hss kwaliteit verschil

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

hss kwaliteit verschil

Bericht door harry321 »

hoi, zit er veel verschil in hss ?
ik bedoel, je kan goedkoop op aliexpress hss kopen maar is die hss van kaas of valt dat wel mee ?

gr, harry.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1749
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door Kars-cnc »

Hmm... weinig reacties...

Ik was ook wel benieuwd naar de ervaringen maar die zijn er blijkbaar niet? Hss is natuurlijk ook in Nederland bij bv HBM niet zo duur. Hier heb ik wel goede ervaringen mee al gebruik ik tegenwoordig vrijwel alleen nog maar wisselplaatjes.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door Kjelt »

Onderwerp is pas langsgekomen voor HSS Cobalt boren:
viewtopic.php?f=38&t=15552

korte"conclusie: alle waar naar zijn geld, vooral standtijd en scherpte zijn bij merk producten beter.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door pieter dr200 »

HSS in een norm.
goed kopen hss producten zijn vaak van de minimale kwaltijd wat de norm voor schrijft, terwijl een duur merk vaak aan de top van de norm zit.
het beste kan je dit merken met boren.
een gewalste kwaltijd of een profiel geslepen boor.
ook met een kobalt toevoeging verlengt de stand tijd enorm en vaak zijn deze snij gereedschappen wat stijver.

in het verleden heb ik wel eens wat gereedschap gekocht waar ook nieuwe frezen van hbm in zaten.
ook heb ik voor de grap wel eens met frezen van hbm in de winkel mee in mijn handen gestaan, wat mij opviel is dat de bramen er aan hangen en dat het bot is.
maar goed ik ben de professionele merken gewend, en daar zit nou eenmaal ook een prijsverschil in.
ook hardmetalen frezen heeft voor een hobbyist geen zin, de machines zijn vaak niet stabiel genoeg en komen ook niet aan de benodigde snijsnelheid en voeding.

waar je het beste naar kan kijken is gereedschap van phantom.
dit is een redelijk merk met goede produkten die prijstechnische niet verkeerd zijn.
maar goed het zijn natuurlijk geen hbm of ali prijzen.

en het is natuurlijk maar net wat je er zelf voor over heb.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door hfjbuis »

HSS is een verzamel naam. Er zijn veel kwaliteiten (soorten) aangegeven met iets als HSS-E of HSS-M2. Staat er niets bij, dan is de kwaliteit meestal niet bijzonder.
Ik slijp mijn boren en frezen zelf op de draaibank met een dremel, maar geen HSS-E. In HSS-E zit kobalt, maar die kun je zonder goede stof afzuiging niet slijpen want Kobalt (zwaar metaal) stof in de longen, daar kun je aardig en vervelend dood aan gaan. HSS-E is echter geweldig om me te draaien of frezen, super scherp en dat blijven ze ook erg lang. Zelf gebruik ik alleen HSS-M2. Dat is de hardste kwaliteit die ik zelf kan slijpen.
Nu is er tegenwoordig ook nog HSS-M2AL. In plaats van kobalt zit daar aluminium in. De hardheid zou vergelijkbaar zijn met HSS-E. Ik heb ooit een exemplaar gekocht en inmiddels is hij al een keer geslepen. Hij doet het beter dan HSS-M2 en ik heb een 2e exemplaar besteld (ebay). Als die het even goed doet, wordt dat mijn nieuwe standaard.
Nu heb ik geen enkele frees van professionele kwaliteit. Wel heb ik enkele goede kwaliteit boren. Het verschil is duidelijk, maar gezien de prijs houd ik het op geslepen HSS-M2 exemplaren en als ze bot zijn, dan slijp ik ze wel na.
HBM is duurder dan e-bay, maar een set van 20 HSS-M2 frezen in een kistje kost € 80,--. Dat is niet veel duurder dan op ebay en je weet wat je krijgt. De boren en frezen van ebay zijn soms alleen geschikt om weg te gooien, maar meestal is het net zo goed als van HBM (mijn ervaring).
Wisselplaatjes is ook zo iets. Ik kan er met een iets grotere aanzet mee draaien, maar gezien de prijs moet ik ook daar gebruik maken van chinese kwaliteit. Mijn mini draaibank heeft ook niet het vermogen en de stijfheid om echt wisselplaatjes te gebruiken. Daarom beperk ik mij tot DCMT060204. Die heeft een kleine neus radius en daar kan ik goed mee uit de voeten. Je kunt ze (aan een kant vanwege de passing) ook wel eens langs de slijpsteen (Dremel met slijp schijfje) halen. Dan kan die er wel weer even tegen aan en dat gaat net zo snel als het wisselen van het plaatje.
Dan is er ook nog VHM. Volgens YouTube kun je daar zelfs HSS mee frezen. Ik heb geen VHM spul tot mijn beschikking, dat HSS frezen zou kunnen kloppen. De vraag is alleen hoe lang de frees stand houd.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2129
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door spinningwheels »

