Ketting of Tandriem

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Ketting of Tandriem

Bericht door vikingpirate »

Zijn er mensen die een ketting aandrijving hebben op de Y as.
Ik ben aan het kijken voor een stepcraft 840, maar lees veel dat de aandrijfriem wel een beetje het eerste is wat stuk gaat en kost weer 40 euro bij stepcraft.
Nu zat ik ineens te denken en had in mijn hoofd die Space Scooter speelgoed steppen voor kinderen.
Daar zit namelijk een mooi dun kettinkje op, dacht is dit niet in de plaats van een tandriem te gebruiken.
Oke dan moet je kleine Drive tandwielen hebben maar daar zal ook wel aan te komen zijn.
Iemand een idee, of aanmerking op dit idee, hoor het graag.

Vriendelijke groet

Afbeelding

Volgens mij de tandriem maat die op een Stepcraft zit

Afbeelding
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ketting of Tandriem

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat het nog wel meevalt met kapot gaan.. wat ik zie op plaatjes is dat de twee x-as spindels gekoppeld zijn met een witte tandriem.. Die witte zijn meestal behoorlijk sterke tandriemen.(staalgordel)
Nu is T ongeveer wel de slechtste tandvorm als het gaat om soepel en mooi gelijklopen.
Je kan in de toekomst die riem en de tandriemwielen vervangen door bijv 10mm breed GT2.. Maar om daar een van te vinden met je goede lengte zal niet meevallen.. Er bestaan gelukkig fabriekjes in China die ze helemaal voor je op maat kunnen maken, net als de tandriemwielen.. Veel schrijven en zoeken dus, maar dan heb je ook wel wat..
Een ketting kan even sterk zijn, maar loopt nog slechter dan een T riem..
Alleen bij echt enorm grote (en prehistorische) machines werden kettingen wel toegepast voor positionering. Maar in combinatie met CNC??? dat dan weer niet..
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die kettingen gebruiken in combinatie met CNC, maar die zal je vinden in de verre binnenlanden van Uzbekistan enzo.. (sommige Russen kunnen er ook wat van... je snapt niet dat ze er ook wat mee kunnen maken)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ketting of Tandriem

Bericht door DaBit »

Probleem van kettingen is het polygoon-effect. De verplaatsing van de ketting per graad verdraaiing is dus niet constant.
https://www.youtube.com/watch?v=kU4wDtuvwck

Lijkt me als aandrijving van een brug niet heel wenselijk, zeker niet als je een klein kettingwieltje op de aandrijvende as gebruikt. Aan de andere kant ben ik er vrij zeker van dat ik het best succesvol zou kunnen maken met wat hulp van slimme software en een niet al te klein wieltje (met 20 tanden is de variatie 1,5% ofzo)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Ketting of Tandriem

Bericht door vikingpirate »

Heel er duidelijk dat een ketting inderdaad niet constant is.
Is het beter te zoeken dus naar een drive pully die iets breeder is.

Heb er 1 gevonden bij 123-3d.nl, deze is 9 mm breed, want wat is de maat die op een stepcraft 840 zit precies? ?
Maat pulley??
Lengte tandriem??
Breedte tandriem??

Verder tandriemen op maat laten maken lijkt mij niet een probleem denk ik als ik google op, tandriemen op maat. Dan komen er gewoon Nederlandse bedrijven naar voren.

https://www.123-3d.nl/123-3D-GT2-Pulley ... 14820.html
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ketting of Tandriem

Bericht door DirkSchipper »

Lengte van een tandriem wordt altijd uitgedrukt in 'aantal tanden' (evt. in mm's, maar dan is het altijd een geheel aantal keer de afstand tussen twee tanden). Een riem met 25,3 tanden werkt niet echt lekker. :mrgreen:
De lengte van de riem die je nodig hebt (uitgedrukt in aantal tanden) is 2x de hart-hart-afstand van de tandwiel-assen plus het aantal tanden van 1 tandwiel (mits beiden gelijk aantal tanden hebben).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ketting of Tandriem

Bericht door DaBit »

Een Chinees GT2-2mm riempje is echt niet degelijker dan een Chinees T2.5 riempje hoor.

