Materiaalkeuze vacuumtafel.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Materiaalkeuze vacuumtafel.

Bericht door stekkestim »

Een paar jaar geleden heb ik al eens een gelijkaardige vraag gesteld gehad. Maar het is er uiteindelijk nog niet van gekomen.
In augustus plan ik eindelijk een nieuwe vacuüm tafel te plaatsen op mijn freesmachine. Ik wil deze zo modulair mogelijk gaan maken. Zodat ik er eventueel ook pods ed op kan gebruiken.

Ik twijfel momenteel tussen 3 materialen. PVC, Hardweefsel en Aluminium.
Veel Chinese machines maken gebruik van PVC, Industrie maakt gebruik van hardweefsel en de Crème de la Crème maakt gebruik van aluminium.

Ik heb voor de 3 materialen prijzen opgevraagd en kom uit op respectievelijk 122, 350 en 335 euro per m² excl BTW (PVC en aluminium zijn platen 3x1.5m hardweefsel is 2.75x1.2m wat eigenlijk net te klein is voor mijn freesbereik van 2500x1300mm)

Prijzen die ik heb gekregen zijn voor platen van 30mm dik.

Gezien het formaat van hardweefsel denk ik dat dit gaat afvallen, zeker als je het gaat vergelijken met de vierkante meter prijs van aluminium.
Aluminium gaat denk ik in alle opzichten beter zijn dan PVC behalve wat de prijs betreft dan.

Het aluminium waar ik prijs voor ontvangen heb is :Alu- Platte EN 573/485 spanningsarm, gerekt T651EN AW-6082 AlSi1MgMn 30 x 1.520 x 3.020
PVC: TROVIDUR EC PVC XT GRIJS RAL7011

Bij PVC heb ik ook bang dat als ik de plaat niet op voldoende plaatsen vast zet dat deze gaat krom trekken (oa omdat er maar 4 dwarsbalken liggen (zie tekening)
Wanddikte van de 2 lange kokers meet ik 7.83mm dus waarschijnlijk rond de 7,5mm zonder lak. De andere kokers kan ik helaas niet meten. Kokers zijn 200x100, 150x75 en 60x80mm De open vlakken zijn ongeveer 850x570mm.

Totale afmetingen ongeveer 2m90x1m40
17167
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Materiaalkeuze vacuumtafel.

Bericht door benkr »

Mijn vacuumtafeltje (wat ik overigens nog nooit gebruikt heb) is gemaakt van Corian of HiMacs, dit lijkt me echt ideaal materiaal voor zo'n toepassing, is denk ik alleen wel aan de dure kant.
Jouw tafel wordt niet een van de kleinste, anders kom ik je nog wel helpen met een paar stukken, maar dit formaat heb ik echt niet.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Materiaalkeuze vacuumtafel.

Bericht door Sven »

Moet je niet ook nog je ontwerp van de tafel in deze beslissing meenemen?

Hoe meer materiaal je moet verwijderen des te meer kromtrekken een probleem kan worden, zelfs bij alu.

Tenminste, ik lees dat het alu gerekt is?
Zolang het niet gegoten/gezaagd is (eventueel gefreeds maar meer niet) zit er spanning in die vrij kan komen bij bewerking.

Maar hoe dan ook een lastige keuze.
Bij dit soort bedragen wil je niet een grote fout maken en tegelijk ook geen dagen werk verniksen...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Materiaalkeuze vacuumtafel.

Bericht door Jacala »

Hoi! Mijn chinees heeft een dubbel vacuumbed. Per m2 100 kleine gaten naar een holle ruimte er onder. Door deze gaten te pluggen blijven er x aantal gaten over waar ik vacuum pods overheen kan zetten. Deze passen perfect in het aanwezige raster. Ik ben enorm blij met dit ontwerp.

Op een machine van 2100*3100 heb ik 12 stalen balken en een pvc bed
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Materiaalkeuze vacuumtafel.

