wie heeft zelf al en overkapping gemaakt over zijn cnc machine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Albert1
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 12:55
Locatie: België - Tessenderlo

wie heeft zelf al en overkapping gemaakt over zijn cnc machine

Bericht door Albert1 »

Wie van jullie heeft aub al eens zelf en veiligheidskap (security) overkapping gemaakt over zijn machine ,
en met welk materiaal hebben jullie dat gedaan ,en waar moet zekers opgelet worden .

ik had en gedachte om zo en acryl overkapping te maken en dit heeft twee redenen ,het rondvliegende stof of spaanders , en veiligheid natuurlijk (mocht er eens en freesje breken of en stukje hout of metaal wegvliegen) ,omdat er al eens kinderen door de werkplaats wandelen .

Als de vraag hier niet op zijn plaats staan mag de moderator dit natuurlijk verplaatsen .

Met vriendelijke groeten ,

albert1
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: wie heeft zelf al en overkapping gemaakt over zijn cnc machine

Bericht door DaBit »

Polycarbonaat is een geschiktere kunststof voor dit doel dan plexiglas. Ik heb het in 4mm dikte gebruikt.
Velen bouwen een stalen of houten omkisting met polycarbonaat venster in de deur.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: wie heeft zelf al en overkapping gemaakt over zijn cnc machine

Bericht door mosoft »

Ik heb een wand gemaakt uit stalen profiel en daarin twee schuifdeurtjes uit 4 mm polucarbonaat. Acruil versplinterd als er iets hard tegen aankomt policarbonaat is zeer taai en buigzaam.
Kijk ook maar even op mijn site dan zie hoe ik het heb gemaakt.
De twee deurtjes kan ik aan de zijkant weghangen en kan voor het werkstuk opspannen en nullen.
www.onderdeelstuk.nl

Jan (Mosoft)
Albert1
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 12:55
Locatie: België - Tessenderlo

Re: wie heeft zelf al en overkapping gemaakt over zijn cnc machine

Bericht door Albert1 »

DaBit en Mosoft

Bedankt voor jullie reactie en ben ik ook weer iets wijzer geworden welk materiaal dat ik beter kan aankopen ,
en dat dan toch nog meer beveiliging geeft als mijn voorgestelde acryl.

Dus ga ik ook voor heel de machine te overkappen en moet ik alleen nog eens uitvissen hoe ik er een schuifdeurtje of misschien
en volledig paneel kan uitpakken maar waar toch de veiligheid ten goede blijft .

Bedankt Heren

Mvg

Albert1
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: wie heeft zelf al en overkapping gemaakt over zijn cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Mijn omkasting.. Staalplaat 1 mm, met 3mm dik Polycarbonaat in de deurtjes, en de linkerkant.. rechts staat een stalen plaat, met tegen het schuifdeurtje een tochtborstel om de spanen uit de besturingskast rechts te houden,

Onderin de machine liggen 2 Glasvezel spanenbakken, die zoveel mogelijk afgerond zijn, zodat er geen spaantjes in de hoeken blijven liggen.
Ondanks dat het staal is, houdt de omkasting naast de spanen ook een hoop lawaai tegen.. wel zo lekker..

omdat ik via dit forum een Heidenhain controlepaneel kon bemachtigen, heb ik de hele besturing in de kast naast de machine gebouwd.. alles in een
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: wie heeft zelf al en overkapping gemaakt over zijn cnc machine

Bericht door flex »

Tip voor je polycarbonaat... Om het knap te houden, somige koelvloeistoffen kunnen het aanvreten, en de spaanen kunnen het schuren, doe wat huishoud/keuken/glas folie aan de binnenkant... paar laagjes (2-3) en af en toe vervangen.
Plaats reactie