer uitgegeven aan iets dat net wel goed is
Je kunt heel goedkoop starten met goedkope drivers, voeding en stappenmotoren. Als je rekening houdt met "wat als de motoren te licht zijn", hoef je bij onvoldoende resultaat, alleen de motoren en de bevestiging te vervangen. Je kunt ook starten met één as, ook daar kun je al een hoop plezier aan beleven.
IK probeer hier op het forum zo veel mogelijk te lezen.
Sommigen zweren bij closed loop systemen.
Anderen beweren dat het niet nodig is en gewoon meer kost.
Vergeet niet, iedereen probeert een wel gemeend advies te geven vanuit zijn eigen invalshoek. Een professional met een goed gevulde order portefeuille, waarbij "elke seconde telt" en uren ook geld kosten, ziet het anders dan de hobby frezer die blij wordt als dat ding vanzelf beweegt! Beiden hebben gelijk, het is net hoe je er naar kijkt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Goed idee, 1 set kopen en zien wat die doet.
Dan moet ik motor, driver, voeding kopen en iets om het te laten werken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: taats/druklagers

Bericht door serum »

Inhakend op hfjbuis; (want bij stappenmotoren wordt meestal is inductie doorgaans een meer regulier verkrijgbare parameter dan de interne weerstand): stappenmotoren met een lage inductie en aangesloten op een hoge spanning het beste in staat om koppel op hogere toerentallen vast te houden.

Ik heb op mijn oude BF20 4,5Nm motoren op de x/y gehad, op een 4mm pitch KO. Nu gebruik ik 0,58Nm servomotoren, die op 50V staan en max 7A verstouwen. (in peak (3 of 6 seconden, weet het niet precies meer) doen ze een factor 3 van het standaard koppel

Een ko met 5mm en een 2Nm motor kan al een kracht van zo'n 2500N duwen.

Reden dat je bij een stappenmotor een hoger koppel kiest dan bij een servomotor is omdat op het toerental je inboet qua koppel. Microstapjes lijken mooi op papier, maar een microstap is minder exact dan je zou hopen; de ene keer is een 1/10 microstap 0,18 graden, de andere keer 0,15 en dan weer 0,21 oid.

je de stap van een stappenmotor onderverdeelt in microstapjes boet je ook weer in op koppel (je houdt zo'n 71% van je koppel over).
Voordeel van een goede stappenmotordriver is dat de microsteps er wel weer voor kunnen zorgen dat je voor je systeem de stroom kan verhogen zonder in resonantie te komen (hedendaagse stappenmotordrivers gebruiken een stukje DSP om ipv een ordinaire blokgolf de motor meer met een sinus aan te sturen, waardoor de motor stiller wordt op lagere toerentallen en dus minder resonanties opwekt)

Maar goed, lang verhaal kort; BF20; kan prima met de goedkope JMC servo-motoren. zorg alleen dat je de V6 koopt en niet de V5, deze eerstgenoemden hebben een verkapte variant van auto-tune aan boord.

Kijk eens hoe lekker soepeltjes dat loopt;

Gerard Schroder op Youtube;

Plaats reactie