Bericht door stekkestim »

benkr schreef: 06 jul 2018 22:02 Mijn vacuumtafeltje (wat ik overigens nog nooit gebruikt heb) is gemaakt van Corian of HiMacs, dit lijkt me echt ideaal materiaal voor zo'n toepassing, is denk ik alleen wel aan de dure kant.
Jouw tafel wordt niet een van de kleinste, anders kom ik je nog wel helpen met een paar stukken, maar dit formaat heb ik echt niet.
Corian heb ik nog niet mee gewerkt gehad. Welke voordelen heeft het over PVC of aluminium?
Sven schreef: 06 jul 2018 22:15 Moet je niet ook nog je ontwerp van de tafel in deze beslissing meenemen?

Hoe meer materiaal je moet verwijderen des te meer kromtrekken een probleem kan worden, zelfs bij alu.

Tenminste, ik lees dat het alu gerekt is?
Zolang het niet gegoten/gezaagd is (eventueel gefreeds maar meer niet) zit er spanning in die vrij kan komen bij bewerking.

Maar hoe dan ook een lastige keuze.
Bij dit soort bedragen wil je niet een grote fout maken en tegelijk ook geen dagen werk verniksen...
Dat is inderdaad ook iets om over na te denken. Ik was wat filmpjes aan het opzoeken en kwam deze opnieuw tegen

Dit is denk ik zoals Jacala het heeft op zijn machine. Dan zou ik met 2(dunnere) platen moeten werken en deze op elkaar bouten.

In de prijsopgave staat inderdaad gerekt, maar er staat ook spanningsarm in, Hoe zit dit dan?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Materiaalkeuze vacuumtafel.

Bericht door Sven »

Wat ik gelezen heb op de site van Gleich aluminium is dat alle aluminium begint als gegoten blokken.
Voor tooling plate worden die nog eens uitgegloeid voor ze verwerkt worden, dan gezaagd en vlak gefreesd.
Andere soorten worden na het zagen gewalst.
Door het walsen worden de oppervlakken anders van structuur tov de binnenkant. Ga je door de oppervlakken heen frezen dan trekt de boel krom.
Dat gebeurt trouwens ook bij mdf.

Nog wat gedachten:

Moet je niet eerst een vlak bed realiseren voor je de vacuumtafel plaatst? Stroken tooling platen vastbouten aan de kokers en dan vlakken, dan verder bouwen?
dan kan je misschien kleinere stukken vacuumtafel maken in secties. Dan is een fautje minder erg.

Ik meen dat corian/hi-macs een koud gegoten acrylaat met vulmiddel is, dat zou redelijk spanningsarm kunnen zijn.
Maar of het vlak blijft, in de zin van CNC, daweeknie. Kunststof zou best een beetje kunnen doorzakken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Materiaalkeuze vacuumtafel.

Bericht door stekkestim »

Een vlak bed maken om te beginnen was sowieso de bedoeling. Geen idee wat de staat nu is. Op de stalen kokers liggen dunne aluminium extrusieprofielen met daarop het huidige bed.
Iets in deze aard maar dan veel dunnere wanddikte (ben nu niet bij de machine om een Foto te nemen)
Afbeelding

Naast de vacuümtafel wil ik ook speling op de machine verminderen. Zo heb ik gisteren een speling van 0.3mm :shock: gemeten op de linker Y-as constructie. (magneetvoet op de lineare geleiding gezet en klokje net boven het wagentje. door er aan te duwen en te trekken kon ik +0.1/-0.2mm meten. Je kon voelen dat dit speling tussen de tanden van de tandheugellat en tandwiel was. (zal kijken of ik later vandaag een filmpje kan maken van de opstelling.)

Als ik hier aanpassingen aan moet gaan doen is het misschien interessant om de hele bevestiging + motor ophanging tussen X en Y-as aan te pakken (aangezien dit al niet de meest stabiele constructie is) en daar bij komend een stabiel(er) bed voor de vacuümtafel.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Materiaalkeuze vacuumtafel.

Bericht door andrefc101 »

Heb je er ook aan gedacht om bv. Met hardweefselplaten, om deze in vier delen te maken.... das het meeste simpele en wordt vaker toegepast! Just my 2 cents....
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Materiaalkeuze vacuumtafel.

Bericht door stekkestim »

En is er ook een reden waarom je hardweefsel zou toepassen boven bijvoorbeeld aluminium (dat gebaseerd op m² prijs goedkoper is en een lagere lineaire uitzettingscoëfficiënt heeft?
Plaats reactie