Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Moderator: Moderators
Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Hallo allemaal,
Ik ben aan het overwegen om zelf een cnc freesmachine te bouwen en heb inmiddels al veel informatie gevonden.
Op dit moment heb ik nog een vraag over de x-as en kan nergens echt een bevredigend antwoord vinden. Is het beter om de x-as met 2 parallelle motoren aan te sturen of met 1 motor en een tandriem?
Wat zijn de voor en nadelen van beide methoden?
Ik ben aan het overwegen om zelf een cnc freesmachine te bouwen en heb inmiddels al veel informatie gevonden.
Op dit moment heb ik nog een vraag over de x-as en kan nergens echt een bevredigend antwoord vinden. Is het beter om de x-as met 2 parallelle motoren aan te sturen of met 1 motor en een tandriem?
Wat zijn de voor en nadelen van beide methoden?
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Met twee motoren kun je hebben dat een van de motoren het even niet trekt bij te hoge kracht/snelheid/acceleratie... Hierdoor komt de bank scheef te staan en moet opnieuw uitgelijnd worden.
Met een motor en een tandriem heb je dat niet, maar je motor moet dan twee keer sterker zijn om hetzelfde te bereiken. Bovendien lijkt me een dubbele motor een stijvere overbrenging te hebben.. Denk aan eventuele rek en backlash die zo'n tandriem heeft.. Omdat de aandrijving aan twee kanten is krijg je ook niet te maken met torderen van de brug, wat je wel hebt met een aandrijving in het midden..
Bij elkaar opgeteld ga ik tzt mijn dubbele motor voorzien van een koppel-tandriem.. Wel de kracht en acceleratie maar als er een motor het even te moeilijk krijgt, helpt de andere 'm..
Nog een nadeel van een dubbele motor: de dubbele stepperdriver.. Twee motoren op een driver is absoluut niet aan te raden.
Kees
Met een motor en een tandriem heb je dat niet, maar je motor moet dan twee keer sterker zijn om hetzelfde te bereiken. Bovendien lijkt me een dubbele motor een stijvere overbrenging te hebben.. Denk aan eventuele rek en backlash die zo'n tandriem heeft.. Omdat de aandrijving aan twee kanten is krijg je ook niet te maken met torderen van de brug, wat je wel hebt met een aandrijving in het midden..
Bij elkaar opgeteld ga ik tzt mijn dubbele motor voorzien van een koppel-tandriem.. Wel de kracht en acceleratie maar als er een motor het even te moeilijk krijgt, helpt de andere 'm..
Nog een nadeel van een dubbele motor: de dubbele stepperdriver.. Twee motoren op een driver is absoluut niet aan te raden.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Of wat wij op onze machine hebben: twee motoren, maar ook een tandriem tegen het kromtrekken als de motoren het niet trekken (rampscenario)
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Hoezo kun je geen dubbele motor op een stepperdriver aansluiten? want ik ben het namelijk ook van plan. tenminste zo had ik dat in gedachten. en zoals er al staat, 2 motoren met een riem er tussen.
Dus je moet 2 stepperdrivers hebben... die stepperdrivers kun je wel aan elkaar aansluiten?
Dus je moet 2 stepperdrivers hebben... die stepperdrivers kun je wel aan elkaar aansluiten?
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Bedankt voor de reacties.
Komt stappenverlies in de praktijk vaak voor?
Als je de kracht/snelheid/acceleratie binnen bepaalde grenzen houdt, heb je dan nog wel last van stappenverlies?
Komt stappenverlies in de praktijk vaak voor?
Als je de kracht/snelheid/acceleratie binnen bepaalde grenzen houdt, heb je dan nog wel last van stappenverlies?
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Twee motoren op 1 driver kan wel volgensmij, mits de stroom binnen de perken blijft.Johanp schreef:Hoezo kun je geen dubbele motor op een stepperdriver aansluiten? want ik ben het namelijk ook van plan. tenminste zo had ik dat in gedachten. en zoals er al staat, 2 motoren met een riem er tussen.
Dus je moet 2 stepperdrivers hebben... die stepperdrivers kun je wel aan elkaar aansluiten?
Verder heb ik gekozen voor elke motor 1 driver en elke driver op 1 uitgang aangesloten. Dit zodat de software de portaal door middel van de homing limits haaks kan stellen bij eventueel stappenverlies.
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
kun je ook 2 drivers op 1 uitgang aansluiten; bv X-as waar je de twee drivers op aansluit en daarna aan elke driver een motor.
of bedoelde je dat?
of bedoelde je dat?
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Dat zeg ik...Lude schreef:Of wat wij op onze machine hebben: twee motoren, maar ook een tandriem tegen het kromtrekken als de motoren het niet trekken (rampscenario)
Beide stepperdrivers sturen met dezelfde step-en dir pulsen kan heel goed..Johanp schreef:kun je ook 2 drivers op 1 uitgang aansluiten; bv X-as waar je de twee drivers op aansluit en daarna aan elke driver een motor.
of bedoelde je dat?
