wat heb ik?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
svenhuis
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2017 18:50

wat heb ik?

Bericht door svenhuis »

Beste forum leden......

ik heb ooit eens een bouwpakket via aliexpress gekocht.
met volgens de verkoper een 2.5w laser. (blauw)

nou weet ik niks van die machine en ik wil me wel verdiepen in deze cnc maar waar te beginnen.

nu heeft deze cnc het wel gedaan.
alleen nu werkt het niet meer.
de verhoudingen van uitvoer komen niet overeen met invoer en de laser werkt niet meer.
als ik deze direct aan de 12v hang doet hij het wel.
in test fase soms
en uitvoervaste max 5 sec en dan schakeld hij uit.

mijn vraag is wat voor machine heb ik......
en kan ik dat moederboardje (arduino?) herschrijven met software opensource?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: wat heb ik?

Bericht door Breaker »

Mooi begin qua uitleg, maar een paar foto's zou wel veel helpen denk ik... Lukt dat voor de machine, de besturingsprint en het bedieningsscherm?
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=15474
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: wat heb ik?

Bericht door Ballegooijen »

En.. wat is er gewijzigd na dat hij het nog deed? Is er aan gesleuteld of zijn er onderdelen afgehaald?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
svenhuis
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2017 18:50

Re: wat heb ik?

Bericht door svenhuis »

oeps.....
fotos vergeten.

bij deze.
de reden van verandering in werking is mij volledig onbekend.
ik gebruik dezelfde software. zelfde computer. (alleen we updates verder)
geen bewuste veranderingen aan de machine alleen al om de simpele reden dat ik er geen verstand van heb.
de software meerdere malen opnieuw geinstalleerd. geen effect.

er ploppen ook steeds verschillende errors op.
die opgezocht maar boden ook geen oplossing.
error codes nu niet voor handen maar bij errors helemaal geen actie van de cnc. bij geen alarm/errors de eerder beschreven problemen.16829 16828 16826 1682419823

Ik heb ook nog een handleiding die ik volledig heb gevolgd. Hier staat info over zowel de machine als de software. Als dit nuttig is kan ik het aanleveren. het is een pdf.

mvg sven
popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: wat heb ik?

Bericht door popol167 »

waarschijnlijk is uw bordje te warm geworden, ik zie geen ventilator of koelribben op de chips. nieuwe insteekprintje kost maar enkele €.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: wat heb ik?

Bericht door hfjbuis »

sven,

Als je wilt, kun je er mee langs komen, dan kijken we er samen naar. Ik woon in Hoensbroek (limburg).

Huub
svenhuis
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2017 18:50

Re: wat heb ik?

Bericht door svenhuis »

Beste Popol167 en hfjbuis,

Dank voor jullie reactie.
Mijn excuus dat ik zo laat reageer maar mijn tijd ging even in een verbouwing zitten en niet naar hobby's toe.

intussen heb ik de cnc van LaserAxe weer getest. Alle updates gedraaid die Laseraxe voorschrijf en op hun site zet voor download.
Als ik de laser direct op 12V aansluit, een mooie dot. Als ik het op de printplaat aansluit> niks.
Als ik in de laseraxe cnc software een image upload en klaar zet voor bijv. outline graferen en dan een "range" bepaling wil hebben, dan beweegt de cnc heel rustig heel netjes. Alleen het formaat klopt niet. Het lijkt wel of het ongeveer maal 2 is. Dus software ingesteld op 10x10cm dan lijkt de machine 20x20cm te lopen. Maar hij loopt rustig.

Normaal liep de cnc bij "run"of graferen ook rustig alleen dan had ik geen of een wisselende dot van de laser. Meestal als ik het wattage tijdens het proces veranderde kwam de dot van de laser weer terug. Maar nu lijk de de gehele machine te veranderen in 1 met parkinson. Het schud en trilt enorm. Dus elk test proces afgebroken.

@popol167 : waarom denkt u een verhitte insteek print? En ik wil best een paar euro spenderen om te kijken of dat daadwerkelijk het probleem is. Alleen heb ik hier weinig kaas van gegeten. Ik heb de machine als bouwpakket gekocht en als lego in elkaar gezet. En draaien met het ding. Ik heb nog geen kennis van cnc en ook geen van arduino. Dit wil ik wel, alleen er is zo veel informatie dat ik even niet weet waar ik moet beginnen. Qua arduino ga ik denk ik maar beginnen met een starters pakketje en wat spelenderwijs leren. Alleen als ik voor dit probleem iets gerichtere info kan krijgen, dan erg graag. Want ik wil de cnc op kort termijn weer eens inzetten.

@hfjbuis: Er attent voor uw aanbod en mocht de machine problemen blijven geven dan zou ik daar op den duur zeker gebruik van willen maken maar aangezien ik zelf in wateringen woon ligt hoensbroek niet echt om de hoek.

en mocht iemand anders na dit lezen een idee hebben dan graag. ik zal sneller reageren dan me vorige post aangezien de verbouwing voorbij is.
Plaats reactie