Afzuiging

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Afzuiging

Bericht door vikingpirate »

Ik had een idee, maar misschien is het al eens eerder geprobeerd.
Om zeg maar in de afzuiging die naast de frees hangt, om in de kop van de slang een conische kegel te monteren om zo meer zuigkracht te krijgen.
Dat zeg maar dat de punt van de conische kegel in de zuigrichting wijst, en dat in feite er een kleinere opening rondom de zuigslang is. En daar een soort werveling door de kegel te krijgen, of is mijn idee onjuist.
Wel zo dat er om dit hele geheel een borstel gemonteerd word, om zo ook weer een semi gesloten deel om de frees re maken.
Hoop zo weer een stap naar stofvrij frezen te komen.
Laatst gewijzigd door vikingpirate op 30 jun 2018 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuiging

Bericht door kawarider »

Je bedoelt een restrictie om slechter af te zuigen?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1125
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Afzuiging

Bericht door Bjornski1976 »

Door een kegel te plaatsen zal alleen de lucht snelheid toenemen rondom de kegel. Doordat dit een extra weerstand geeft zal de zuigkracht na de keel minder zijn dan ervoor. Hoe ziet je huidige situatie eruit?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Afzuiging

Bericht door vikingpirate »

Eigenlijk wil ik zorgen voor een verhogende cycloon bij de zuigmond om zo het stof ook van iets hogere afstand weg te kunnen zuigen.
Of is dat alleen door het verhogen van de zuigmachine. Cq stofzuiger.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuiging

Bericht door kawarider »

Ik kan me er niets bij voorstellen. Een cycloon heeft ook nogal wat weerstand. Om op grotere afstand ook weg te zuigen is ongeveer acht keer meer vermogen nodig. Stof/zaagsel moet in de zuigmond geworpen worden. Een normale afzuiging is zelden in staat dit af te buigen. Een compromis is borstels plaatsen om de snelheid eruit te halen. De afzuiging doet de rest. Een amdere optie is je snijgereedschap. Geen rechte maar kromme tamden die het zaagsel in de dustshoe werpen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Afzuiging

Bericht door Kjelt »

Ik zit net te denken zou een combi met pulserende pufjes perslucht richting de afzuigmond niet werken? Je blaast dan het stof al in de goede richting, helpt de afzuiging als het ware door niet alleen een pull te doen maar ook een push. Iemand hier al mee geexperimenteerd?
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Afzuiging

Bericht door benkr »

Ik ben geen expert op dit gebied, wat dat beterft vertrouw ik helemaal op Kawarider, het is zijn vakgebied.
Ik zelf dacht met een motafzuiger een goed ding te pakken te hebben tot Kawarider langskwam en het als een kansloos project bestempelde, ik heb er nadien ook helemaal niets meer mee of aan gedaan.
Vandaag toevallig weer wel een zgn. nevenkanaal ventilator opgehaald, ik ben benieuwd wat hij daar van zegt.

17158


het typeplaatje zegt 0,95 kW, 2,8m3/min en 180 mbar, ik ben benieuwd wat dat gaat doen.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Afzuiging

Bericht door vikingpirate »

Denk dat hiermee je werkstuk ook vast gelast moet worden, beetje veel denk ik .
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuiging

Bericht door kawarider »

Zoiets zou al wat Al spanen weg kunnen trekken. Maar als ze van een frees afkomen met 10.000 tpm vliegen ze waarschijnlijk zo de zuigmond voorbij. Erin werpen gaat gewoon moeilijk bij een cnc frees. Bij een tafelfrees of zaagmachine is dat een ander verhaal. Daar kan iedereen zich wel wat bij voorstellen.
Deze motor kan slecht tegen verontreinigingen, lijkt me. Na het filter plaatsen dus.
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Afzuiging

Bericht door nijsinkgj »

Out of the box denken kan soms verrassende resultaten opleveren, maar in dit geval??
Net wat de “collega,s”al zeggen, alles wat je in de luchtstroom plaatst zorgt voor meer weerstand en dus slechtere afzuiging,
Ik snap je idee/ gedachtengang dat je denkt door een soort venturiwering een hogere zuigkracht genereerd, maar de Wet van Bernoulli luid toch ff anders,
Je gaat je snelheid verhogen en de druk verlagen, en je in jou geval alleen maar tegen werken.

Ik denk dat je het kunstje af moet kijken zoals het bij de proffesionele machines gedaan word, je zou bv een soort van slof om je freeskop kunnen maken, (en natuurlijk een goede krachtige afzuigmotor) dus de snelheid van de spanen/ zaagsel verlagen. En de afzuigmotor de rest laten doen

Just my two cents

Vr gr Gertjan
Plaats reactie