Of je wel eens stappenverlies krijgt? Zeker: als je frees in een keer volloopt en afbreekt, of als je perongeluk tegen een van de klemmen aanrost of als ..... 't kan altijd gebeuren..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Ohja nu zie ik het, sorry :)
Wat ik bedoelde is als je elke driver een eigen stuur pin geeft, dan kan de software de portaal haaks stellen. Een portaal is flexibel, daarom is het fijn dat de portaal zich elke keer bij het opstarten haaks stelt.
Wat ik bedoelde is als je elke driver een eigen stuur pin geeft, dan kan de software de portaal haaks stellen. Een portaal is flexibel, daarom is het fijn dat de portaal zich elke keer bij het opstarten haaks stelt.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Dat is een hele mooi optie, waar ik ook al eens aan heb zitten denken, allen bij mijn controller ging de 4e as alleen maar in hele getallen dus was dat niet toepasbaar voor mij..Lude schreef:Een portaal is flexibel, daarom is het fijn dat de portaal zich elke keer bij het opstarten haaks stelt.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Dus als ik het goed begrijp heb je dan een interface nodig voor 4 assen? of is dat software matig in te stellen? die optie om je portaal weer haaks te stellen wil ik ook gaan maken. moet nog op gebied van de besturing van alles aanschaffen.Lude schreef:Wat ik bedoelde is als je elke driver een eigen stuur pin geeft, dan kan de software de portaal haaks stellen. Een portaal is flexibel, daarom is het fijn dat de portaal zich elke keer bij het opstarten haaks stelt.
Als iemand hier nog iets meer over kan vertellen zou super zijn!!
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
zou je ze niet allebei op een aparte driver kunnen zetten die wel op 1 kanaal zitten samen, en dan gewoon de limit switches (of home switches) zo doorverbinden dat hij altijd beide aan moet raken? op die manier zou hij bij scheefstaand portaal toch door blijven draaien tot hij weer recht staat. Dat houdt dan natuurlijk wel in dat 1 motor op een gegeven moment even blokkeerd maargoed dat maakt toch niet uit als er een aanslag in zit?
Groeten
Bart
Groeten
Bart
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Johanp: mach3 kan dat zowiezo, en inderaad 4assige interface.
sonic:
Waarom wel aparte drivers en niet 1 uitgangs pinnetje extra gebruiken?
Als je het zelf wilt maken moet je een printje maken waarbij de eindschakelaars pas getriggered wordt wanneer beide homing switches geraakt worden én dat als 1 van de twee geraakt wordt de stap signalen naar de desbetreffende motor onderbroken worden. Ik vind het een beetje te veel gedoe als het softwarematig kan
sonic:
Waarom wel aparte drivers en niet 1 uitgangs pinnetje extra gebruiken?
Als je het zelf wilt maken moet je een printje maken waarbij de eindschakelaars pas getriggered wordt wanneer beide homing switches geraakt worden én dat als 1 van de twee geraakt wordt de stap signalen naar de desbetreffende motor onderbroken worden. Ik vind het een beetje te veel gedoe als het softwarematig kan
Re: Tandriem of twee motoren voor de x-as?
Zal ff laten zien waar we mee bezig zijn http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=1 ... 921#p13921
Dat met die pin setting snap ik nog niet helemaal. Zal proberen uit te leggen wat ik er van snap, en wat ik in m'n gedachten heb.
Je hebt dus een portaal; de slede(Y-as) waar het hele portaal weer boven opstaat gemonteerd. Deze wil ik met twee motoren aansturen en als extra ook nog een tandriem.
2 motoren, dus ook twee stappenkaarten. Deze sluit je aan op je interfacekaart. (op de y-as) verder sluit je dan nog een X-as en Z-as er op aan. In mijn geval wil ik er nog een "4e as" bij opzetten. dus heb ik al een interface voor 4 assen nodig.
Maar wil ik die optie(voor rechtstellen van je portaal), moet ik dan gaan voor een stappen kaart voor 5 assen? of kun je die optie direct uit je printerpoort halen? moet je dan in mach3 dan iets extra's instellen?
Dat met die pin setting snap ik nog niet helemaal. Zal proberen uit te leggen wat ik er van snap, en wat ik in m'n gedachten heb.
Je hebt dus een portaal; de slede(Y-as) waar het hele portaal weer boven opstaat gemonteerd. Deze wil ik met twee motoren aansturen en als extra ook nog een tandriem.
2 motoren, dus ook twee stappenkaarten. Deze sluit je aan op je interfacekaart. (op de y-as) verder sluit je dan nog een X-as en Z-as er op aan. In mijn geval wil ik er nog een "4e as" bij opzetten. dus heb ik al een interface voor 4 assen nodig.
Maar wil ik die optie(voor rechtstellen van je portaal), moet ik dan gaan voor een stappen kaart voor 5 assen? of kun je die optie direct uit je printerpoort halen? moet je dan in mach3 dan iets extra's instellen?