Ik heb kort geleden eens een paar HSS .Co 5 boren bij een merk X aanbieder gekocht 3 euro voor een 10 mm boortje.
Maar de oudijzer boer wil ze eigenlijk nog niet eens hebben.
het is echt weggegooid geld, dan is een investering in een hamburger van de mac drek nog een betere investering .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door Arie Kabaalstra »

hardmetalen frezen heeft voor een hobbyist geen zin, de machines zijn vaak niet stabiel genoeg en komen ook niet aan de benodigde snijsnelheid en voeding
1 woord.. Bullshit..tegenwoordig kun je met `hobbysoftware` al HSM Paden aanmaken, en dan is stabiliteit ineens minder een issue, en als je een Kress of Suhner spindel hebt.. of een Freesspindel met ER opname (ø80 mm, al dan niet watergekoeld), die halen makkelijk het benodigde toerental.
200m/min is gangbaar voor TiAlN gecoate hardmetalen frezen in Staal.. maar het is geen Minimale snijsnelheid.. langzamer kan ook.. en.. ga er eens aan rekenen?.. een 4 mm freesje op 200 meter?.. da's even uit het hoofd.. ø32= 2000 toeren..32/4= 8....x2000= 16000 toeren voor een 4 mm freesje.. dat haalt een Kress makkelijk...

het knelpunt zit em eerder aan de andere kant van het spectrum.. lage snijsnelheden.. titanium bijvoorbeeld.. 60 meter/min is wel de max.. dus.. freesje 4?..nou.. gaan we.. @ ø32, 60m/mni=600 toeren.. 600x8= 4800.. dat is 200 toeren minder dan de laagste stand van een "laagtoerige Kress".. een Suhner gaat vanaf 3500 toeren. Daarom heb ik nu een Suhner op mijn machine

Voor HSS gereedschappen loopt juist zo'n Freesspindel veel te hard om in staal te kunnen werken.. zodat je "Vastzit" aan ALuminium, brons en kunststoffen.. mits je machine voldoende hoge voedingen aan kan..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 30 mei 2018 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Tonybryden
Berichten: 897
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door Tonybryden »

👍 ik dacht al, heb ik nu voor niets wat vhm freesjes gekocht.
Bedankt Arie voor je info.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 30 mei 2018 09:58 een Suhner gaat vanaf 35000 toeren....
Dat is nogal wat, wat is dan de eindsnelheid?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 30 mei 2018 12:29
Arie Kabaalstra schreef: 30 mei 2018 09:58 een Suhner gaat vanaf 3500 toeren....
Dat is nogal wat, wat is dan de eindsnelheid?
Mea Culpa... Tikfout.. aangepast.. maximum is 25.000, en da's zat.. zelfs met een 1 mm freesje zou je in Titanium niet meer dan slechts.. :lol: 19.000 toeren mogen draaien..
ok.. voor een freesje 0.5 zou je dan op 38.000 uitkomen.. maar dat komt bij mij zo weinig voor.. bovendien.. lagere snijsnelheid kan vaak ook.. hoger eigenlijk nooit..
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door pieter dr200 »

wat een kabaal.
ging dit onderwerp niet over het verschil in kwaliteit van hss?
voor zover ik het gezien heb, beschikt de gene die dit onderwerp geopend heeft een proxon draai frees combi conventioneel.
ook word er niks over een te bewerken materiaal gezegd, laat staan dat we het hier over frezen hebben.
ik zeg niet dat het niet mogelijk is, om met hartmetaal te frezen.
alleen dat je van de stabiliteit en snelheden van de machine afhankelijk bent.
en vaak is het zo met kunststoffen dat het beter is om met hss te frezen, omdat dit scherper is dan hartmetaal.
en in bepaalde gevallen is de stand tijd van hss langer dan dat van hartmetaal
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door andrefc101 »

pieter dr200 schreef: 30 mei 2018 20:21 wat een kabaal.
Dus?
Arie geeft aan de je wel degelijk met VHM kan frezen met de tegenwoordige high speed freespade, en dat dan juist de stabiliteit van minder belang is.
Goed en interessant bericht toch?
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door pieter dr200 »

ik keur het ook niet af, het gaat mij alleen op de manier waar op het gaat.
1 woord.. Bullshit
je kan dit ook op een andere manier brengen, zodat het wat vriendelijker overkomt.
Tonybryden
Berichten: 897
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: hss kwaliteit verschil

Bericht door Tonybryden »

Het woord bullshit vind ik wel passen op zijn antwoord.
Als je iets gaat verkondigden over vhm moet je er wel zeker van zijn wat je schrijft, anders kun je beter niets schrijven.
En als dan blijkt dat de info niet klopt is bullshit ook wel gepast.
Je moet het ook niet zo serieus nemen, Arie komt vaak met zijn woord bullshit, als ik dat Arie zie schrijven kun je er donder op zeggen dat er weer een interessant verhaal komt.
Mijn advies lees er een beetje door heen , zul je zien dat het een best leuk woord is wat veel gebruikt word hier.
Plaats reactie