taats/druklagers

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kitman schreef: Als ik ergens het verschil kan zien tussen beide systemen zou mooi zijn.
Daar is de CNC-zone dag bij uitstek geschikt voor, helaas is dat pas weer in november.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door DirkSchipper »

kitman schreef:Komt er dan nog iets tussen de pc en het break out bord?
Van de CPU5A4 bestaan twee smaken:
- van PC naar de CPU5A4 middels USB
- van PC naar de CPU5A4 middels Ethernet (netwerkkabel)
Breakout-board is niet nodig.

Ethernet schijnt betrouwbaarder te zijn.
Ik heb USB. Een enkele keer verlies ik contact, maar ALLEEN als hij een uur of zo aan staat zonder dat er gefreesd wordt. Dus eigenlijk nooit ....
Ethernet is een beetje duurder.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door Ballegooijen »

Dan moet je waarschijnlijk bij 2 verschillende mensen gaan kijken. Ikzelf werk met EdingCNC. Het is misschien niet de goedkoopste optie maar ik ben er wel heel tevreden mee. Ook de service is goed (en dichtbij) Logisch natuurlijk want het is een pakket voor professionals en geen hobbypakket. Ook hier op het forum zijn er veel gebruikers dus is er ook veel hulp als je klem loopt.

Als een Mach gebruiker zich meld zal hij een zelfde soort verhaal hebben denk ik, alsook een Unix gebruiker. De keuze zal je toch zelf moeten maken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Dus globaal genomen is er niet echt een verschil.
Ik dacht dat CPU5A4 het breakout board was?
Wat zit er dan tussen als je Mach 3 neemt?
stepper - driver - (CPU5A4) of ? - pc
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door Breaker »

De CPU5A4 is een Eding break-out-board en werkt alleen met EdingCNC besturingssoftware. Het board neemt veel van de taken waar die anders door de PC moeten worden gedaan, het is daarom relatief prijzig. Tussen de PC en kaart komt een USB of Ethernet kabel.

Bij Mach3 zijn er veel mogelijkheden, alles direct aansluiten aan een PC met parallel poort en geen BOB, simpele BOB, tot een BOB nog uitgebreider dan hierboven. De BOB moet wel samen kunnen werken met Mach3, maar dat zijn er legio. De connectie tussen PC en BOB kan dus electrisch zijn, of USB of Ethernet. Prijzen van bijna niks tot flink duur.

LinuxCNC wordt vanaf de PC geregeld, die moet dus voldoende snel zijn (of eigenlijk, weinig vertraging veroorzaken) om de drivers aan te sturen, ook hier kan het van supersimpel via een parallelpoort tot uitgebreide BOBs, zelfs als PCI insteekkaart in de PC, prijskaartje van goedkoop tot duur.

Er zijn ook nog andere mogelijkheden zoals Arduino gebaseerde controllers met bv GRBL. Een Arduino is goedkope hardware, maar dit systeem is minder snel en uitgebreid als die hierboven, wat niets geeft als je het niet nodig hebt. Er zijn verschillende BOB’s (shields) specifiek voor Arduino en GRBL vaak zitten de drivers daar dan al ingebouwd.

Daarnaast zie je ook steeds vaker UCCNC, wat ook een combinatie van BOB en software is, net als EdingCNC, maar het kan ook samenwerken met Mach3. Het is ook goedkoper: https://cncdrive.com/UCCNC.html

Voordeel van de geïntegreerde systemen is dat ze eenduidig opgezet zijn, maar ook beperkter, want het is de maker die bepaald wat er mogelijk is (EdingCNC, UCCNC). Bij Mach3, LinuxCNC zijn de mogelijkheden eindeloos, Mach3 omdat het er al zo lang is dat iemand het wel eens eerder gedaan heeft. LinuxCNC omdat je het helemaal naar eigen wens kan bouwen als je dat wilt (en kan). GRBL is in beide opzichten iets beperkter maar kan goed voldoen bij minder exotische machines.

