veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Kjelt »

JanSr schreef: 11 jun 2018 08:33 Of nog radicaler: Neem een stalen frame. Is nog veel stijver ook.
De elasticiteitsmodulus (de maat voor de stijfheid) van staal is drie maal groter dan van aluminium. Als stijfheid een ontwerpcriterium is (zoals bij frames van verspanende machines) is aluminium een slechte keus.
Ik ben geen mechanicus maar wil je dan ook niet kijken naar de afmetingen van de gebruikte onderdelen in combinatie met de soortelijk massa?
De soortelijke massa van staal is namelijk ook 3x groter dan aluminium. http://mcbboek.nl/MCB_h14/Soortelijke_m ... kg_dm3.htm

Daarnaast speelt volgens mij ook nog mee dat veel staal alleen te krijgen is in holle balken terwijl bij aluminium het vaak een profiel betreft dat van binnen volledig gesteund is door "ribben", maakt dat ook niet uit bij de stijfheid? Ik kan me voorstellen dat een holle balk sneller buigt dan zo'n redelijk massief profiel.
Zoals ik al zei ben ik geen mechanicus maar als je een balk van 10kg staal neemt of 30kg aluminium dan kan de stijfheid wellicht door de grotere afmetingen van het aluminium en het interne profiel weer redelijk gelijk uitvallen ? Maar vind het interessant als hier een onderbouwd antwoord op komt, leer ik ook weer van :)
Als je dezelfde type en soort balkafmetingen neemt in staal als in aluminium dan heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Alleen weegt de machine dan wel 3x zoveel en zul je ook veel sterkere motoren dienen te gebruiken ?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door javanree »

Lineaire uitzetting wordt bovendien bij professionele machines grotendeels gecompenseerd door de glaslinealen (of andere meetmethode) die deel uitmaken van een close loop regelsysteem.

DaBit heeft al laten zien dat zoiets tegenwoordig ook prima in een "hobby" machine toe te passen is.

@Kjelt je hebt (deels) gelijk, de vorm doet ook een hoop voor de stijfheid. Maar zeker voor het frame, waar de discussie mee begon, zouden extra kilo's juist een voordeel moeten zijn (demping)
JanSr
Berichten: 563
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door JanSr »

Om te beginnen is gewicht zo'n beetje het laatste criterium bij het ontwerp van een verspaningsmachine.
Niet voor niets zijn draai-en freesbanken van topmerken ontilbaar.

Voor de doe-het-zelver die voor thuisgebruik een freesmachine bouwt ligt dat anders. Zeker als het ding op zolder moet komen te staan.
De werkstukken zijn veelal van kunststof of hout of lichtmetaal, dus met vrij kleine verspaningskrachten.
Aluminium extrusieprofielen zijn daarbij zeker erg handig. Maar zodra je daar stalen rails aan vastmaakt moet je oppassen.
Zonder basiskennis van materiaalkunde, mechanica en nog zo wat loop je nu eenmaal risico's.

Om stevig te verspanen aan staal of RVS heb je een andere categorie machine nodig.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maar ook bij een stalen rail op een aluminium frame: zet de rail slechts aan één zijde vast en zorg dat die in zijn langsrichting kan schuiven.
dat geeft weer het probleem waar het allemaal om begon in dit topic.. hoe hou je de boel recht en zuiver?.. om longitudinaal te kunnen expanderen moet het wel een geleiding hebben.. en die heeft speling.. en dat wil je nou net weer niet..

de beste remedie is eigenlijk.. luchtlagering op alle geleidingen.. of hydrostatische geleiding... je zit dan wel met het probleem dat zodra je de druk erop zet.. je sleden 0.01 mm omhoog komen.. moet je wel rekening mee houden met je kogelomloop spindels.. :lol:
JanSr
Berichten: 563
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door JanSr »

Als je die geleidingen nou ook van (gehard) staal maakt kan dat niet echt moeilijk zijn.
Hoe groot zijn de dwarskrachten op die rails nou helemaal? Niet groter dan de maximale omtrekskracht aan het gereedschap zou ik zeggen. En voor de veiligheid neem je die maal twee, of vier. En dan is het nog niks.
Nogmaals, het is pas moeilijk bij onvoldoende kennis van enkele noodzakelijke kennisvelden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je die geleidingen nou ook van (gehard) staal maakt kan dat niet echt moeilijk zijn.
Dan moet je die weer vastzetten op je alu frame.. waardoor de hele klerezooi weer kromtrekt.. of ga je die ook met veertjes vastzetten?..

