Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
Moderator: Moderators
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
Dus gewoon begoinnen met vier assen en dan later als het zin heeft nog verder uitbouwen. Hie rheb ik nog 2 vragen voor de liefhebber.
Rhino is het tekenprogramma en mach 3 zet de g code om? (is dit goed voor 4 assen?)
Kan je aan een kogelomloop as lassen?
Rhino is het tekenprogramma en mach 3 zet de g code om? (is dit goed voor 4 assen?)
Kan je aan een kogelomloop as lassen?
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
Rhino is inderdaad het teken programa..
Maar rhino genereerd dacht ik GEEN G-code....
Mach3 is een bestuurings programma... en om iets te kunnen frezen dien je eerst een g-code progamma te genereren dit kan o.a. met bijvoorbeeld het programma CAMBAM.
En als laatste .. het lassen aan de omlopen...
Het zou kunnen maar ik zou het niet aanraden..... Ik zou ook niet weten wat je eraan zou moeten lassen...
Je hoeft ze alleen in 1 of 2 lagerhuizen te monteren en de pulleys/koppelingen erop..
Maar rhino genereerd dacht ik GEEN G-code....
Mach3 is een bestuurings programma... en om iets te kunnen frezen dien je eerst een g-code progamma te genereren dit kan o.a. met bijvoorbeeld het programma CAMBAM.
En als laatste .. het lassen aan de omlopen...
Het zou kunnen maar ik zou het niet aanraden..... Ik zou ook niet weten wat je eraan zou moeten lassen...
Je hoeft ze alleen in 1 of 2 lagerhuizen te monteren en de pulleys/koppelingen erop..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
Het programma Cambam, zet dit progamma zelf de tekening om in de g codes of is dit ingewikkeld?
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
klopt..
In cambam laad je een DXF.. via dit programma kan je een G-code programma genereren..
Het gaat niet geheel automatisch.. je moet zelf nog wel wat dingen doen....
EN is het ingewikkeld.... in het begin wel ja maar alles is te leren...
In cambam laad je een DXF.. via dit programma kan je een G-code programma genereren..
Het gaat niet geheel automatisch.. je moet zelf nog wel wat dingen doen....
EN is het ingewikkeld.... in het begin wel ja maar alles is te leren...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
Om nog even terug tekomen op het lassen van een kogel mloopspindel, ik moet een kogelomloopspindel hebben van 12mm maar aan een kant een stuk van 12mm zonder schroefdraad waar een tand wiel en twee lagers over heen worden geperst. Ik wilde de kogelomloopspindel afdraaientot dat er geen schroefdraad meer op zit en dan een buis op lassen en deze afdraaien voor de lagers en tandwiel. Of heeft iemand een betere oplossing en goedkoop?
-
- Berichten: 488
- Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
Goedkoper en beter is een perspassing of lijmen met b.v. loctite.
Kost een paar euro maar dan kan je heel veel lagers enzovoort mee vastlijmen.
Ik zou niet zonder een paar flesjes loctite kunnen..
Voor loctite heb je een beetje ruimte nodig, (moet je even in de productspecificatie van de fabrikant kijken)
Dat komt de uitlijning niet ten goede,
Je kan b.v. vlakjes vijlen op de ''perfect'' gedraaide as, om dat op te lossen. De loctite heeft daar dan de ruimte om zich te ''zetten''. De centrering hangt dan niet af van waar het meeste loctite zit.
[edit] ik denk dat je 638 nodig hebt!
Gr. KvG
Kost een paar euro maar dan kan je heel veel lagers enzovoort mee vastlijmen.
Ik zou niet zonder een paar flesjes loctite kunnen..
Voor loctite heb je een beetje ruimte nodig, (moet je even in de productspecificatie van de fabrikant kijken)
Dat komt de uitlijning niet ten goede,
Je kan b.v. vlakjes vijlen op de ''perfect'' gedraaide as, om dat op te lossen. De loctite heeft daar dan de ruimte om zich te ''zetten''. De centrering hangt dan niet af van waar het meeste loctite zit.
[edit] ik denk dat je 638 nodig hebt!