Voor allemaal komt er best wat bij kijken om het electrisch en softwarematig juist in elkaar te steken. Daar zijn geen uitzonderingen op, afgezien van uitbesteden. Maar met wat hulp van hier is het best te doen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Waw, net wat ik zocht.
Nu lees ik op internet dat Eding cnc eerder een pro- systeem is dan hobby.
De anderen eerder hobby, wel alles erop en eraan.
Meestal is het thuis frezen hobby, bij mijn maat kan ik 2.5D frezen op de deckel.
Maar daar moet eigen gebruik altijd plaats maken voor werk voor derden, wat normaal is.
Ik wil later wel een 4de as plaatsen.
Ook bekijk ik de mogelijkheid om via een laptop te werken.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door javanree »

Breaker schreef:LinuxCNC wordt vanaf de PC geregeld, die moet dus voldoende snel zijn (of eigenlijk, weinig vertraging veroorzaken) om de drivers aan te sturen, ook hier kan het van supersimpel via een parallelpoort tot uitgebreide BOBs, zelfs als PCI insteekkaart in de PC, prijskaartje van goedkoop tot duur.
Kleine aanvulling op de verder prima post van Breaker : als je voor bijvoorbeeld een MESA board gaat in combinatie met LinuxCNC, krijg je vrijwel hetzelfde als bijvoorbeeld met EdingCNC : het board doet het grootste deel van het 'zware' werk en de PC stuurt alleen op hoger niveau aan. De MESA boards zijn er met Ethernet, of via de PCI/PCIe bus.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Ik ben mekaniek en geen electro man.
Mijn hobby is niet elektronische dingen aaneen solderen.
De hobby is het frezen op zich als alles klaar is.
Dus zal ik voor zo veel mogelijk plug and play gaan.
Mach 3 lijkt mij vrij duidelijk, op Youtube alleszins.
Andere systemen heb ik nog niet bekeken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kitman schreef: Dus zal ik voor zo veel mogelijk plug and play gaan.
Mach 3 lijkt mij vrij duidelijk, op Youtube alleszins.
Andere systemen heb ik nog niet bekeken.
Het probleem is dat al die systemen niet voor jouw toepassing bedacht zijn, maar om zoveel mogelijk toepassingen en wensen van gebruikers op te kunnen lossen. Gevolg: bij alle systemen zul je je in zekere mate moeten verdiepen in aansluitingen en instellingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Dat begrijp ik en doe ik ook, maar ik ga het niet opzoeken.
Ik ga eerst via Youtube proberen alle verschillende systemen eens te bekijken, als ik het al vind.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door Breaker »

javanree schreef:Kleine aanvulling op de verder prima post van Breaker : als je voor bijvoorbeeld een MESA board gaat in combinatie met LinuxCNC, krijg je vrijwel hetzelfde als bijvoorbeeld met EdingCNC : het board doet het grootste deel van het 'zware' werk en de PC stuurt alleen op hoger niveau aan. De MESA boards zijn er met Ethernet, of via de PCI/PCIe bus.
Wil je dat eens met DaBit afstemmen?
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=19&t ... sa#p160415
kitman schreef:Dat begrijp ik en doe ik ook, maar ik ga het niet opzoeken.
Zoals ik al zei is geen enkel systeem plug and play. Als ik het goed inschat, (niet te veel investeren in geld en kennis, het is tenslotte niet waar je interesse ligt en geen heel bijzondere eisen), moet je eens kijken naar UCCNC.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Die laatste opmerking snap ik niet.
Ik dacht net wel iets meer geld te investeren om zelf minder te moeten doen.
Maar iets anders.
De Y KO zit er in.
De X daar en tegen daar moet ik de KO afdraaien.
Ik ga het anders maken dan ik eerst dacht.
Zou het raadzaam zijn om op de plaats waar ik de klauwen zet op de KO, een spanbus te maken?
Ik vrees een beetje dat die zou kunnen beschadigd worden.
Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door Breaker »

kitman schreef:Die laatste opmerking snap ik niet.
Ik dacht net wel iets meer geld te investeren om zelf minder te moeten doen.
Kan wel, maar wat noem je iets meer geld?

En dit is op basis van EdingCNC, wat dan praktisch plug & play zou moeten zijn. Ik gebruik dit zelf en vind dat het goed gedocumenteerd is, maar als beginnend bouwer is zeker niet alles vanzelfsprekend, en dat geldt ook voor de andere systemen. Maar neem het eens rustig door, er zijn hier voor iedere besturing wel forumleden die kunnen helpen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door DirkSchipper »

Breaker schreef:En dit is op basis van EdingCNC, wat dan praktisch plug & play zou moeten zijn.
Ik was (ben :mrgreen: ) een absolute beginneling, maar ik had het zo aan de praat.
Ja, een aantal zaken moet je leren. Wat homing is, hoe het zit met absolute en werkcoördinaten, hoe bepaal ik welke richting de steppers draaien, ... Maar dat is iets wat voor elk systeem geldt.
En ja, dan krijg je nog een hele tijd waarin je uitvindt wat jouw machine wel/niet kan en welke instellingen daar bij passen.
Maar ik ben niets dan lof over EdingCNC! Echt waar voor je geld.
Plaats reactie