't is werkelijk ongelooflijk om te zien dat men meegaat in de geest van de topicstarter. dingen verzinnen om problemen op te lossen die er niet zijn..

Ik zou zeggen zet een 3D Lasermeetssyteem op je machine, meet alles wat je kan meten.. en corrigeer dat naar de gereedschapspunt.. :lol: :mrgreen:
JanSr
Berichten: 563
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door JanSr »

Nee Arie. Dingetjes waar zo'n rail in lengterichting in kan schuiven. Dat is wel te verzinnen.
Het gaat pas mis als je die rails aan twee uiteinden onwrikbaar verbindt met een alu frame.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

die dingetjes moeten dan wel van het zelfde materiaal zijn als het frame.. anders trekt de boel alsnog krom.. als je ze van hetzelfde materiaal als de rails maakt.. dan kun je de rails er netzogoed meteen aan vastschroeven.. maar dan moet de geleiding weer kunnen schuiven in het frame.. where's my gain?..

't is niet meer of minder dan het verzinnen van problemen voor oplossingen die niet bestaan.. iets waar de Topicstarter een kei in blijkt te zijn.. en dat heeft er toe geleid dat ie nog nooit iets heeft kunnen bouwen.

en ..zolang ie stug adviezen van anderen in de wind blijft slaan.. omdat het allemaal niets mag kosten.. zal ie ook nooit wat bouwen.. voor elke oplossing bedenkt ie een nieuw probleem..

Wil je een machine die hoognauwkeurig is?.. maak dan alles van hetzelfde materiaal, pas lineaire encoders toe, pas een klimaatbeheersing toe, en maak de machine vooral zwaar...
Allemaal zaken die geld kosten, en nooit dat resultaat gaan geven wat de TS er van verwacht.. onderwijl blijven vele hobbyisten lekker onderdeeltjes uitspugen met hun zelfgeknutselde machines.. met nauwkeurigheden waar de TS alleen van kan dromen.. omdat zij het vak wel verstaan.. een "kluns met een KERN" kan nog geen 10% van wat een vakman met een HBM voor elkaar krijgt..
JanSr
Berichten: 563
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door JanSr »

Feit blijft dat als je twee lange dingen van staal en alu aan beide einden aan elkaar vastschroeft er problemen ontstaan als de temperatuur schommelt. En dan heb ik het niet over +/-2 graden, zoals in een gemiddeld huis. Zoals wellicht ook bij TS.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door John Sellis »

ik snap het probleem niet zo goed. Iedereen bedenkt oplossingen voor problemen die er niet zijn of niet kunnen zijn. Je moet het probleem ALTIJD (als dat kan) bij de bron aan pakken en dat is temperatuur verandering. ik heb bij een hele grote machine fabriek gewerkt en daar is het altijd 15 graden, zomer en winter. weg hele probleem!!

hoe simpel kan het zijn.......
JanSr
Berichten: 563
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door JanSr »

Zo'n forum is best leuk als het volgezwetst wordt met bizarre zaken. En reacties daar op. En daar weer op. Van mij mag het.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door diepchess »

Alleen de Z-as wordt nog aluminium - De bak wordt epoxybeton en de brug staal.

Al staat ook de Z-as op de nominatie om herdesigned te worden naar staal...
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Robbie »

Hallo Deep Chess,

Zou je ons als mede forummers kunnen inlichten over je gewijzigde inzichten?
Daar kunnen we misschien ook nog iets van opsteken, het is een hele omslag en dat maakt me erg nieuwsgierig.

Bij voorbaat dank,
Rob.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

diepchess schreef: 11 jun 2018 16:37 Alleen de Z-as wordt nog aluminium - De bak wordt epoxybeton en de brug staal.

Al staat ook de Z-as op de nominatie om herdesigned te worden naar staal...
Dat wil zeggen.. je gaat de materiaal specificatie veranderen.. maar ga je de machine nou ook daadwerkelijk eens bouwen?.. of blijf je luchtfietsen?
Plaats reactie