Waarom ga je die Stepcraft niet gewoon gebruiken en zie je wel waar het schip strand? Eventueel controleer je of riem en riemschijven netjes in lijn staan en zo niet dan corrigeer je dat. Gaat de riem stuk, dan kun je 'm altijd nog vervangen door 'westerse kwaliteit'; dat scheelt een slok op de borrel. In je portemonnee ook overigens.
Laatst gewijzigd door DaBit op 09 jul 2018 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Ketting of Tandriem

Bericht door vikingpirate »

Ik ben nieuw in deze wereld van cnc en probeer zoveel mogelijk te leren en te lezen en de problemen die en machine hebben te tackelen.
Verder heb ik zoveel info van jullie professionals geleerd waar ik niet aan gedacht heb.
Vandaar ik graag bestudeerd voor de dag wil komen en de vragen kan stellen bij de dealer die ik hier geleerd heb.

Vriendelijke groet
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ketting of Tandriem

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef: 09 jul 2018 09:42 Een Chinees GT2-2mm riempje is echt niet degelijker dan een Chinees T2.5 riempje hoor.
Dat zeg ik ook niet, maar een GT2 loopt wel veel mooiere en constanter rond, is mijn ervaring..
Voor de sterkte moet je wel die witte met staalgordels hebben.. Ik heb al eens met ruim 150 kilo aan een 6mm riempje gehangen.. dat ging prima..
GT2 is er ook breder dan 10mm maar dat is echt zoeken..
HTD loopt ook wel mooi rond..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Ketting of Tandriem

Bericht door vikingpirate »

Zo'n GT2 drive pulley, is dit breeder van ander materiaal gemaakt ?
Deze zit er standaard op de stepcraft 840

Drive Pulley T2,5xZ20
Item number: 10162


Wat maakt het dat het beter is, verder zoek ik in google op drive pulley gt2 en dan kom je veel tegen.
Welke zou dan de ferrari onder de drive pulley's zijn, heb je een voorbeeld en misschien een maatvoering?

vriendelijke groet
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ketting of Tandriem

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef: 09 jul 2018 14:14 Dat zeg ik ook niet, maar een GT2 loopt wel veel mooiere en constanter rond, is mijn ervaring..
Dat kun je wel stellen ja. Dat verschil is niet bepaald klein.

Magoed, de T2,5 riem zou vanhorenzeggen snel stuk gaan. Ik zou het even aankijken; als je de machine niet zwaar mishandelt valt dat volgens mij best mee. En als die wel breekt moet je je ook eens afvragen hoe dat komt en of een dikkere riem wel de juiste oplossing is. Zaken als niet-goede uitlijning of iets dergelijks lijken me dan een stuk waarschijnlijker kwa oorzaak.
Voor de sterkte moet je wel die witte met staalgordels hebben.. Ik heb al eens met ruim 150 kilo aan een 6mm riempje gehangen.. dat ging prima..
Ik heb de 10mm versie in mijn 3D kitspuit. Daar zit inderdaad een beste berg staaldraad in. Nadeel is dan weer dat ik die riem niet heel lekker vind lopen op die kleine 16-20T riemschijven, eigenlijk net een te kleine buigradius.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ketting of Tandriem

Bericht door Kjelt »

Wel grappig tegenwoordig verkopen ze op de duurste en luxeste fietsen ook tandriemen, ze zouden veel langer meegaan en soepeler trappen is het verkoop argument.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Ketting of Tandriem

Bericht door diepchess »

Maar ja de topwielrenners die zetten dan ook 800 - 900 kilo kracht op de pedalen tijdens de tijdrit, dat is wat veel voor een GT2 die 6mm breed is laat staan een T2.5 die 5mm breed is.

HTD5m 15mm breed hier voor de CNC freesmachine.
Alles met 3d printers liever GT2 omdat die dus 6mm breed is versus T2.5 is 5mm breed.

p.s. bijna alle GT2's zijn wel verstevigd met fiber vanbinnen, maar de oude junk van jaar of 6+ terug vooral bij T2.5 maar ook wat gt2 dat was simpele rubber zonder versteviging. Vraag me sterk af of DIE 150 kilo kunnen houden :)
Plaats reactie