Gr. KvG
Laatst gewijzigd door klaas van gemerden op 09 feb 2009 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13532
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
LIJMEN????.. gewoon de as glad afdraaien, en een bus draaien die een paar honderdste te klein is.. die hou je vervolgens even met een tang vast boven een gasbrander, zodat ie uitzet, je schuift em op de as, en dan als ie afgekoeld is, zit ie muurvast!...
-
- Berichten: 488
- Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
Tsja dan krijg je het ook nooit meer van mekaar af.
Maar ik lijm m'n lagers e.d. voorlopig lekker... Binnendraaiwerk is niet m'n sterkste kant, en in de ruimers hierzo heb ik ook niet echt vertrouwen
Gr. KvG
Maar ik lijm m'n lagers e.d. voorlopig lekker... Binnendraaiwerk is niet m'n sterkste kant, en in de ruimers hierzo heb ik ook niet echt vertrouwen
Gr. KvG
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13532
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
als je een gekrompen bus wilt verwijderen, dan draai je em gewoon af.. als ie nog maar een paar tienden dik is, springt ie er vanzelf af..klaas van gemerden schreef:Tsja dan krijg je het ook nooit meer van mekaar af.
Maar ik lijm m'n lagers e.d. voorlopig lekker... Binnendraaiwerk is niet m'n sterkste kant, en in de ruimers hierzo heb ik ook niet echt vertrouwen
Gr. KvG
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
of gewoon weer verhitten... (en je lager blijven koelen haha)
nou ik heb op mijn vorige fiets een hele fles locktite leeg gemaakt om de krenk van de trapper weer vast te krijgen (tot 5x toe!!) en nog kwam die los.... kan natuurlijk ook aan mij liggen. maar ik moet locktite nog is testen
gr
jens
nou ik heb op mijn vorige fiets een hele fles locktite leeg gemaakt om de krenk van de trapper weer vast te krijgen (tot 5x toe!!) en nog kwam die los.... kan natuurlijk ook aan mij liggen. maar ik moet locktite nog is testen
gr
jens
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
djjens schreef:of gewoon weer verhitten... (en je lager blijven koelen haha)
nou ik heb op mijn vorige fiets een hele fles locktite leeg gemaakt om de krenk van de trapper weer vast te krijgen (tot 5x toe!!) en nog kwam die los.... kan natuurlijk ook aan mij liggen. maar ik moet locktite nog is testen
gr
jens
loctite is goed spul, mits je echt goed ontvet! en niet te veel speling hebt. dat werkt het super goed. op m'n werk gebruiken we het ook regelmatig!
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13532
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
over welke "loctite" hebben we het hier dan?.. Groen, blauw, rood?.. dik, dun, met of zonder activator?... da's net zoiets als gaan tanken, "doe er maar wat van Shell in".. sta je toch raar te kijken als ze je diesel volklokken met benzine... dan ga je voorlopig nog nie doorbreken nie.. :)
-
- Berichten: 488
- Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Wat is het verschil tussen een 4 /5 /6 assige freesmachine?
Groen gebruik ik voor het lijmen van dingen die ''relatief grote'' krachten moeten opnemen.
Als je (638?) verwarmt tot iets van 200 C kun je het weer demonteren (de Geele en de Blauwe trouwens ook).
Er zijn ook loctite soorten waarbij dat niet werkt. (bestand tegen hoge temperaturen) die staat hier niet in de kast dus die kan ik ook niet gebruiken. Verder heb ik hier nog een busje liggen om rubber mee te lijmen.
Blauw voor afdichtingen en Geel voor lagers e.d. Maar het staat op het flesje en in de winkel hebben ze je dat ook al snel duidelijk gemaakt.
Die Groene is geloof ik 638...
Gr. KvG
Als je (638?) verwarmt tot iets van 200 C kun je het weer demonteren (de Geele en de Blauwe trouwens ook).
Er zijn ook loctite soorten waarbij dat niet werkt. (bestand tegen hoge temperaturen) die staat hier niet in de kast dus die kan ik ook niet gebruiken. Verder heb ik hier nog een busje liggen om rubber mee te lijmen.
Blauw voor afdichtingen en Geel voor lagers e.d. Maar het staat op het flesje en in de winkel hebben ze je dat ook al snel duidelijk gemaakt.
Die Groene is geloof ik 638...
Gr. KvG