hss kwaliteit verschil

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door Robbie »

Hallo Pieter,

Arie heeft zich niet voor niets geregistreerd als "Kabaalstra", dat betekent dat hij wat luidruchtiger is dan de meesten en dat kan voor sommigen wel eens te pittig zijn.
Maar dat Alias getuigt ook van zelf relativering en da's ook niet gek. Volgens mij heeft Tony gelijk, over hoe je het kan opvatten.
Arie is recht voor zijn raap en komt soms wat minder tactvol over. Ik begrijp ook dat "bullshit" op de goed bedoelende forummer wel wat scherp overkomt.
VHM of HHS? Mijn machine draait max 2000rpm met 1/4 pk (Emco FB), ik frees alleen met HSS (staal en alu), VHM zou best eens kunnen, maar bij mij is alles HSS en dat gaat goed.
Dus in mijn geval heeft Pieter gelijk. Mijn machine staat wegens een verhuizing al 4 jaar stil en ik ga hem binnenkort maar weer eens optuigen.

Groeten Rob.
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door assink »

Als je op gewone conventionele freesmachines doelt heeft Pieter wel een beetje gelijk.
Vaak halen deze de snelheden voor VHM niet, en een proxxon machine mist al helemaal de stabiliteit voor zoiets.

HSS volstaat voor mij ook meestal prima, heb wat VHM freesjes voor als het materiaal wat harder is.

Leuke video over VHM freesjes op conventionele machines:
https://www.youtube.com/watch?v=MOEkoSvA30A
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door hfjbuis »

Leuke video over VHM freesjes op conventionele machines:
Hij noemt zijn freesmachine een kleine hobby machine. Dan valt mijn BF16 in de categorie speelgoed en dat is ook zo als je anders gewent bent. Maar het is voor mij leuk speel goed!!!
Ik ga het eens proberen, levert minimaal een "zo gaat het niet ervaring" op.
Tonybryden
Berichten: 900
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door Tonybryden »

Ik ben ook nog een beginner ontdekker in Cnc frezen.
Ik lees heel veel hier op het forum en pik er de dingen tussen uit waar ik iets mee kan.
Ik probeer het gewoon heel voorzichtig.
En ja ik zit nogal met wat gebroken freesjes, en daar komt Arie kabaalstra weer om de hoek kijken om daar weer kleine beiteltjes van te maken.

Mijn tip is, verzamel wat info met vragen hier, en voor de rest gewoon proberen, blijft het ook nog spannend of het lukt 😊
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door hfjbuis »

hfjbuis schreef: 31 mei 2018 10:56
Leuke video over VHM freesjes op conventionele machines:
https://www.youtube.com/watch?v=MOEkoSvA30A
Hij noemt zijn freesmachine een kleine hobby machine. Dan valt mijn BF16 in de categorie speelgoed en dat is ook zo als je anders gewent bent. Maar het is voor mij leuk speel goed!!!
Ik ga het eens proberen, levert minimaal een "zo gaat het niet ervaring" op.
Zo als gezegd, ik heb het geprobeerd met een 10 mm HSS M2 ruwfrees (HBM) in 15 mm staal, in een keer 5 mm gefreesd. Het ging probleemloos (400 RPM) en langzaam voeden. De spanen waren goed en veel sneller klaar dan de (mijn) oude methode (0.25 mm per keer). Ook de freesmachine protesteerde niet en zelfs de "finish" was goed. Al met al, weer wat geleerd!

Mijn 2e HSSAL frees heb ik ook getest, dezelfde resultaten als de 1e, veel beter dan HSS-M2. Dit wordt mijn nieuwe standaard voor zelf te slijpen frezen.

Ik ben gestopt met het slijpen van beitelplaatjes. De kans is groot dat daar ook kobalt in zit. Ik heb nu CCMT060204 van Korloy en CCGT060402 van Mitsubishi. Iets duurder dan hun merkloze voorgangers, maar stukken scherper en veel langere standtijden. Het CCGT plaatje voor aluminium is zo scherp dat zelfs met 0.001 mm aanzet, er nog steeds spanen vanaf komen.
Plaats reactie