hoe 2 motors op een dir en pul

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

hoe 2 motors op een dir en pul

Bericht door tenij000 »

hoe sluit ik nu aan 2 nema23 motors 4 kabels aan op een dir en een pul signal de motors moeten alle twee het zelfde draaien moeten de Y axis worden
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe 2 motors op een dir en pul

Bericht door DirkSchipper »

De draajes DIR en PUL gaan naar 2 drivers (doorlussen), en op elke driver is één stepper aangesloten ...
Als een van de motoren de andere kant oploopt kun je één van de twee spoelen van de stepper ompolen (draden verwisselen).
Laatst gewijzigd door DirkSchipper op 17 apr 2018 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
mjeuring
Berichten: 950
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: hoe 2 motors op een dir en pul

Bericht door mjeuring »

Ik weet niet welke controller je hebt, maar sommige kunnen met een slave-as werken, lijkt me wel net zo makkelijk.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: hoe 2 motors op een dir en pul

Bericht door ruudderooy »

of als je mach3 gebruikt op een 4/5/6de as aansluiten en die configureren in mach 3 als slave as.
Dan kan je hem ook een eigen home sensor geven en de gantry recht zetten mocht een van de assen stappen zijn kwijt geraakt.
dan weet je zeker dat je assen in iedergeval altijd even recht / scheef staan na homen.

Gr Ruud
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

Re: hoe 2 motors op een dir en pul

Bericht door tenij000 »

Problem is dat het arduino mega is op din rail
Software die werk zonder pc heeft helaas maar 3x dir 3x pull
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: hoe 2 motors op een dir en pul

Bericht door leopard »

Ik ben een met Arduino en GRBL gestuurde laserengraver(tje) aan het bouwen met twee stappenmotoren voor de X-as en één voor de Y-as .
Voor de X-as zit aan elke zijde een stappenmotor die met een tandriem de brug aandrijft.
Deze twee identieke stappenmotoren staan samen op één driver.
Uiteraard zijn voor één van de motoren de draden omgewisseld omdat de motoren tegengesteld moeten draaien.
De stappenmotoren mogen elk 1A stroom hebben. De driver staat daarom op 2A.
Dit werkt bij mij uitstekend.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hoe 2 motors op een dir en pul

Bericht door hfjbuis »

Als techneut was mijn eerste reactie, dan kan nooit goed gaan, maar na wat overpeinzing, moet het kunnen en vindt ik het zelfs niet verkeerd! Ik zou dan de spoelen van de steppers in serie zetten, weet je zeker dat ze beiden evenveel stroom krijgen en de krachten gelijkmatiger verdeeld worden. Je verliest wel wat aan maximum toerental door de toegenomen inductie van de spoelen (mH) waarde, maar dat is beter dan een "scheve" belasting.
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe 2 motors op een dir en pul

Bericht door DirkSchipper »

tenij000 schreef: 17 apr 2018 21:42 Problem is dat het arduino mega is op din rail
Software die werk zonder pc heeft helaas maar 3x dir 3x pull
Ik heb een 3 kanaals EdingCNC. Ja, geen Arduino, maar wel 4 steppers draaiend op de methode die ik beschreef: Dir-X ==> 2 drivers, Pul-X ==> 2 drivers, Dir-Y/Pul-Y en Dir-Z/Pul-Z elk naar een eigen driver ....
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

Re: hoe 2 motors op een dir en pul

Bericht door tenij000 »

mooi :) blijk te werken
Plaats reactie